Sæber
Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 21-11-01 01:08

Jeg har nogle spørgsmål angående sæber, da jeg er ved at skrive en rapport
om forskellige ting angående fedtstoffer (bl.a. sæber). Men jeg synes ikke
rigtig min øvelsesvejlednings teori fortæller ret meget (som den nok
burde)...

· Hvad er definitionen på en sæbe? - er det R-COOK?

· Hvad er reaktionsskemaet for en sæbe med HCl? (ved f.eks. en titrering af
nogle sæber med HCl)

· Er der en benævnelse for et fedtstofs forsæbningstal? (når man nu
dividerer milligram med gram, hvad bliver benævnelsen så? - milli?!)

- Bjarke Walling Petersen

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-11-01 03:04

Scripsit "Bjarke Walling Petersen" <bwp@bwp.dk>

> (når man nu dividerer milligram med gram, hvad bliver benævnelsen
> så? - milli?!)

Så får man et ubenævnt tal. Det er lettest at se hvis man først
omregner mg til g og bagefter forkorter hele brøken med gram.

--
Henning Makholm "Der er ingen der sigter på slottet. D'herrer konger agter
at triumfere fra balkonen når de har slået hinanden ihjel."

Fra : Ib Therkelsen

Dato : 21-11-01 11:48

Bjarke Walling Petersen wrote:

> [...]
>
> · Er der en benævnelse for et fedtstofs forsæbningstal? (når man nu
> dividerer milligram med gram, hvad bliver benævnelsen så? - milli?!)

Sæber af den gammeldags type er i reglen Natrium- eller Kaliumsalte af
fedtsyrer, RCOOK, som du skriver, forudsat at R er en lang CH3-(CH2)n-
historie. Der findes imidlertid andre sæber, fex Triton-x-100, som er en
Benzénring med en lang hydrofil ('vand-elskende') hale strittende ud til
den ene side (masser af -OH grupper), og en lang hydrofob
(´vand-hadende') hale strittende ud til den anden (ingen -OH grupper).

RCOOK + HCl <-> RCOOH + KCl ('En stærkere syre uddriver en svagere syre
af dens salt'. Ældgammel huskeregel).

Forsæbningstallet kan jeg ikke længere huske en disse om. Det er 25 år
siden jeg kiggede på det.

mg/g = mg/(g*1000) = ubenævnt

God vask !

Ib Therkelsen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 21-11-01 18:01

"Bjarke Walling Petersen" <bwp@bwp.dk> skrev:

> · Er der en benævnelse for et fedtstofs forsæbningstal? (når man nu
> dividerer milligram med gram, hvad bliver benævnelsen så? - milli?!)

Som Henning rigtigt nok skriver vil man få et ubenævnt tal. I kemien
bruger man dog ofte PPT, PPM, PPB, PPT (jep, der skal være to gage PPT)
istedet for at skrive 1e-3, 1e-6, 1e-9, 1e-12

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk