Vibrationsabsorberende materiale
Fra : Uffe Fey

Dato : 28-11-01 15:02

Dette indlæg er måske ikke *helt* så hardware orienteret, men det er den
bedste gruppe jeg lige kunne finde til dette formål. Især fordi en del
hardware folk muligvis nok har været inde over emnet på et tidspunkt. Håber
jeg :).

Here goes:

Jeg har i den seneste tid arbejdet på et lille projekt herhjemme, der kort
sagt går ud på at omdanne et entreskab til et serverrum. Indtil nu går det
meget godt.

Nu har jeg brug for at ventilere skabet. Jeg er blevet rådet til at anvende
2 stk 80 mm Papst fans (http://www.studiedata.dk/product.asp?product=44),
netop fordi de er så lydløse. Efter sigende skulle disse kunne flytte luften
i skabet en halv gang i minuttet. Disse vil jeg montere i henholdsvis bunden
og toppen af skabet. Det kræver at jeg skærer hul i panelet (2 cm tykt træ)
nedenunder og ovenover skabsdøren.
Og så kommer mit spørgsmål: hvad er det absolut bedste materiale til at
absorbere vibrationer fra blæserne? Jeg havde forestillet mig at påklæbe et
gummimateriale i udskæringen og sætte blæseren i, men vil det virke efter
hensigten? Eller skulle jeg måske bare skære hul og montere blæserne med
skruer indefra, i stedet for at placere dem direkte i udskæringen?
Nogen der har gjort sig erfaringer? Gerne med henvisning til forhandlere
(til absorb. materiale), hvis muligt.

/U

Fra : Jakob M

Dato : 28-11-01 15:21

> Og så kommer mit spørgsmål: hvad er det absolut bedste materiale til at
> absorbere vibrationer fra blæserne?

Papst blæsere er fra fabrikken afbalancerede, så de vibrerer ikke eller
meget lidt, mine gør i hvert tilfælde ikke.

Mvh
Jakob

Fra : Uffe Fey

Dato : 28-11-01 18:31

Mjoh, men nu tænkte jeg mere i de baner at jeg nok ikke helt kan se mig fri
for at der vil være lidt skæve kanter i de udskæringer :). Dvs. det vil ikke
helt passe som hånd i handske, men med lidt friplads.. og så tænkte jeg at
blæseren måske ville sidde og rokke.

/U

Fra : Jakob M

Dato : 29-11-01 00:41

"Uffe Fey" <uffe@idenionNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ikke
> helt passe som hånd i handske, men med lidt friplads.. og så tænkte jeg at

Det tror jeg ikke du skal bekymre dig om. Hvis jeg stiller en tændt 80mm
Papst bordet, står den helt stille og siger ikke meget. Det er ovenikøbet
den model der larmer 19dB.

Mvh
Jakob

Fra : peter-nt

Dato : 28-11-01 17:47

Hvis blæserne ikke vejer voldsomt, ville jeg montre dem med "spejltape" -
dobbeltklæbende tape, med ca 1,5 mm plastskum i midten, og undlade at skrue
dem fast, da skruerne blot vil overføre evt. vibrationer til skabspladerne,
der så vil virke som resonansplade. Jeg har med held monteret vibrerende
harddiske/ blæsere i PC´er på denne måde. Spejltape forhandles i de fleste
isenkræmmerforretninger/byggemarkeder. Husk at klæbeflader skal være støv-
og fedtfri.
mvh peter-nt

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 28-11-01 18:06

"Uffe Fey" <uffe@idenionNOSPAM.dk> wrote in message news:9u2qp1$2273$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> hardware folk muligvis nok har været inde over emnet på et tidspunkt. Håber

Jeg skal faktisk ikke kunne udtale mig om det er off-topic, men
jeg vil råde dig til at spørge i news://dk.edb.hardware.overclocking
også. Der sidder mange folk der har store erfaringer med optimal
montering af blæsere og luftstrømme mm.

/Jakob

Fra : Esben

Dato : 28-11-01 21:29

> [...]
> meget godt.
>
> Nu har jeg brug for at ventilere skabet. Jeg er blevet rådet til at

Umiddelbart synes jeg at 80mm blæsere lyder lidt underdimensioneret til et
skab af den størrelse?

--
Esben

Fra : Uffe Fey

Dato : 28-11-01 21:34

> Umiddelbart synes jeg at 80mm blæsere lyder lidt underdimensioneret til et
> skab af den størrelse?

Jeg har ellers ikke angivet målene på skabet :).
Det er 60x120x250 (BxDxH). En makker beregnede at luften vil blive flyttet
0.5 gange i minuttet med en 80 mm forneden (og foroven selvfølgelig). I
forhold til hvad jeg har nu (hvilket er ingenting) er det jo relativt godt.

Den primære grund til 80 mm er at støjniveauet for disse er helt nede på 12
dba.

/U

Fra : Brian Christensen

Dato : 29-11-01 20:32

Hvorfor ikke montere begge i toppen og lave et par indsugningsriste i
bunden - det vil give næsten den dobbelte luftgennemstrømning.

Brian C.