kaffepunch
Fra : Tue Lehn-Schiøler

Dato : 28-11-01 09:21

Læg en mønt i en kop.
Hæld kaffe på til du ikke kan se mønten.
Hæld så snaps i til mønten igen er synlig.

Hvordan kan det være at snapsen gør kaffen gennemsigtig?
Et hurtigt forsøg har vist at det ikke virker hvis man bruger vand i
stedet.

Mvh. Tue

Fra : Hallum

Dato : 28-11-01 09:50

I gamle dage brugte man istedet for en mønt ,
en sømandsknap - som simpelten var en knap
fra sømandens uniform - siden er det blevet en
10 øre man ligger i koppen, hvis det skal være
helt rigtigt *S*

mvh.
Hallum

Fra : Henning Makholm

Dato : 28-11-01 13:31

Scripsit Tue Lehn-Schiøler <tuels@worldonline.dk>

> Hæld kaffe på til du ikke kan se mønten.
> Hæld så snaps i til mønten igen er synlig.

> Hvordan kan det være at snapsen gør kaffen gennemsigtig?

Gør den nu også det, eller er det bare hvad vittigheden påstår?

--
Henning Makholm "Hører I. Kald dem sammen. Så mange som overhovedet
muligt. Jeg siger jer det her er ikke bare stort. Det er

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 28-11-01 14:08

Henning Makholm <henning@makholm.net> writes:

> Scripsit Tue Lehn-Schiøler <tuels@worldonline.dk>

> Gør den nu også det, eller er det bare hvad vittigheden påstår?

Jeg har ikke selv prøvet det (da jeg ikke drikker kaffe, og snaps kun
i små glas), men jeg har hørt følgende argument for at mønten ikke
skulle blive synlig igen, uanset hvor meget snaps man tilsætter:

Grunden til at man ikke kan se mønten efter kaffen er hældt i, er at
kaffen indeholder partikler, der bremser lyset. Ved tilstrekkeligt
meget kaffe, vil der (statistisk set) være partikler nok til at enhver
lysstråle bliver standset af en partikel. Det samlede antal partikler
i kaffen ændres ikke ved at der fyldes klar væske i den, så den
statistiske chance for at en lysstråle bremses af en partikel bliver
ikke mindre ved fortynding (faktisk bliver den en smule større, da
nogle af de partikler, der før lå lavere end møntens øverste kant, nu
ligger over kanten).

Dette kræver dog at kaffen og den derefter tilsatte væske blandes
øjeblikkeligt og fuldkomment, sådan at der er en uniform sandsynlighed
for at en lysstråle bliver bemset. Da det ikke er tilfældet, vil man
sandsynligvis kunne se mønten i en kort periode lige efter snapsen
tilsættes, indtil væskerne blandes.

   Torben Mogensen (torbenm@diku.dk)

Fra : Hans

Dato : 29-11-01 17:04

> [...]
> ikke mindre ved fortynding (faktisk bliver den en smule større, da
> nogle af de partikler, der før lå lavere end møntens øverste kant, nu

Rigtigt, men hvad nu hvis en del af partiklerne er opløselige i alkohol i
stedet for i vand ? I så tilfælde vil man se at kaffen bliver mere klar,
desto mere snaps der hældes i

Mon ikke der skulle være et par kaffedrikkere derude der skulle ligge
inde med en halv liter husholdningssprit de kan eksperimentere lidt med ?

Ole Rasmussen

Fra : Mads Jungersen

Dato : 30-11-01 20:01

Mængden af kaffe partikler man kigger ned igennem vil stadig være den samme.
Det vil altså ikke gør nogen forskel kaffen skulle opløses i en ethanolfase.
Det kan aldrig lade sig gøre at komme til at se den mønt igen medmindre man
nedsvælger kaffen og den evt. tilsatte snaps. Medmindre man tilsætter et
stof der fjerne kaffens lysabsorberende egenskaber og nej det gør snaps
ikke!

Fra : Erik G Christensen

Dato : 30-11-01 21:04

Mads Jungersen wrote:

> Mængden af kaffe partikler man kigger ned igennem vil stadig være den samme.
> Det vil altså ikke gør nogen forskel kaffen skulle opløses i en ethanolfase.

Ja, og det er det vist, har du nogen referencer ?

Og så hjælper det at klippe det du ikke svarer på, og derefter
skrive under det du svarer på, bare for en anden gang.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Mads Jungersen

Dato : 30-11-01 23:09

> Ja, og det er det vist, har du nogen referencer ?

Hvad tænker du mere nøjagtigt på hvor vidt man rent faktisk kigger ned
igennem den samme mængde af partikler? Eller på hvor vidt der dannes faser
og hvilken den lysabsorberende stof er i?

> Og så hjælper det at klippe det du ikke svarer på, og derefter
> skrive under det du svarer på, bare for en anden gang.

Mads undskylder og retter sig hurtigt efter forslaget... *S*

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 01-12-01 04:11

"Torben Ægidius Mogensen" <torbenm@gna.diku.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke mindre ved fortynding (faktisk bliver den en smule større, da
> nogle af de partikler, der før lå lavere end møntens øverste kant, nu

Hold da op. Så hælder man en kop kaffe i havet bliver det sort? Stærke
sager...

mvh Jeppe

Fra : Mads Jungersen

Dato : 01-12-01 13:07

> Hold da op. Så hælder man en kop kaffe i havet bliver det sort? Stærke
> sager...

Nej det gør det selvfølgelig ikke. Du kan ikke sammenligne havet med en kop,
en... Det bevis som Erik før er for en kop med lige kanter... Det gælder
ikke for en kop med skrå kanter... For at føre bevis for Erik G's påstande
er der nogle ting man skal tage højde for

1: Koncentrationen af kromofore partikler
2: Længden lys vejen (både ned og op igennem væsken)
3: Sandsynligheden for at en partikel rammes af en foton
4: Antallet af fotoner udsent fra lys kilden

Det burde være nok til at bevise føre bevis for Erik G's påstand... men husk
at den kun gælder for en kop med lige kanter.

Når men altså lad os sige at du har din kop kaffe med de kromofore
partikler. Nu fortynder man så det hele med snaps... Nu kan du se længre ned
i kaffen, ingen tvivl om det, men samtidig har du hævet vand dybden så du
kan altså stadig ikke se mønten. Vel og mærket hvis vi antager at der er
tale om en kop med lige kanter... Hvis man tager en kop med skrå kanter vil
det være muligt at komme til at se mønten ingen... hm... Jeg vil over veje
et teoretisk bevis for disse påstande...

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 04-12-01 14:48

"Mads Jungersen" <Jungersen@hotmail.com> writes:

> Nej det gør det selvfølgelig ikke. Du kan ikke sammenligne havet med en kop,
> en... Det bevis som Erik før er for en kop med lige kanter... Det gælder
> ikke for en kop med skrå kanter...

Faktisk bliver det sværere og sværere at se mønten. Mønten har en højde,
og den del af kaffen der ligger ved siden af mønten, og ikke over,
påvirker ikke synligheden. Når man fortynder bliver der færre
kaffe-partikler i den del til at blokere for lyset, så der kommer flere
over mønten.

Bare en tanke
/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@daimi.au.dk
This message may be reproduced freely for non-commercial purposes.

Fra : Simon Kristensen

Dato : 28-11-01 14:20

Henning Makholm <henning@makholm.net> writes:

> Scripsit Tue Lehn-Schiøler <tuels@worldonline.dk>

> Gør den nu også det, eller er det bare hvad vittigheden påstår?

Jeg har engang forsøgt. Der var tale om kaffekrus med en eller anden
pastelfarve på indersiden, så det var ikke de sædvanlige hvide
kaffekopper fra vor bedstemors dage. Jeg kan med stor sikkerhed sige,
at vi aldrig fik øje på mønten igen. Vores kaffe blev forfærdelig
lunken og havde en stærk kommen-smag, og min kumpan og jeg blev vist
ca. en halv flaske snaps fattigere.

