Specialtegn
Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 27-11-01 17:27

3 spørgsmål:

· Kan man i et memofelt i en access-database skrive alle ascii-tegn (fra
ascii-tegn 0 til 255)?

· Hvis man nu f.eks. har et tekstfelt, hvori der står et procent-tegn. Hvad
gør man så hvis man skal lave en sql-søgning? F.eks:

SELECT id FROM tabel WHERE tekstfelt LIKE '%blabla%blabla%'

.... hvor det procent-tegn i midten skal søge efter et procent-tegn i
tekstfelt - det skal altså ikke være en trunkering.

· Og findes der andre specialtegn end procent og apostrof, som man også
skal skrive på en eller anden speciel måde?

Håber nogen kan forstå mine problemstillinger og også evt. kan løse dem.

- Bjarke Walling Petersen

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 27-11-01 20:06

Bjarke Walling Petersen <bwp@bwp.dk> wrote in message
> 3 spørgsmål:
>
> · Kan man i et memofelt i en access-database skrive alle ascii-
> tegn (fra ascii-tegn 0 til 255)?
Der burde ikke være nogen problemer med ascii-tegnene.

> [...]
> tegn. Hvad gør man så hvis man skal lave en sql-søgning?
> F.eks:
>
> SELECT id FROM tabel WHERE tekstfelt LIKE '%blabla
Du escaper med []. Dvs. noget ala.
SELECT id FROM tabel WHERE tekstfelt LIKE '%blabla
[%]blabla%'
> · Og findes der andre specialtegn end procent og apostrof,
> som man også skal skrive på en eller anden speciel måde?
Bruger man ikke kun procent i SQL-server (og andre databaser)
?? I Access bruger man * og ? som wildcards.
> Håber nogen kan forstå mine problemstillinger og også evt. kan
> løse dem.
>
> - Bjarke Walling Petersen
Hej Bjarke

Se svarene i teksten
--
Mikkel Bundgaard
IT University of Copenhagen

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 28-11-01 15:15

Mikkel Bundgaard skrev:
> Du escaper med []. Dvs. noget ala.
> SELECT id FROM tabel WHERE tekstfelt LIKE '%blabla
> [%]blabla%'

Ok... men hvad så hvis jeg vil skrive ascii-tegn nr. 21? - bare for at tage et
eksempel.
Eller for den sags skyld skrive [. Er det så [[]?

Ellers mange tak for svarene!

- Bjarke Walling Petersen

--
Posted from [195.192.63.163]