p-toluensulfonsyre ?
Fra : tobias

Dato : 17-11-01 17:09

Hej,

Er der nogle, som har CAS.nr, eller bare en anden betegnelse på subject ?
(Stoffet er en bestanddel af hærderen til en syrehærdende lak)

Tobias

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 17-11-01 19:12

tobias wrote:

> Hej,
>
> Er der nogle, som har CAS.nr, eller bare en anden betegnelse på subject ?
> (Stoffet er en bestanddel af hærderen til en syrehærdende lak)
>
> Tobias

Aldrich lister monohydratet:
p-toluenesulfonic acid monohydrate
[6192-52-5]

Beilstein giver for syren:
toluene-4-sulphonic acid
[104-15-4]

Når Aldrich ikke fører syren er den formodentlig ikke anvendt(eller
fremstilles in situ)

mvh
Jeppe

Fra : tobias

Dato : 17-11-01 21:27

Hej Jeppe,

Tak for et hurtigt svar

Er Aldrich og Beilstein opslagsværker i bogform eller
er der tale om digitale medier ?

Tobias

Jeppe Madsen <pjm@symbion.ki.ku.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3BF6A882.44145769@symbion.ki.ku.dk...

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 18-11-01 19:13

"tobias" <tobi@image.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Jeppe,
>
> Tak for et hurtigt svar
>
> Er Aldrich og Beilstein opslagsværker i bogform eller
> er der tale om digitale medier ?
>
> Tobias

Aldrich har et elektronisk katalog på
www.sigma-aldrich.com

med info om alle deres produkter. Søgefunktionen er dog ikke helt i top mht
navngivning.

Beilstein er et mammutværk i bogform. Forskningsbiblioteker har typisk
adgang til den elektroniske sag, hvor der kan søges på strukturer, navne,
CAS-nr o.m.a.

Mvh
Jeppe

Fra : Uffe Holst

Dato : 17-11-01 22:35

In an article of 17 Nov 2001 Jeppe Madsen wrote:

> [...]
>
> Beilstein giver for syren:
> toluene-4-sulphonic acid
>
> Når Aldrich ikke fører syren er den formodentlig ikke anvendt(eller

Nu er det godt nok længe siden, jeg sidst har beskæftiget mig med organisk
nomenklatur, men er p-toluensulfonsyre ikke det samme som
toluen-4-sulfonsyre?

Det skulle jeg i hvert fald mene.

--
Uffe Holst

Fra : Henning Makholm

Dato : 18-11-01 00:34

Scripsit "Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk>

> men er p-toluensulfonsyre ikke det samme som toluen-4-sulfonsyre?

Det er da også hvad Jeppe skriver.

--
Henning Makholm "Monsieur, vous êtes fou."

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 18-11-01 14:19

"Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> skrev:

> Nu er det godt nok længe siden, jeg sidst har beskæftiget mig med
> organisk nomenklatur, men er p-toluensulfonsyre ikke det samme som
> toluen-4-sulfonsyre?

Jo. Ortho, meta og para er en speciel nomenklatur man kan bruge istedet
for talangivelser ved benzenringe.

Ortho: Substituenterne sidder ved siden af hinanden
Meta: Der er et brintatom mellem substituenterne
Para: Substituenterne sidder overfor hinanden.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk