NTFS eller FAT32
Fra : Danni Philipsen

Dato : 28-11-01 15:37

Hejsa

Jeg står og skal til at installere Win2000!
Hvad er mest optimalt at køre med? NTFS eller FAT32 ?

MVH
Danni

Fra : Dj Koch

Dato : 28-11-01 15:48

NTFS
den sætter nogle indeksering på disken, så du hurtigere kan finde ting på
den uden at skulle søge......

Fra : Danni Philipsen

Dato : 28-11-01 15:49

ok .... hmm.... kan jeg konvertere drevene uden at miste data ?

Fra : Dj Koch

Dato : 28-11-01 16:09

Nej desværre.....
Jeg gjorde det at jeg havde to diske i, og så flyttede jeg dataene rundt på
de forskellige partitioner, som jeg havde lavet - det kræver dog nogle pænt
store diske (mine var 20 og 60 Gb).......

Fra : Danni Philipsen

Dato : 28-11-01 16:10

ok, jeg har norton utillities, kan det ikke konvertere drevet ? synes ikke
umiddelbart jeg kan finde noget.... eller hvad brugte du ?

MVH
Danni

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 28-11-01 16:25

Danni Philipsen skrev:

> ok, jeg har norton utillities, kan det ikke konvertere drevet ? synes ikke
> umiddelbart jeg kan finde noget.... eller hvad brugte du ?

Ved ikke om det kan bruges, ellers kan Partion Magic 7 klare det.

--
Kenneth Olsen kenneth@olsen.dk http://www.kenneth.olsen.dk
"Det er en sund interesse der får folk til at undre sig over dagligdags

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-01 11:12

Både Windows 2000 og Windows XP har indbyggede værktøjer der kan konvertere
fat32 drev til ntfs, uden der sker datatab. Der er vist nogle minimums-krav
til mængden af fri plads på harddisken, og hvis det er system-drevet, der
skal konverteres, kræver det et par genstarter. Derudover skal man være
opmærksom på, at det tager lidt tid.

Programmet startes fra en kommando-prompt og hedder "convert".

/Chris

Fra : Leony

Dato : 29-11-01 16:17

> ok, jeg har norton utillities, kan det ikke konvertere drevet ? synes ikke
> umiddelbart jeg kan finde noget.... eller hvad brugte du ?

Hvis du starter win2k med startdisketter, får du muligheden for at
partitionere, formatere og derefter konvertere til ntfs hvis jeg ikke husker
meget galt. Du nøjes så bare med at konvertere drev c og så konverterer du
resten når windows er kørt ind.

Leony

Fra : Lauridsen

Dato : 28-11-01 16:52

> Nej desværre.....
Jo det kan du sagtens... Du skal blot gøre det i DOS med kommandoen Convert
Brug evt. convert /? for hjælp

Mvh.
Lars

Fra : DaWizeGuy

Dato : 28-11-01 16:54

"Danni Philipsen" <dphilipsen@mail.dk> wrote in message
> ok .... hmm.... kan jeg konvertere drevene uden at miste data ?

Du kan godt konvertere fra FAT32 til NTFS uden at miste data. Sådan gør du:

1. Åben en command promt (kommandoprompt) ved at skrive "cmd" (uden
citationstegn) i run (kør).
2. Skriv "help convert" (uden citationstegn) og følg instruktionerne.

Eksempel:
Du vil konvertere drev C: til NTFS. Skriv "convert c: /fs:ntfs" (uden
citationstegn).

Advarsel!!!
Denne metode kan IKKE bruges til at konvertere NTFS partitioner til FAT!!
Når du har konverteret til NTFS er broerne brændt en gang for alle, og du må
formatere partitionen hvis du ønsker at genskabe den som FAT/FAT32.

--
Best regards/Med venlig hilsen
Anders Albrechtsen

Fra : Danni Philipsen

Dato : 28-11-01 17:07

ok

takker! men alt i alt .... NTFS er altså hurtigere ? kan det mærkes ?

Fra : DaWizeGuy

Dato : 28-11-01 17:13

> ok
>
> takker! men alt i alt .... NTFS er altså hurtigere ? kan det mærkes ?

Hurtigere i hvad?? Dine programmer vil åbne lidt hurtigere, men du vil nok
tabe lidt ydelse (meget lidt!) i multimedieapplikationer som f.eks. spil.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 02-12-01 01:30

On Wed, 28 Nov 2001 17:07:03 +0100, Danni Philipsen wrote:

>ok
>
>takker! men alt i alt .... NTFS er altså hurtigere ? kan det mærkes ?

NTFS er langsommere, men har en meget bedre cachehåndtering og
større sikkerhed!
Den bedre cache håndtering, dets indexering, samt det at FAT'en
og systemfiler fysisk set bliver lagt midt på, gør at FS'et på
store diske og med store filer er hurtigere.....du skal dog ikke
konvertere pga hastigheden men pga journaliseringen i NTFS, der
minimerer chancerne for data-tab!

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
A man attempting to walk around the world, drowned today.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-11-01 18:43

On Wed, 28 Nov 2001 15:49:26 +0100,
Danni Philipsen <dphilipsen@mail.dk> wrote:
> ok .... hmm.... kan jeg konvertere drevene uden at miste data ?

Ja, fra FAT32 -> NTFS. Convert eller ntconvert er navnet på det
DOS program du skal bruge. Det er med i en standard installation.

Du kan ikke konvertere NTFS -> FAT32.

