Køling af CPU
Fra : Rafoan

Dato : 18-11-01 04:43

Hej

Har nogen et forslag til køb af en køler der ikke larmer så meget.
Den skal klare kølingen af en 'AMD Thunderbird 1333Mhz' processer
på et 'Asus A7V266-E' bundkort, og den bliver måske overclocket engang ud i
fremtiden.

På forhånd tak

r@fo@n

Fra : Rasmus A. Nielsen.

Dato : 18-11-01 05:02

"Rafoan" <hua@get2net.dk> skrev:

> Har nogen et forslag til køb af en køler
> der ikke larmer så meget.

Denne her ved 6 eller 8Volt:
http://www.noisecontrol.de/info/silverado/info.htm

> Den skal klare kølingen af en 'AMD Thunderbird 1333Mhz'
> processer på et 'Asus A7V266-E' bundkort, og den bliver
> måske overclocket engang ud i fremtiden.

1500 Mhz i et velkølet kabinet ved 8V lige efter rensning, er heller
ikke noget problem med nævnte køler.

» Björks 'Bachelorette' fra albummet 'Homogenic' «

Fra : F.Larsen

Dato : 18-11-01 14:52

Er selv ved at bygge nogenlunde samme setup (får forhåbenligt delene i næste uge)
og har købt en Silverado.
Du kan se lidt billeder om blæseren her:
http://hjem.get2net.dk/Quake2/Silverado/index.htm

--
Flemming
Nintaus unplugged: http://hjem.get2net.dk/Quake2/Nintaus/

Fra : F.Larsen

Dato : 18-11-01 17:34

Iøvrigt - hvormeget larmer den blæser der sidder på 'Asus A7V266-E' bundkort ?

Fra : Rasmus A. Nielsen.

Dato : 19-11-01 01:10

"F.Larsen" <N0Spam@spamfilter.dk> skrev:

> Iøvrigt - hvormeget larmer den blæser
> der sidder på 'Asus A7V266-E' bundkort ?

Alt for meget ved 12Volt og efter 2-4 uger går den sikkert død. 40mm
blæsere er noget hø - end ikke Papst formårat lave ordentlige 40mm
blæsere!

Smid sådan sådan en passiv aluminiumsprofil på chipsættet og slip for
unødvendig støj:
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=189&page=1

» Björks 'Bachelorette' fra albummet 'Homogenic' «

Fra : F.Larsen

Dato : 19-11-01 22:10

Hej Rasmus

Tak for tippet - jeg har lige bestilt 5 stk's køleprofiler til grafikkortet og 1
til via chipsettet på MB (+ en masse andet skrammel ;=)

--
Flemming

Fra : Rune Rohleder

Dato : 19-11-01 09:31

> Flemming
> Nintaus unplugged: http://hjem.get2net.dk/Quake2/Nintaus/
> Støjdæmp din PC: http://hjem.get2net.dk/Quake2/LowNoise/

Spændende sider, tak for dem.

/Rune

Fra : Johnny J. Andersen

Dato : 20-11-01 20:12

En lidt lettere (og dyrere :c), udvej er at købe et samlet kabinet, med
lydløs køler, og støjdæmpning:
http://asp.webconsult.dk/vareinfo.asp?VareID=33

Fra : Rune Rohleder

Dato : 21-11-01 10:34

"Johnny J. Andersen" <Andersen@elgsdyrland.com> skrev i en meddelelse
> En lidt lettere (og dyrere :c), udvej er at købe et samlet kabinet, med
> lydløs køler, og støjdæmpning:
> http://asp.webconsult.dk/vareinfo.asp?VareID=33

Den er luret den side, også sat på ønskeseddlen
bare Big ATX versionen, nogle der har erfaringer med PSU'en
i disse kabinetter ?

/Rune

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 18-11-01 15:01

Rafoan wrote:

> [...]
> Den skal klare kølingen af en 'AMD Thunderbird 1333Mhz' processer
> på et 'Asus A7V266-E' bundkort, og den bliver måske overclocket engang ud

Jeg er ved at købe en Alpha 8045T køleprofil, og har en 80 mm Pabst
liggende. Samlet burde det sagtens kunne køle min Duron 700, uden at støje
mere end ca. 20 db. Jeg skal nok smide nogle tal op, hvis jeg husker det.

Mit nuværende setup er med en støjende køler fra Coolermaster (ædv), og den
kan holde ca. 40 grader ved 100% (dnetc-klienten). Jeg regner ikke med at
den nye sænker temperaturen specielt meget, men hvis den bare kan holdes på
40 grader /uden/ støj, er jeg såmænd også godt tilfreds

MVH

Thomas A. Frederiksen
--
<Geekcode> Version: 3.12
GED/H d++@ s: a-- c++ UL++ P+ L+++ E---- W++ N++ o? K? w--- O M+ V? PS++

Fra : Rasmus A. Nielsen.

Dato : 19-11-01 01:12

"Thomas Alexander Frederiksen" <thomasaf@mail.tele.dk> skrev:

> Jeg er ved at købe en Alpha 8045T køleprofil, og
> har en 80 mm Pabst liggende. Samlet burde det sagtens
> kunne køle min Duron 700, uden at støje mere end ca. 20 db.

Mit Alpha 8045T profil med en 12dB Papst kan lige og knap holde min
T-Bird 1400Mhz under 50 grader - på en god dag.

Hvorfor vil du i øvrigt helt ned på 40 grader ?

» Björks 'Bachelorette' fra albummet 'Homogenic' «

Fra : Johnny Jensen

Dato : 19-11-01 06:06

Hej Rasmus,

> Mit Alpha 8045T profil med en 12dB Papst kan lige og knap holde min
> T-Bird 1400Mhz under 50 grader - på en god dag.

Lyder lækkert.. Hvor varmt er der i rummet hvor kabinettet står, og hvor
varmt er kabinettet? Hvilket kabinet har du og med hvor meget køling?
Jeg søger efter at lyddæmpe mit nuværende kabinet mest muligt. Nøjes med én
blæser i PSU'en (udskiftes til mest stille model jeg kan finde). Computeren
står inde i et skab hvor lågerne står lidt åbne, så den bliver lidt varmere
end ellers.

Hygge
JJ

Fra : Rasmus A. Nielsen.

Dato : 19-11-01 06:24

"Johnny Jensen" <2J@email.dk> skrev:

> Lyder lækkert.. Hvor varmt er der i rummet hvor
> kabinettet står,

Mellem 17 og 30 grader.
Kabinettet står på bordet her ved siden af mig.

> og hvor varmt er kabinettet?

Stutemperaturen er lige nu = 19 grader.
Kabinet temperaturen er lige nu = 26 grader.
CPU temperaturen er lige nu ved 1460 MHz = 51 grader.
CPU blæserne kører ved 5V og CPUen har kørt MAX load i 1 time nu.

> Hvilket kabinet har du og med hvor meget køling?

Læs denne tråd, det er meget nemmere for os begge 2:

> Nøjes med én blæser i PSU'en (udskiftes til mest
> stille model jeg kan finde).

Hvis PSUen bliver for varm, så kan den både blive ustbil og slå fra -
brænde af, hvis den er for svag...

> Computeren står inde i et skab hvor lågerne står
> lidt åbne, så den bliver lidt varmere end ellers.

Jeg ville personligt ikke gå længere ned end til en 19dB Papst i min PSU
ved 12V, at nogle PSUer godt kan tåle at køre med blot én 12dB Past, det
er så en helt anden sag.
Jeg vil bare ikke anbefale noget som jeg ikke kan stå inde for.

» Björks 'Bachelorette' fra albummet 'Homogenic' «

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 19-11-01 10:32

Rasmus A. Nielsen. wrote:

<snip>
> Hvorfor vil du i øvrigt helt ned på 40 grader ?
<snip>

1. Det er en Duron 700

2. Det er en Duron 700

3. Det er, nå pointen er vel sivet ind nu

Desuden er det jo det den lille snoldede Coolermaster kan holde den på, så
hvorfor ikke...

MVH

Thomas A. Frederiksen

Fra : Rasmus A. Nielsen.

Dato : 19-11-01 10:46

"Thomas Alexander Frederiksen" skrev:

> 1. Det er en Duron 700
>
> 2. Det er en Duron 700
>
> 3. Det er, nå pointen er vel sivet ind nu

1. Den kan arbejde stabilt ved 50+ grader.

2. Den kan arbejde stabilt ved 60+ grader.

3. Hvorfor presse den helt ned på 40 grader, hvis det bringer unødvendig
blæsestøj med sig ?

Better To Cool Than To Hot ?

» Björks 'Bachelorette' fra albummet 'Homogenic' «

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 19-11-01 10:50

Rasmus A. Nielsen. wrote:

<snip>
> 1. Den kan arbejde stabilt ved 50+ grader.
>
> 2. Den kan arbejde stabilt ved 60+ grader.
>
> 3. Hvorfor presse den helt ned på 40 grader, hvis det bringer unødvendig
> blæsestøj med sig ?
<snip>

Den maksimale termiske effekt for en Duron 700 er 25,5W, for en TB 1400 er
det tilsvarende tal 72W. Det bliver ikke noget problem at holde den under
40 grader, selv ikke med en low-noise blæser

MVH

Thomas A. Frederiksen

Fra : Rasmus A. Nielsen.

Dato : 19-11-01 12:44

> [...]

> en TB 1400 er det tilsvarende tal 72W. Det bliver ikke noget
> problem at holde den under 40 grader, selv ikke med en

Jeg ved det godt men, hvorfor så sætte sig et unødvendigt mål?
Det det gælder om er vel at CPUen bliver kølet nok uden at det larmer ?

Min Fars Duron 700@800Mhz kørte med køleren monteret kun på ganske få
kvadratmillimeter i flere måneder inden jeg ved et alm. service eftersyn
så, at den var helt gal med køleren.
Så du har ret i at en Duron faktisk kunne holdes kold nok med et Alpha
PAL8045T profil uden blæser... det tror jeg faktisk på at ville være
gennemførligt uden afbrænding tilfølge.

» Björks 'Bachelorette' fra albummet 'Homogenic' «

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 19-11-01 12:48

Rasmus A. Nielsen. wrote:

<snip>
> [...]
> Så du har ret i at en Duron faktisk kunne holdes kold nok med et Alpha
> PAL8045T profil uden blæser... det tror jeg faktisk på at ville være

Stop en halv.

Det har jeg aldrig sagt! Stop de røde lejesvende i DR!

Sorry, der gik vist lidt CD i den....

Mit setup bliver, jvf. <9t8eus$48h$1@sunsite.dk> /med/ blæser...

Dog ikke en Pabst, da den har brækket en vinge under ophold i en kasse, men
med en Cooltium Low-noise.

Men hvis ikke det var fordi bundplanken ikke vil starte uden CPU-blæser,
var det da en interessant tanke

MVH

Thomas A. Frederiksen

Fra : Rafoan

Dato : 18-11-01 23:48

Rafoan <hua@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:96GJ7.163$eC.6559@news.get2net.dk...

__________________________________

> Tak for svarene

> Jeg tror jeg køber mig en silverado-køler.
Problemet er bare at jeg har delene til opbygning af den nye computer og den
skal op at køre senest midt i næste uge.
Desværre er der iflg den danske leverandør flere ugers leveringstid på en
Silverado køler, så enden bliver nok at jeg må købe en halvdårlig
(forhåbenligt også halvbillig) køler at sætte i indtil videre, og så
bestille den anden og bytte rundt.
Ja det er dyrt at "lege" med computer men det værd, hvilket F.Larsen må
sande med den Rolls Royce af en støjdæmpning. Flot arbejde at se på og klart
en overvejelse værd en kold vinteraften hvor tiden er lang og
eksperimenteringslysten stor.

mvh R@fo@n