Simon

--
The good Christian should beware of mathematicians, and all those who
make empty prophecies. The danger already exists that the

Fra : (Heidi Sjursen)

Dato : 28-11-01 14:24

[Simon Kristensen]

> [...]
> at vi aldrig fik øje på mønten igen. Vores kaffe blev forfærdelig
> lunken og havde en stærk kommen-smag, og min kumpan og jeg blev vist

Man skal huske å utføre eksperimentet i en kopp med rette kanter (altså
ikke en som skrår utover). Og så skal det selvfølgelig være orntli' karsk,
altså kaffe med god (?!), nordtrøndersk heimert! Og siste setningen i
"reglen" er selvfølgelig den viktigste: "Så skal man drikke til man ser to"
(mønter altså). %)

Heidi Sjursen

--
http://www.sofar.dk

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 29-11-01 02:52

"Tue Lehn-Schiøler" <tuels@worldonline.dk> wrote in message

> Et hurtigt forsøg har vist at det ikke virker hvis man bruger vand i
> stedet.

Et fuldstændig latterligt og uvidenskabeligt forsøg. Hvis du vil vide
noget må du selvfølgelig bruge snaps!

Niels

Fra : Brian Lund

Dato : 30-11-01 03:00

Nej...

Fra : Jens B.

Dato : 29-11-01 11:35

> [...]
>
> Hvordan kan det være at snapsen gør kaffen gennemsigtig?
> Et hurtigt forsøg har vist at det ikke virker hvis man bruger vand i

Ved ikke liige, om det er samme forhold, der gør sig gældende hér: Hæld vand
i en kop mørk te, og der sker ikke meget med farven. Hæld citronsaft i en
kop mørk te, og den bliver straks helt lys og gennemsigtig. Kanske en
reaktion med garvesyren? Indeholder kaffe ikke også garvesyre (omend i meget
mindre mængde) og kan snaps have samme effekt som citronsaft?

--
-Jens B.
www.bruun.com

"Den eneste interesse, vi har, er at tage checken og stikke af" - Peter
Aalbæk Jensen

Fra : Leif Chr. Andresen

Dato : 29-11-01 20:59

Tue Lehn-Schiøler skriver:

> Hvordan kan det være at snapsen gør kaffen gennemsigtig?
> Et hurtigt forsøg har vist at det ikke virker hvis man bruger vand i
> stedet.

Måske er det lige det, der er pointen: Man skal bare fylde op med snaps
til randen af kaffekoppen, og så være ligeglad med om man kan se mønten
eller ej.

--
Leif Chr. Andresen
http://home13.inet.tele.dk/andresen

Fra : Hallum

Dato : 29-11-01 23:25

Den morsomme udgave går på at
starte med at hælde snaps i og fortsætte
indtil man ikke kan se mønten *S*

Fra : Henning Makholm

Dato : 30-11-01 12:44

Scripsit "Leif Chr. Andresen" <Andresen@familie.tele.dk>
> Tue Lehn-Schiøler skriver:

> Måske er det lige det, der er pointen: Man skal bare fylde op med snaps
> til randen af kaffekoppen, og så være ligeglad med om man kan se mønten
> eller ej.

Mere sandsynligt: Fyld op med snaps til randen af kaffekoppen, og
*bliv ved* med at poste snaps i indtil tilstrækkelig meget
kaffeopløsning er løbet ud over kanten til at resten er klart nok til
at se mønten.

Kræver en stor underkop.

--
Henning Makholm "Monsieur, vous êtes fou."

Fra : Brian Lund

Dato : 30-11-01 03:02

Æhh, jeg tror at det måske har noget med den kemiske ligevægtsforskydning at
gøre :)

Fra : Palle Jørgensen

Dato : 04-12-01 14:50

Lasse Reichstein Nielsen <lrn@harald.daimi.au.dk> writes:

> [...]
> over, påvirker ikke synligheden. Når man fortynder bliver der færre
> kaffe-partikler i den del til at blokere for lyset, så der kommer

Snapsen skærmer vel også. Altså endnu sværere...

--
Palle Jørgensen, Stud.Scient., BSc

<URL:http://www.ifa.au.dk/~pallej/>
<URL:mailto:pallej@ifa.au.dk>

Fra : Tue Lehn-Schiøler

Dato : 07-12-01 13:59

> Et hurtigt forsøg har vist at det ikke virker hvis man bruger vand i
> stedet.

Et nyt forsøg viser at det heller ikke virker med husholdningssprit.
Til gengæld kommer der nogle mærklige hvide 'klumper' i kaffen. Det ser
nu ud som om der er puttet et stykke brød ned i kaffen.

Det spændende er selvfølgelig om snaps vil have samme effekt eller om
det er kommen der gør kaffen gennemsigtig.

Tue