variabelbeholder...
Fra : strix nebulosa

Dato : 28-11-01 10:22

Hej

Jeg har en form på en side, hvor der, når der trykkes submit, først skal
indsættes en række variabler fra formen i en database (mySQL) og
derefter rykkes til en ny side (via action); samtidig skal jeg genbruge
de formularsendte variabler på næste side.

Kan det overhovedet la' sig gøre!??

Når jeg submitter skiftes der godtnok til næste side, og variablerne
sendes med, men de bliver ikke indsat i databasen.

MVH Steen Brølling
--
strix nebulosa <strix@mail.dk>

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 28-11-01 11:29

On Wed, 28 Nov 2001 10:21:38 +0100, strix nebulosa <strix@mail.dk>
wrote:

>Når jeg submitter skiftes der godtnok til næste side, og variablerne
>sendes med, men de bliver ikke indsat i databasen.

Det må du vel gøre så?
--
Guideix Martin Mouritzen Phone +45 43270524
Ringager 2A, 1. Java Developer Fax +45 43270556

Fra : strix nebulosa

Dato : 28-11-01 12:02

Martin Mouritzen <mm@guideix.com> wrote with a touch of lunacy:

> Det må du vel gøre så?

Hmm - det tænkte jeg jo nok. Men det har jeg såmænd også fået det til at
gøre, men det gir' bare nogen helt andre problemer :)
Det var derfor jeg godt ville ha' det puttet i databasen på første side.

Steen Brølling
--
strix nebulosa <strix@mail.dk>

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 28-11-01 12:08

On Wed, 28 Nov 2001 12:01:34 +0100, strix nebulosa <strix@mail.dk>
wrote:

>Hmm - det tænkte jeg jo nok. Men det har jeg såmænd også fået det til at
>gøre, men det gir' bare nogen helt andre problemer :)
>Det var derfor jeg godt ville ha' det puttet i databasen på første side.

Altså...

Side 1: en form -> submittes til side 2
Side 2: Gemme data i en database, derefter vise/bruge data.

Der burde ikke være noget problem. - Du kan sagtens bruge dine
variabler efter at have sat dem ind i en database. - Bare lad være med
at ændre dem hvis du skal bruge dem i deres oprindelige form.

Fra : strix nebulosa

Dato : 28-11-01 12:20

Hej igen

On Wed, 28 Nov 2001 12:07:37 +0100
> [...]

> variabler efter at have sat dem ind i en database. - Bare lad være med
> at ændre dem hvis du skal bruge dem i deres oprindelige form.

Ja. Det har jeg også gennemskuet Martin, men problemet er, at jeg kun
lige kan se at det kan la' sig gøre (det er IKKE gennemtænkt endnu),
hvia dataene indlæses i databasen så snart side 2 loader.
Men - side 2 har action sat til sig selv, hvilket resulterer i, at
første sides data indlæses igen ved tryk på submit - og det skal de
ikke; da er det kun 2. sides data som skal indlæses til en database. 1.
sides data skal altså kun indlæses én gang - 2. sides utallige gange...

Goe' idéer!??, for jeg er snart tom efter et par dage på den vogn :)

Steen Brølling
--
strix nebulosa <strix@mail.dk>

Fra : Mogens Meier Christe~

Dato : 28-11-01 13:02

Det er da meget simpelt - hvis jeg ikke har misforstået det! ;)

Lav en side der gemmer data i DB (evt. uden output hvis der ikke sker
fejl), og derefter sætter den korrekt action og så bare include'r den
næste side...

Hjalp det noget?

--
Mvh. Mogens
www.momech.dk

Fra : strix nebulosa

Dato : 28-11-01 13:59

On Wed, 28 Nov 2001 13:02:01 +0100
"Mogens Meier Christensen" <mmc@nospam.dk> wrote with a touch of lunacy:

> Det er da meget simpelt - hvis jeg ikke har misforstået det! ;)

Hehe - det håber jeg da det er...

> Lav en side der gemmer data i DB (evt. uden output hvis der ikke sker
> fejl), og derefter sætter den korrekt action og så bare include'r den
> næste side...

Narrjh. Jeg lavede en action fra side 1 til en ny side - side 2. Side 2
indsætter 1. sides data i databasen, og har side 3 (tidligere 2)
inkluderet længere nede.
Når så side 3's form submittes, udføres action som er til sig selv,
således at side 2 ikke bliver fyret af en gang til. Var det ikke sådan
du mente!??

