Et rent praktisk mySQL spørgsmål...
Fra : strix nebulosa

Dato : 28-11-01 10:24

Hej

Findes der en funktion, som når jeg med en INSERT putter data i en tabel,
via samme query kan finde ud af hvilket id_nummer den enkelte record
tildeles ved INSERT!??

MVH Steen Brølling
--
strix nebulosa <strix@mail.dk>

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-11-01 10:51

On Wed, 28 Nov 2001 10:24:19 +0100, strix nebulosa <strix@mail.dk>
wrote:

>Findes der en funktion, som når jeg med en INSERT putter data i en tabel,
>via samme query kan finde ud af hvilket id_nummer den enkelte record
>tildeles ved INSERT!??

I php kan du bruge mysql_insert_id(). (Noget tilsvarende kan vist også
gøres i SQL)

http://www.gartneriet.dk

Fra : strix nebulosa

Dato : 28-11-01 12:00

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> wrote with a touch of lunacy:

> I php kan du bruge mysql_insert_id(). (Noget tilsvarende kan vist også
> gøres i SQL)

Tak for det - det virker fint - men hvodden' er det nu lige det
uotputtes efter SELECTEN (i PHP selv om det er OT)!??

<sovs>
$sql = mysql_query("SELECT LAST_INSERT_ID(tur_id) FROM TURDATA");
</sovs>

- for det synes ikke at virke med et $rowoutput som sædvanligt...

Steen Brølling
--
strix nebulosa <strix@mail.dk>

Fra : strix nebulosa

Dato : 28-11-01 12:15

Det blev til PHP funktionen istedet:
$new_id = mysql_insert_id();

Det virker perfekt :)

Steen Brølling
--
strix nebulosa <strix@mail.dk>

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-11-01 12:43

On Wed, 28 Nov 2001 12:14:35 +0100, strix nebulosa <strix@mail.dk>
wrote:

>Det blev til PHP funktionen istedet:
>$new_id = mysql_insert_id();

Det er også måden jeg ville gøre det på - har aldrig kigget eller
forsøgt mig med SQL-løsningen, har bare set at den er der.

http://www.gartneriet.dk