Køler, CPU og lim
Fra : Jacob Emil Bang

Dato : 27-11-01 15:51

Hejsa

I min jagt på nye eventyr er det lykkedes mig at hive min CPU (P4 Socket
478) og køler af motherboardet - de to er tilsyneladende limet sammen, der
sidder noget sort halløj mellem køler og cpu, da kølerprofilen er noget
størrer end CPU har jeg et stort problem med at montere det hele igen, da
den lille vippestang som trykker CPUen på plads i soklen ikke betjenes pga.
den store køler!!!! (Hvor smart er man så?)

Nå men for at få det hele monteret igen, og på et tidspunkt skifte køler
(som var den oprindelige grund til at jeg rodet mig ud i det her) så er jeg
bange for at jeg skal skille køler fra CPU - for først at montere CPU og
herefter Køler igen - det virker bare ikke som en nem opgave!!!

Derfor!?!? Hvordan gør jeg det??? Jeg tror ikke det er alm. køleplasta - da
jeg så formentligt nemt kunne skille det af - men det er en eller anden form
for lim-måtte, som holder de to samlet.

Plz help anyone!!!!!

Mvh
Jacob

Fra : F.Larsen

Dato : 27-11-01 21:00

Jeg kender ikke konstruktion (har selv AMD) men måske er det termisk tape du skal
bruge:
http://studiedata.dk/product.asp?product=55&page=1

--
Flemming
Nintaus unplugged: http://hjem.get2net.dk/Quake2/Nintaus/

Fra : Lars Krag

Dato : 27-11-01 21:32

[...SNIP]
> [...]
> den lille vippestang som trykker CPUen på plads i soklen ikke betjenes pga.
> den store køler!!!! (Hvor smart er man så?)

Hvordan fan*** har du fået cpu'en med op af soklen uden at vippe
armen på soklen med op :-0 ?

> [...]
> jeg så formentligt nemt kunne skille det af - men det er en eller anden form

Det er sikkert det termiske materiale Intel sætter på deres kølere fra
fabrikken. Den heatspreader der sidder på cpu'en er temmeligt tyk,
temmeligt stærk, og MEGET godt sat fast. Tro mig, jeg har nemlig
lige fjernet min, men det er en helt anden historie. Det korte af det
lange er: Du kan sagtens bruge en skruetrækker til at vippe cpu'en
løs, det eneste du skal bekymre dig om, er at den ikke falder af, for
de små ben er meget skrøbelige, og, ja, meget SMÅ

Det er mig i det hele taget en gåde at du ikke har fået ødelagt dem
da du trak hele skidtet med op, og ikke mindst at du overhovedet
kunne trække det hele op på én gang.

Lars

Fra : Jacob Emil Bang

Dato : 28-11-01 00:11

> Hvordan fan*** har du fået cpu'en med op af soklen uden at vippe
> armen på soklen med op :-0 ?

Sandt at sige, så havede jeg regnet med at kunne fjerne køleren KUN og
vippede lidt med det efter låsearmene på køleren var løftet. Men så
"smuttede" processoren op af soklen - tilsyneladende uden skade...

> [...]
> løs, det eneste du skal bekymre dig om, er at den ikke falder af, for
> de små ben er meget skrøbelige, og, ja, meget SMÅ

Jeg har prøvet at vride lidt i CPUen og det ser ud til at den giver sig
lidt - jeg er bare lidt bange for at knækken den eller noget - men tjaa -
jeg tror jeg vil prøve at lægge lidt flere kræfter i og så se..

> Det er mig i det hele taget en gåde at du ikke har fået ødelagt dem
> da du trak hele skidtet med op, og ikke mindst at du overhovedet
> kunne trække det hele op på én gang.

Ja - det kom også lidt bag på mig.... Men det ser ud til at den
overlevede!... Det kan jeg jo self. ikke lige vide før jeg har fået den
"puttet" tilbage igen! ...

