Stoffers opløselighed
Fra : Jens Pedersen

Dato : 27-11-01 19:12

Hejsa,

Hvordan er det nu lige, man regner på stoffers opløselighed i vandige
opløsninger?
Jeg har helt glemt, hvordan det gøres, når opløsningsmidlet ikke er vand.

--
Jens Pedersen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 27-11-01 19:24

"Jens Pedersen" <honesvamp@hotmail.com> skrev:

> Hvordan er det nu lige, man regner på stoffers opløselighed i
> vandige opløsninger?

Man bruger opløselighedsproduktet L

Og opskriver reaktionsskemaet:

BaCl2(s) = Ba2+(aq) + 2Cl-(aq)
Efter ligevægt: x 2x

Massevirkningsloven: L=[Ba2+][Cl-]^2=x*(2x)^2 løses for x og
opløseligheden haves i normalt mol/L som ved hjælp af molekylevægten
kan omregnes til g/L eller lignende.

> Jeg har helt glemt, hvordan det gøres, når opløsningsmidlet ikke
> er vand.

Hvilke andre opløsningsmidler tænker du på?

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Jens Pedersen

Dato : 27-11-01 19:40

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> skrev

> "Jens Pedersen" skrev

> Hvilke andre opløsningsmidler tænker du på?

Øhhh ups - det var vist ikke, hvad jeg mente...

For nu at tage et eksempel:
PbSO4(s) hældes i (NH4)2SO4(aq)

Altså et stofs opløselighed i et en vandig opløsning af et andet stof.

--
Jens Pedersen

Fra : Jens Pedersen

Dato : 27-11-01 20:07

"Jens Pedersen" <honesvamp@hotmail.com> skrev:

> For nu at tage et eksempel:
> PbSO4(s) hældes i (NH4)2SO4(aq)
>
> Altså et stofs opløselighed i et en vandig opløsning af et andet stof.

Se, nu gik det jo lige op for mig
Hvis man har opløselighedsligevægten

PbSO4(s) = Pb2+(aq) + SO42-(aq)

Da vil ligevægten forskydes til venstre ved tilsætning af (NH4)2SO4(aq),
ikke? Hvis dette er tilfældet, er det jo nemt nok at regne på forskydningen
og dermed opløseligheden af bly(II)sulfat i den pågældende opløsning.

--
Jens Pedersen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 27-11-01 21:27

"Jens Pedersen" <honesvamp@hotmail.com> skrev:

> PbSO4(s) hældes i (NH4)2SO4(aq)
>
> Altså et stofs opløselighed i et en vandig opløsning af et andet
> stof.

Fremgangsmåden er præcis som i mit eksempel fra før den eneste forskel
er, at man til at starte med har SO42- i opløsningen dette vil få
eksemplet nu med PbSO4(s) til at se ud som følger:

PbSO4(s) = Pb2+(aq) + SO42-(aq)
Før ligevægt: y
Efter ligevægt: x x+y

L=[Pb2+][SO42-]=x*(x+y) som løses for x

y ovenfor er koncentrationen af SO42- i opløsningen før PbSO4(s)
tilsættes.