ICQ, Firewall og paranoia
Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 27-11-01 23:43

Hej,

Der er simpelthen nogen ting her i livet jeg aldrig lærer at forstå... Men
håber da at i kan hjælpe mig lidt med det anyway...

Venner, bekendte - og ubekendte - bliver ved med at holde stor afstand fra
programmer som ICQ og lignende. Men hvorfor? De siger at det er af
sikkerhedsmæssige årsager - men hvilke kan de ikke udpege... De kører Fem
Fede Firewalls (ordspil - og blokerer alt hvad der ikke lige er mærket
med Microsoft eller Symantec ude.

Er vi ved at blive et paranoia-samfund - eller er der en reel grund til at
være halvbange - hele tiden?

Jeg har først for 2 md siden installeret Norton Antivirus - da jeg blev
angrebet af en lidt træls virus som sløvede min maskine pænt kraftigt -
ellers har jeg heller ikek kørt med det...

Er jeg for letsindig - eller hvad?

Håber på lidt argumenter, kritik - og noget for-og-imod-snak

// Søren

Fra : Christian Andersen

Dato : 27-11-01 23:52

Søren Aaholm Møller wrote:

>Er vi ved at blive et paranoia-samfund - eller er der en reel grund til at
>være halvbange - hele tiden?

Hvis man er bare lidt OBS på sikkerhed på sin computer, hjælper det at
være paranoid.

Luk for alt og åbn kun for det man absolut behøver og stoler på. Sådan
får man en god sikkerhed.

Men hvad stoler man så på?

--
"'Gid man var ligeså smart som dig.' - Christian Andersen i
tele.koncern.intranet.pil" - Lars Kyndi Laursen i dk.edb.internet

http://chran.dyndns.dk - Nu med statistik!

Fra : Alex Holst

Dato : 28-11-01 02:15

Søren Aaholm Møller <swdata@image.dk> wrote:
> [...]
> sikkerhedsmæssige årsager - men hvilke kan de ikke udpege... De kører Fem
> Fede Firewalls (ordspil - og blokerer alt hvad der ikke lige er mærket

Der har vaeret en del problemer med ICQ og lignende programmer igennem
tiden. Daarlig programmering har vaeret skyld i, at fremmede mennesker kunne
crashe eller udfoere kode paa din maskine ved blot at sende en speciel
besked. Jeg kan ikke huske alle problemerne da jeg ikke bruger nogle af
programmerne og derfor ikke har nogen interesse i dem.

De fleste software udviklere er ikke interesseret i at levere software af
hoej kvalitet. De er mere interesseret i at levere software som er Godt Nok
til at kunderne ikke ser noget i vejen med det.

Hverken Microsoft eller Symantec har en saerlig god "track record" naar det
kommer til kvalitetssoftware saa jeg forstaar ikke dine venner paa det
punkt. Jeg formoder at de heller ikke kan forklare deres holdning paa dette
punkt.

> Jeg har først for 2 md siden installeret Norton Antivirus - da jeg blev
> angrebet af en lidt træls virus som sløvede min maskine pænt kraftigt -
> ellers har jeg heller ikek kørt med det...

Jeg har ret meget imod anti-virus software. Virus og worms spredes ofte som
resultat af at et menneske foretager sig en handling som ikke burde vaere
foretaget -- f.eks. at double-clicke paa porno.exe som var vedhaeftet i en
eller anden email. Man kommer meget laengere ved at overholde nogle simple
regler for brug af email og programmer.

Privatpersoner med oenske om at beskytte sigselv kan sagtens klare sig uden
anti-virus software. Det bliver svaerere naar brugeren af systemet ikke har
noget personligt at miste hvis noget gaar galt, f.eks. en kontoransat.

I firma sammenhaeng kan anti-virus software evt. bruges til at opdage disse
overtraedelser, og naar det sker, burde den ansatte kaldes til moede med sin
chef og personaleafdelingen saa ledelsen finder ud af hvilken del af
reglerne den ansatte ikke forstod. Tankeloes opfoersel med email (og andet)
boer resultere i en skriftlig advarsel da det ofte udsaetter firmaet for en
uacceptabel risiko.

Paa denne maade har den ansatte noget at miste ved ukorrekt opfoersel:
nemlig sit job.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 28-11-01 14:12

Søren Aaholm Møller wrote:

> [...]
> sikkerhedsmæssige årsager - men hvilke kan de ikke udpege... De kører Fem
> Fede Firewalls (ordspil - og blokerer alt hvad der ikke lige er mærket

Blandt andet af hensyn til sikkerheden bruger jeg ikke nogen Microsoft
programmer på min computer. Hvad angår ICQ og andre tvivlsomme
programmer
kan de godt bruges på en sikker måde. Man kan f.eks. oprette et
brugerid,
der kun bruges til at teste disse programmer. Så er du sikret mod fejl i
disse programmer. (men ikke imod fejl i dit OS.)

> Er vi ved at blive et paranoia-samfund - eller er der en reel grund til at
> være halvbange - hele tiden?

Hvis du har en internet forbindelse, og dit system ikke er sikret, har
du
grund til at være mere end halvbange hele tiden.

> Jeg har først for 2 md siden installeret Norton Antivirus - da jeg blev
> angrebet af en lidt træls virus som sløvede min maskine pænt kraftigt -
> ellers har jeg heller ikek kørt med det...

Jeg bruger ingen antivirus programmer. Det er meget sikre at anvende et
OS med en sikkerhedsmodel, og unlade at logge ind som
systemadministrator,
medmindre det er absolut nødvendigt.

--
Kasper Dupont

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 28-11-01 14:22

Søren Aaholm Møller wrote:

> Venner, bekendte - og ubekendte - bliver ved med at holde stor afstand fra
> programmer som ICQ og lignende. Men hvorfor? De siger at det er af

http://www.google.com/search?q=%2Bicq+%2Bexploit

giver 13.000 hits.