Fra : Morten Johansen

Dato : 28-11-01 21:24

> Jeg står og skal til at installere Win2000!
> Hvad er mest optimalt at køre med? NTFS eller FAT32 ?

Udover de andre ting, der er nævnt i denne tråd, skal du huske på at
Win98/Me ikke kan læse NTFS-drev. Dette har selvfølgelig kun betydning,
hvis du skal bruge et af disse to OS'er. Jeg vil helt klart anbefale
NTFS.

Hilsen Morten

Fra : Henning

Dato : 29-11-01 21:50

On Wed, 28 Nov 2001 21:23:43 +0100, Morten Johansen
<mbj99@civil.auc.dk> wrote:

> [...]
>Win98/Me ikke kan læse NTFS-drev. Dette har selvfølgelig kun betydning,
>hvis du skal bruge et af disse to OS'er. Jeg vil helt klart anbefale

Over nettet er det ikke noget problem - det er kun, hvis du booter op
på diskette.

Henning
hsb@REMOVETHISimage.dk

Fra : René Jensen

Dato : 29-11-01 00:49

Danni Philipsen wrote:
> Jeg står og skal til at installere Win2000!
> Hvad er mest optimalt at køre med? NTFS eller FAT32 ?

Jeg har en maskine med Windows 2000 Professional med FAT32 og en maskine
med Windows 2000 Server med NTFS. Jeg kan ærligt talt ikke mærke forskel
på de maskiner, ok de tekniske specifikationer er måske ikke de samme og
der er også en forskel fra Ultra160 SCSI og UDMA diske. Men som standard
bliver NTFS formateret med allocation units på 4kb -- akkurat som FAT32
-- det eneste som skiller sig ud er muligheden for højere sikkerhed
(WAN/LAN shares), kvota-styring samt indeksering. -Dog kan NTFS
formateres med f.eks. 16kb allocation units i stedet for de 4kb.

Om du skal køre NTFS eller FAT32 kan være hip som hap, når vi taler om
maskine som man bruger til spil, internet, office programmer o.lign.
-Der hvor NTFS virkelig skiner igennem er altså ved server opsætning
såsom file-server, PDC, web/ftp-server og lignende services.

Det er så bare min mening ;)

--
Med venlig hilsen,
René Jensen

Once a upon a time a wise man said to me:
"I consider Windows like I consider bad weather ... I accept it and hope
for something better"

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-11-01 08:39

On Thu, 29 Nov 2001 00:49:26 +0100,
René Jensen <rene.jensen@adslhome.dk> wrote:

> [...]
> (WAN/LAN shares), kvota-styring samt indeksering. -Dog kan NTFS
> formateres med f.eks. 16kb allocation units i stedet for de 4kb.

Jeg mener også at NTFS kan håndtere sparse filer. ALtså små filer
gemmes i directory strukturen, i stedet for at kræve en hel allokation
unit.

> [...]
> -Der hvor NTFS virkelig skiner igennem er altså ved server opsætning
> såsom file-server, PDC, web/ftp-server og lignende services.

NTFS supporterer også sikkerhed og logging. Det er de vigtige ting. M
Med FAT er der ingen adgangskontrol til noget som helst.

Fra : Lars Møllebjerg

Dato : 29-11-01 08:50

"René Jensen" <rene.jensen@adslhome.dk> wrote in message

> Jeg har en maskine med Windows 2000 Professional med FAT32 og en maskine
> med Windows 2000 Server med NTFS. Jeg kan ærligt talt ikke mærke forskel
Nu ER der jo andet end hastighed i denne verden.
[snip]
> -- det eneste som skiller sig ud er muligheden for højere sikkerhed
> (WAN/LAN shares), kvota-styring samt indeksering.
Og journaling filsystem i NTSC (_meget_ mindre risiko for at miste data med
sådan et fil system i forbindelse med crash eller strømudfald). Der er andre
fordele (links etc) men journaling filsystemet overskygger alle argumenter.
[snip]
> [...]
> -Der hvor NTFS virkelig skiner igennem er altså ved server opsætning
> såsom file-server, PDC, web/ftp-server og lignende services.
De nævnte servere mere eller mindrer _kræver_ NTSC fordi det er langt bedre.
Bare fordi hjemme computere ikke direkte kræver NTSC, er der overhovedet
ingen grund til ikke at udnytte fordelene.

En gang for lang tid siden var blev DOS lavet. Et fil system blev udviklet
til at gemme filer på disketter. Dette filsystem er blevet hacket op til at
køre på hard diske med mange GB - men i bund og grund er det samme fil
system. Et andet filsystem blev fra starten designet til at understøtte
moderne systemer på store diske - der kan vel ikke være tvivl om hvad man
skal køre.

FAT32 er godt nok ret hurtig - men er noget bras alligevel. Hvis du får
valget mellem en knallert der er tunet til at køre 300km/t og en Farrari -
vælger du så ikke at køre i Farrarien selv om knallerten er lige så hurtig?

> Det er så bare min mening ;)
Fair nok - jeg er bare uening :)

/Lars

Fra : Karsten Olesen

Dato : 29-11-01 21:25

> Hejsa
>
> Jeg står og skal til at installere Win2000!
> Hvad er mest optimalt at køre med? NTFS eller FAT32 ?

Vel egentlig ligemeget.
Jeg har prøvet begge ud, -mærker ingen forskel.

Nogen taler for, andre imod.

MVH