Asus A7V266-E og NTKERN advarsel under ops~
Fra : Jens Jensen

Dato : 24-11-01 18:36

Jeg har købt og samlet ovenstående MB sammen med ny HD, Ram og CPU men har
fået en Raid (hvad det så betyder) udgave.
Jeg har problemer under opstart hvor der kommer en sort skærm og siger:
Under initaliseringen af enheden:NTKERN: windows beskyttelses fejl. Du skal
genstarte PC.

Det gør jeg så og den går i fejlsikret tilstand. Når den er i fejlsikret
tilstand skriver den: Når du kører windows i denne diagnosticerings tilstand
kan du rette en fejl. Problemet skyldes netværks eller hardware
indstillinger. Kontrollerer at disse er korrekte i kontrolpanel.

Så genstarter jeg uden at have rørt en finger og windows starter op normalt.
Der er under enhåndshåndtering ingen konflikter og alt står som det virker.
Dog er der gult udråbs tegn ved noget der hedder: Andre enheder og under det
står: PCI Mass Storage Controller.

Alt i mit kabinet er nyt:
Asus A7V 266-E
AMD Athlon Palomino XP1600+
512 MB Apacer DDR Ram - 2100
Seagate Barracuda 40 GB
Geforce 2 GTS Asus V7700 DeLuxe 32 MB
Plextor brænder.
Windows 98SE.

Jeg har lagt diverse programmer og spil ind og alt kører perfekt. Ingen
hakken - ingen nedbrud - ingenting overhovedet. Jeg kører med Detonator 4 og
DirectX 8.0a. Min printer virker, min Scanner, Mit rat og pedaler,
mus-tastatur, USB virker, ja selv når jeg kobler mit gamle 56K modem til
virker det. Jeg kører på modemet nu. Jeg kører NE2 normalt.

Hvad er der galt?. Hvad er det dersen NTKERN?
NTKern har været der fra starten af og selv efter en formattering er den
der. Det skal siges at ved restart af min PC kommer beskyttelses fejlen
ikke - den kommer kun efter ca. 5 minutter og derover efter slukket
tilstand. Er der noget på den medfølgende CD til mit MB jeg har glemt at
lægge ind grundet min uvidenhed til dette MB?

Håber der er nogle hurtige svar. På forhånd tak.

Fra : Dennis Enøe

Dato : 24-11-01 18:59

"Jens Jensen" <cow-one@sol.dk> wrote in message
her er hvad jeg fandt på mikrobløds hjemmebørge under support.

Symptomer
Når jeg starter computeren, får jeg en fejlmeddelelse om en beskyttelsesfejl
i Windows ved initialisering af enheden NTKERN. Når jeg genstarter
computeren, startes den i fejlsikret tilstand, og jeg bliver bedt om at
kontrollere indstillingerne for systemet og netværket. Hvad skyldes dette,
og hvad kan jeg gøre ved det?

Når du har installeret Windows 98, og computeren genstartes første gang, kan
du få følgende fejlmeddelelse:

"Under initialisering af enheden NTKERN: Windows beskyttelsesfejl. Du skal
genstarte computeren."

Du kan også få vist en af følgende fejlmeddelelser, når installationen er
færdig:

"Ugyldigt VxD dynamisk kædekald til enhed nummer 3, service B."
"Under initialisering af enheden <filnavn>: Windows beskyttelsesfejl. Du
skal genstarte computeren."

Når du genstarter computeren i fejlsikret tilstand, vises følgende
meddelelse:

HIMEM.SYS har fundet upålidelig XMS-hukommelse på adressen <adresse>.

Denne opførsel kan skyldes, at der findes et defekt hukommelsesmodul (RAM) i
computeren.

Oplysningerne i

Hvis du vil løse problemet, skal du udskifte det eller de defekte
hukommelsesmoduler, der findes i computeren. Der findes yderligere
oplysninger om, hvordan du gør dette, i dokumentationen til computeren. Du
kan også kontakte forhandleren.

