Problemer
Fra : Ricki

Dato : 26-11-01 12:03

Hej,

Jeg har et problem med at min maskine er hamrende ustabil. Den går ned et
par gange om dagen. Okay,
Nu har min lorte-computer lige lukket sig selv igen for 3. gang idag.
Naturligvis lige midt i arbejdet
Er der een af jer kloge hoveder der kan regne ud hvad fanden der er galt med
lortet.
Her kommer historien:

Oprindelig maskine er:

Mobo: ECS K7VZA
Processor: Athlon 800 TB
Ram: 128 mb sd ( hvilket fabrikat ved jeg ikke )
HD: Seagate ST320423A 20 GB ATA-66 5400 rpm
Grafikkort: Nvidia Riva TNT-2 64 32mb
Lydkort: SB Live!
OS: Windows 98 SE

Det gav så mange problemer, så jeg startede med at skifte til Windows 2000
Professional DK.
Helt konkret så bestod problemet i at efter en tid så begyndte maskinen med
at starte op med at rette i registreringsdatabase og genstarte. Dette blev
så ved indtil jeg formatterede og reinstallerede alt. Det har jeg gjort
mange gange efterhånden.
Med installationen af windows 2000 er dette problem ophørt. Nu kan jeg altid
genstarte, men den dør engang imellem midt i arbejdet.
Jeg har skiftet følgende hardware dele for at afhjælpe problemet:

Mobo: Asus A7V 133-C
Ram: spectek 256 og 512 mb klodser
HD. IBM DTLA 307030
Liteon brænder
Lydkortet er smidt ud
Printeren er også skiftet til en HP PSC-950

Jeg har opdateret windows 2000 med SP-2 og alt muligt, men det driller hele
tiden.

Spørgsmålet er nu: Hvordan fanden finder jeg fejlen? Det må da være muligt
uden at skulle køben en ny maskine?! Jeg har installeret SiSoft Sandra, men
jeg ved ikke hvad jeg skal kunne se af testen. Jeg forstår ikke at aflæse
den.
Kan det evt. være grafikkortet???????
Please help.

Ricki

Fra : Razz

Dato : 26-11-01 15:13

"Ricki" <webfabrikken@pc.dk> wrote in message
| Hej,

[snip]

> [...]
Sandra, men
| jeg ved ikke hvad jeg skal kunne se af testen. Jeg forstår ikke at

| Ricki|

Hejsa Ricki

Oftest skyldes problemer magen til dine defekte RAM. Jeg ville foreslå
dig at hente http://www.teresaudio.com/memtest86/memt28.zip, og teste
dine RAM. Testen tager godt nok et stykke tid, men til gengæld skulle
den kunne vise om dine RAM har en defekt.

Klik på linket og pak .zip filen ud på en diskette. Læs derefter den
medfølgende text fil. Den fortæller dig hvad du så skal gøre. Derefter
genstarter du din maskine (ellers gør den det jo nok selv på et
tidspunkt ), og booter på den diskette programmet har lavet.

Held og lykke.

Regardz

Razz

Fra : complex@pc.dk

Dato : 26-11-01 16:42

Ram, varme CPU
prøv at skifte ram, blæser til en kvalitets model
Med venlig hilsen, Lars
www.complex-data.dk www.pc-doktoren.dk
Tlf: 48188551 Fax: 48188551 Hotline:40188551 alle dage 7oo-22oo
kompetence koster penge - inkompetence koster MANGE penge.

Fra : Christian Kelstrup

Dato : 27-11-01 13:33

Ricki wrote:

>Hej,
>
>Jeg har et problem med at min maskine er hamrende ustabil. Den går
>ned et par gange om dagen. Okay,
[snip - problemer]
Jeg tvivler lidt på at det er rammen (da du har skiftet mobo og prøvet
3 forskellige klodser) - men test du dem alligevel.

Mine bud er:

Varme - prøv at køre den med åbent kabinet uden at have varme på i det
rum hvor den er. Kommer problemet fuldstændig tilfældigt eller er det
når den har været tændt et stykke tid? Kan du få den til at gå kold ved
fx at belaste cpu'en meget kraftigt?

For lille strømforsyning (skal være 300W)

Du har husket Via's 4-in-1 drivere, ik'?

mvh

Christian

Fra : Ricki

Dato : 27-11-01 14:41

Fra : Christian Kelstrup

Dato : 27-11-01 18:29

Ricki wrote:

>Hvordan belaster jeg den eksempelvis?

<http://www.vtoy.fi/jv16/programs/StabilityTest.exe>

Prøv at vælge den option der hedder CPU warming only...programmet er
dog lidt buggy så det kan være at fx følgende er bedre:
<http://www.pcworld.com/downloads/file_description/0,fid,7146,00.asp>

Hvis den går kold (hvad den sandsynligvis gør) kan det dog være ret
svært at bruge den oplysning til noget. Hvis du samtidig prøver at køle
den ekstra og det så varer længere før den går kold kan det være at det
er varmen der er problemet - men programmet kan jo ikke undgå at
belaste andre enheder i computeren (fx rammen) og det er svært at bruge
oplysningen at der er noget galt et sted til ret meget - det ved du jo
godt. Prøv i første omgang at teste rammen og køre med åbent kabinet.
Hvis det ikke løser noget kan du jo prøve at se om du kan låne et
skærmkort et sted og så teste om det løser problemet...sammen med
cpu'en (og køleren) er det vist det eneste du ikke har skiftet :(

Christian