Pelspleje hos semilanghår
Fra : Pernille Scharff

Dato : 27-11-01 13:33

Hej gruppe,

ja jeg fortsætter bare med at stille dumme spørgsmål *G*. Nu har vi jo
så en Maine Coon og en Norsk Skovkat. Er det nok at børste dem en gang
om ugen eller skal der mere til? Har I erfaring med hvilke børstetyper
der er gode og mindre gode til semilanghårspels? Damen i den lokale
dyreshop anbefalede en "karte" og den fungerer da meget godt, men når de
skal til at fælde kan jeg godt regne ud at den skal tømmes ca. efter
hvert børstetag *fnis*. Da jeg har lidt tendenser i retning af allergi
skal de stakkels misser også plages med jævnlige bade - kan nogen
anbefale fornuftig shampoo?

Det var vist det hele for i dag! Vi er godt i gang med at brænde en film
af på de to pelstotter så inden for rimelig tid når vi sikkert at få dem
fremkaldt og scannet så I kan få dem at se.

Missehilsner fra Pernille og Bagheera og et småsurt hvæs fra Ce'Nedra
som lige er blevet vaccineret i dag...

Fra : Ann K

Dato : 27-11-01 13:58

Hej Pernille.
En karte er helt fin - og der kan være meeeeget mere hår på den, end du
regner med ,o)
Men køb også en lille stålkam - den er bedst, hvis der er
filterknuder... Du ved, sådan bag albuerne og mellem bagbenene....
Desuden har vi anskaffet en lille trimmekniv, som man ellers bruger til
ruhårede hunde - kniven er simpelthen suveræn til de knuder som "går
helt i bund" og som man ellers ikke får lov til at gøre noget ved! Den
"skærer" hårene over, ligesom en saks... men man er helt fri for at
skulle bekymre sig om spidse og skarpe ting i nærheden af missers hud

Ok - du kan kun bruge sådan en kniv, hvis du er sikker på at kattene
_ikke_ skal på udstilling... det efterlader jo et lille "hul" i pelsen,
når man sådan fjerner en stoooor pelsknude, ved at skære den af
Ellers er det fint at nøjes med en gennembørstning 1 gang om ugen -
måske lidt oftere, her i starten, for lige at vænne misserne til at det
er rart at blive børstet
Maine Coon og NFO har en pels, som for det meste passer sig selv... og
der er derfor ikke særlig megen pelspleje... undtagen i de tre uger
hvert forår, når de smider hele overfrakken - på én gang *suk* Her i
huset er det faktisk meget sjældent at vi gennembørster kattene, men vi
har alligevel altid kammen liggende klar... så er det så nemt at tage en
"filt" i opløbet
Dét der med vask kan jeg ikke hjælpe med... Mine misser bliver kun
vasket i yderste nødstilfælde - og så bruger jeg "dyrlægens shampoo til
hunde", som vi altid har hjemme... Vovse æææælsker nemlig at rulle sig i
rævelo**

Men er du sikker på at du har katteallergi? Det vil være forholdsvis
nemt at få taget en "prik-test" hos din læge...
Spørger fordi, jeg *tror* at kattene helst ville nøjes med en ægte
kattevask, hvis de kunne bestemme *sss*

Mvh Ann - der nu _har_ fået forklaret Saga at musen er sluppet væk... og
_har_ fået jaget kræet (musen altså) ud af soveværelset

Fra : Pernille Scharff

Dato : 27-11-01 15:03

Hej Ann,

> Men køb også en lille stålkam - den er bedst, hvis der er
> filterknuder... Du ved, sådan bag albuerne og mellem bagbenene....

Aha - sådan en må jeg nok hellere lige have fundet også!

> [...]
> nemt at få taget en "prik-test" hos din læge...
> Spørger fordi, jeg *tror* at kattene helst ville nøjes med en ægte

Ork ja - jeg er priktestet i 1996 med voldsomt udslag for hund og kat (+
en masse andet) - og så igen i 1999 hvor jeg kun reagerede meget på
støvmider og mikroskopisk på de andre ting. Da jeg de sidste par år
overhovedet ikke har haft problemer med kat eller forårshøfeber så
besluttede jeg at NU kunne jeg bare ikke leve uden kat længere!! Men det
betyder så også at de forholdsregler jeg kan tage for at undgå at
allergien blusser op igen skal overholdes - derfor badningen.... Hvis de
får det lært fra de er små regner jeg heller ikke med at det bliver
besværligt på længere sigt!

> Mvh Ann - der nu _har_ fået forklaret Saga at musen er sluppet væk...
og
> _har_ fået jaget kræet (musen altså) ud af soveværelset

*FNIS* det lyder s'gu sjovt....

Hilsen

Pernille (der venter utålmodigt på at klokken bli'r 16.15 så hun kan
komme hjem og se hvordan det går med de to katte der skal lære at dele
territorium...)

Fra : Birgitte

Dato : 27-11-01 20:04

Hej Pernille
En rullekam er ikke til at undværre, tænderne på kammen kan rulle, og kammen
kan bruges i både våd samt tør pels.
NFO har jo masser af underuld, og derfor skal disse katte redes rigtig godt
mindst 1 gang pr. uge. Vær især opmærksom på, at du kommer godt igennem i
lysken, under armhuler og på bagbenene.
Du kan vaske katten engang imellem, især i fældetiden, da du så vasker meget
af den løse og døde pels af.
MCO skal ligeledes redes godt igennem 1 gang pr. uge.
Men hvorfor ikke bruge noget af den daglige kæletid til kæleleg med kammen,
jeg træner mine killinger i at kammen og børsten ikke er farlige, og på den
måde bliver de faktisk glade for at blive friseret.
Hvis du ikke går på show med dine katte kan du fint bruge :

Brug en mild shampoo "Natusan" er fint eller en mild shampoo som du selv
bruger, blot der ikke er balsam i. Hvis du synes kattene bliver elektriske i
pelsen, kan du efter skyllning lave en tynd 1-20 blanding af skyllemiddel og
hælde over pelsen. frotere godt og brug "rullekammen" ca. hver 30 min.
indtil katten igen er tør.
VIGTIG :
Når du vasker en kat, så husk at skylle godt, jo mere du skyller jo bedre.
bliv ved med at skylle ca. 5 min. efter du ikke kan se mere sæbeskum.
Jeg har selv både MCO og NFO, og udstiller mine katte meget, de er altid
nyvasket fra A til Z, så ønsker du flere oplysninger ang. pelspleje, er du
hjertlig velkommen til at maile mig privat, og jeg vil hjælpe så vidt jeg
kan.
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk
Vi har i øjeblikket NFO og MCO killinger

---
DK. True Trust

Fra : Pernille Scharff

Dato : 28-11-01 09:37

Hej Birgitte,

> [...]
> Missehilsner fra Birgitte
> www.truetrust.dk
> Vi har i øjeblikket NFO og MCO killinger

tusind tak for det fantastiske tilbud! Jeg vil sende en mail når jeg
kommer hjem fra arbejde - jeg har nok en del spørgsmål som "ny" ejer af
de små pelstotter!!

/Pernille