Men i hvert fald - jeg skal beholde EN variabel hele vejen igennem
forløbet. Den defineres på side 2 (altså kun én gang), men skal
fortsætte med at kunne ses af side 3. Den kan kun ses af side 3 første
gang, men altså ikke efter at jeg har submittet den anden form første
gang.

Puhh det er svært dether :)

Steen Brølling
--
strix nebulosa <strix@mail.dk>

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 28-11-01 14:35

On Wed, 28 Nov 2001 13:59:07 +0100, strix nebulosa <strix@mail.dk>
wrote:

>Puhh det er svært dether :)

Jeg er stadig ikke sikker på hvad du vil.

Hvis du vil have overført en variabel fra én side til en anden via. en
form kan du evt. gøre såden her:

<input type="hidden" name="variabelnavn" value="<?=$var;?>">

Fra : strix nebulosa

Dato : 28-11-01 14:47

Martin Mouritzen <mm@guideix.com> wrote with a touch of lunacy:

> Jeg er stadig ikke sikker på hvad du vil.

Nej men det er også ret komplekst, og svært at forklare.

> Hvis du vil have overført en variabel fra én side til en anden via. en
> form kan du evt. gøre såden her:
>
> <input type="hidden" name="variabelnavn" value="<?=$var;?>">

Det gør jeg også ved flere af mine variabler. Men det er heller ikke der
problemet ligger.
Det ligger kort fortalt i at jeg henter en mysql_insert_id() ved en
INSERT på første side. Dette er min første INSERT fra første form.
mysql_insert_id() resulter en $new_id, som jeg så skal bruge til min
næste form på side 2. Og det går også fint første gang, men da jeg skal
INSERTE masser af records fra side 2 med $new_id som input i et af
felterne, skal jeg blive ved at kunne se $new_id - og det har jeg altså
ikke gennemskuet hvordan skal foregå endnu.

Men tak for forsøget :)

Steen Brølling
--
strix nebulosa <strix@mail.dk>

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 28-11-01 17:24

"strix nebulosa" <strix@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hej

[klip ]

Prøv at kigge på session i manualen:
http://dk.php.net/manual/en/ref.session.php

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : strix nebulosa

Dato : 29-11-01 10:21

"Tonni Aagesen" <use.my@signature.com> wrote with a touch of lunacy:

> Prøv at kigge på session i manualen:
> http://dk.php.net/manual/en/ref.session.php

Ja det ser ud til, at det er det jeg skal ha' fat i, men det er svært
forståeligt. Er der nogen som ved et sted, hvor nogen har skrevet om
sessions på begynderniveau!??

MVH Steen Brølling
--
strix nebulosa <strix@mail.dk>

Fra : strix nebulosa

Dato : 29-11-01 11:35

On Thu, 29 Nov 2001 10:21:29 +0100
strix nebulosa <strix@mail.dk> wrote with a touch of lunacy:

> Ja det ser ud til, at det er det jeg skal ha' fat i, men det er svært
> forståeligt. Er der nogen som ved et sted, hvor nogen har skrevet om
> sessions på begynderniveau!??

Ahh - haha; det er jo faktisk slet ikke så svært alligevel :)

Steen...
--
strix nebulosa <strix@mail.dk>

Fra : Mogens Meier Christe~

Dato : 28-11-01 18:58

> Hvis du vil have overført en variabel fra én side til en anden via. en
> form kan du evt. gøre såden her:

> <input type="hidden" name="variabelnavn" value="<?=$var;?>">

Eller mere sikkert:

value="<?=urlencode($var);?>">

--
Mvh. Mogens
www.momech.dk

Fra : Mogens Meier Christe~

Dato : 29-11-01 06:49

Det lader til at jeg ikke har fået formuleret det helt klart og du ikke
har forstået det:

Det jeg mente var at "afskaffe" side 3, ved bare at inkludere den efter
at side 2 var færdig.

Et eks.:

1: commit.php sender data
->
2: store.php modtager data og gemmer i DB
->
3: display.php viser det der blev modtaget af store

Er det den situation du forsøger at beskrive, eller er det helt
misforstået???

Du vil kunne inkludere display.php sidst i store.php, efter at data er
blevet gemt.

På den måde behøver du slet ikke sende nogen variable til display.php,
da den kender de samme som store.php (som den jo inkluderes i).

>Puhh det er svært dether :)

Ja, det er godt nok lidt svært at forstå hvad det er du egentlig spørger
om - det gør det ikke nemmere at svare ;)

--
Mvh. Mogens
www.momech.dk