Hvis du vil undgå problemet, skal du benytte en af følgende fremgangsmåder:

Løsning

Sådan gør du 1

Hvis computeren har mere end 16 MB RAM-hukommelse, kan du konfigurere
computeren til kun at bruge 16 MB hukommelse til Windows. Sådan gør du:

1. I mappen c:\windows findes en fil, som hedder system.ini. Åbn denne fil i
Notesblok.

2. Tilføj følgende i afsnittet [386enh]:

MaxPhysPage=01000

Bemærk! System.ini består af flere forskellige afsnit, som hver især
indeholder en række parametre. Hvis du vil gå til et bestemt afsnit, bør du
bruge søgefunktionen i Notesblok for at finde det (i dette tilfælde
[386enh]).

3. Gem filen, og luk Notesblok.

4. Genstart computeren, og start derefter installationen af Windows 98.

Sådan gør du 2

Genstart computeren, og hold CTRL nede, indtil menuen Microsoft Windows 98
Start vises.
Vælg indstillingen Kun kommandoprompt til fejlsikret tilstand, og genstart
derefter installationsprogrammet til Windows 98.

Sådan gør du 3

Anvend Værktøj til systemkonfiguration for at begrænse den mængde
RAM-hukommelse, der skal være tilgængelig for Windows. Sådan gør du:

1. Genstart computeren, og hold CTRL nede, indtil menuen Microsoft Windows
98 Start vises.
Vælg indstillingen Fejlsikret tilstand.

2. Klik på Start, peg på Program, Tilbehør, Systemværktøjer, og klik
derefter på Systemoplysninger, når Windows er startet.

3. Vælg Værktøj til systemkonfiguration i menuen Funktioner.

4. Vælg fanen Generelt, og klik på Avanceret.

5. Vælg indstillingen Begræns hukommelse til <n> MB (hvor <n> står for antal
MB). Skriv 16 i feltet for at begrænse den tilgængelige hukommelse til 16
MB.

6. Klik på OK, og genstart computeren.

Yderligere oplysninger
Yderligere oplysninger om, hvordan du fejlsøger hukommelsesproblemer, findes
i følgende artikler i Microsoft Knowledge Base (Bemærk! Teksten er på
engelsk):

q181862
q134503

Andet
Denne artikel er baseret på følgende artikel i Microsoft Knowledge Base
(Bemærk! Teksten er på engelsk):
q192397

Fra : Jens Jensen

Dato : 24-11-01 20:50

Jeg har prøvet at tage de 256 MB ram ud og det lader til at det er dem der
er årsagen til meddelsen. Uden dem i ingen NTKERN fejl.

Takker for svaret til dig Dennis.

/Jens.

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 24-11-01 21:06

Jens Jensen wrote:

> Jeg har prøvet at tage de 256 MB ram ud og det lader til at det
> er dem der er årsagen til meddelsen. Uden dem i ingen NTKERN
> [...]
<snip>

Om det så er lige det modul, eller bare kombinationen kan du
f.eks. finde ud af efter en tur til http://www.memtest86.com .

Det er høfligst at svare under det allerede skrevne, og klippe
det der ikke er relevant væk, se f.eks. på
http.//www.usenet.dk/netikette .

--
MVH
Thomas A. Frederiksen

Fra : rs

Dato : 24-11-01 21:21

Hej Jens,
inden du smider 256MB ud, så installer den driver til Promise
RAID-controlleren som må ligge på den medfølgende CD.
Derefter må du skulle konfigurere RAID - alt dette må da være beskrevet i
manualen.
Men - ellers kan du sende klodsen til mig.
Hilsen
Ronald

Fra : Dennis Enøe

Dato : 25-11-01 09:20

fandt lige noget info som nogle havde sluppet løs på et
asus forum, folk har haft disse problemer med nogle bios
versioner og har afhjulpet det med at slå p&p fra i biosen
hvis du ikke har gjort det så prøv det engang.

Dennis E