Jacob

Fra : Lars Krag

Dato : 28-11-01 08:42

"Jacob Emil Bang" <jacob@phonden.dk> wrote in message news:T3VM7.535$K4.88030@news010.worldonline.dk...

> Sandt at sige, så havede jeg regnet med at kunne fjerne køleren KUN og
> vippede lidt med det efter låsearmene på køleren var løftet. Men så
> "smuttede" processoren op af soklen - tilsyneladende uden skade...

Det må klistre godt det Intel snask. Jeg har aldrig brugt det, jeg bruger
altid almindeligt kølepasta i stedet.

[SNIP]

> Jeg har prøvet at vride lidt i CPUen og det ser ud til at den giver sig
> lidt - jeg er bare lidt bange for at knækken den eller noget - men tjaa -
> jeg tror jeg vil prøve at lægge lidt flere kræfter i og så se..

Sålænge du kun "mosler med" metalkappen kan du roligt tage godt fat,
den er MEGET solid, og den er limet MEGET godt fast på cpu'en. En
lille skruetrækker in under et hjørne og så vride lidt.

> Ja - det kom også lidt bag på mig.... Men det ser ud til at den
> overlevede!... Det kan jeg jo self. ikke lige vide før jeg har fået den
> "puttet" tilbage igen! ...

Hvad med vippearmen? Kom den med op, eller var den stadig nede?

Lars

Fra : Jacob Emil Bang

Dato : 28-11-01 09:56

> Hvad med vippearmen? Kom den med op, eller var den stadig nede?

Vippearmen blev nede - så soklen har ikke haft sååå godt fat i CPUen .. ??
Omvendt - så tror jeg ikke jeg ville have haft held med at sætte CPUen
tilbage uden at kunne betjæne vippearmen...

Nå men mit lille eventyr har haft en lykkelig udgang - med hjælp fra en
skruetrækker fik jeg den rimeligt nemt af.
Der var blevet eet ben bøjet en lille smule - det kunne heldigvis rettes, så
nu kører det hele igen!!.. Yep!

Men jeg skal nok ud og købe noget kølepasta - det er nok bedst at lægge
noget imellem igen. Effekten af det eksisterende tape er nok ikke så stor
mere... ? ..

Anyway - det næste er så - hvad for en køler skal jeg lige købe.??? Er der
nogen der har noget erfaring med P4 og lydsvag køling eller andre gode
råd????

Men takker for de gode råd!!

- Jacob

Fra : Lars Krag

Dato : 28-11-01 20:08

"Jacob Emil Bang" <jacob_bang@hotmail.com> wrote in message news:3c04a68c$0$262$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
[SNIP]
> [...]
> skruetrækker fik jeg den rimeligt nemt af.
> Der var blevet eet ben bøjet en lille smule - det kunne heldigvis rettes, så

Fint nok. Heldigt, men fint nok

> Men jeg skal nok ud og købe noget kølepasta - det er nok bedst at lægge
> noget imellem igen. Effekten af det eksisterende tape er nok ikke så stor
> mere... ? ..

Jeg ville aldrig genbruge det. Køb noget kølepasta, det er ikke særligt dyrt.
En rimeligt velassorteret eletronikforhandler burde have noget.

> Anyway - det næste er så - hvad for en køler skal jeg lige købe.??? Er der
> nogen der har noget erfaring med P4 og lydsvag køling eller andre gode
> råd????

Det største problem med at finde en god køler til P4 er at ingen rigtigt har
nogen. Det eneste egentlige alternativ til Intels egen køler pt. er Thermaltake
Volcano 478. Iflg. de reviews jeg har læst skulle den være "rimeligt" stille
og køle bedre end Intels, ca. 5°C ved full load. Læs evt. en test her:
http://www.vr-zone.com/reviews/Intel/P4Coolers/ Personligt venter jeg på
at Studiedata får en Swiftech MCX478 hjem, og så propper jeg måske en
Papst low-noise blæser på, men det kommer an på hvor godt det virker.

> Men takker for de gode råd!!

Velbekomme.

Lars