FWA erfaringer?
Fra : oz

Dato : 15-11-01 17:09

Hej NG

Er der nogen herinde der har erfaringer med FWA, hvordan kører det i forhold
til ADSL, jeg syntes der er forbavsende lidt info om FWA herinde...

Er der er speciel FWA newsgroup??

Oz

Fra : Gerner

Dato : 15-11-01 17:39

On Thu, 15 Nov 2001 17:09:24 +0100, "oz" <gonzo@strike-team.com>
wrote:

>Hej NG
>
>Er der nogen herinde der har erfaringer med FWA, hvordan kører det i forhold
>til ADSL, jeg syntes der er forbavsende lidt info om FWA herinde...
>
>Er der er speciel FWA newsgroup??

Næh, du kan jo foreslå en. Iøvrigt vil der nok være flere xdsl brugere
i xdsl gruppen, for evt sammenligning. Jeg tvivler nu lidt på at nogen
skifter fra xdsl til fwa på grund af den ringe konkurrance i pris m.m.

Folk der skifter har for nuværende analog eller digital telefoni.
Og dermed kan de jo kun få hurtigere hast.

Fra : oz

Dato : 15-11-01 17:48

"Gerner" <gerner@teknik.dk> skrev :

> [...]
>
> Folk der skifter har for nuværende analog eller digital telefoni.
> Og dermed kan de jo kun få hurtigere hast.

Du har da ret måske jeg skulle prøve i xdsl gruppen =)

oz

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 15-11-01 17:46

"oz" <gonzo@strike-team.com> wrote Thu, 15 Nov 2001 17:48:02 +0100 :

>Du har da ret måske jeg skulle prøve i xdsl gruppen =)

Næ, der taler med om xDSL ikke om FWA.

--
Hygge
Morten , anden er løs, http://gummiand.dk/

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 15-11-01 18:08

"oz" <gonzo@strike-team.com> wrote in message
> Hej NG
>
> Er der nogen herinde der har erfaringer med FWA, hvordan kører det i
forhold
> til ADSL, jeg syntes der er forbavsende lidt info om FWA herinde...

Det er rigtigt.. Men der er vist ikke meget information at give....

Nu, efter hvad jeg kan se,, har Sonofon fjernet alt med Fwa.... der er
heller ikke noget på erhverssiderne.

Fra : oz

Dato : 15-11-01 18:18

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev

> Det er rigtigt.. Men der er vist ikke meget information at give....
>
> Nu, efter hvad jeg kan se,, har Sonofon fjernet alt med Fwa.... der er
> heller ikke noget på erhverssiderne.

Deres sider er under reoganisering, du kan finde det under service og
produkter, vælg dernæst internet i højre menuen og så kan man få info
der....

De har mig bekendt ændret deres priser samt, afskaffet deres MB grænse,
d.v.s. det bliver flatrate ligesom ADSL.

Oz

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 15-11-01 19:18

> De har mig bekendt ændret deres priser samt, afskaffet deres MB grænse,
> d.v.s. det bliver flatrate ligesom ADSL.

Det må jeg sige,,,,

De har da endeligt, sat en pris, som kan konkkurere med ADSL....

mangler bare lidt flere produktmuligheder... og frem for alt,, at de for
styr på teknikken...

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 16-11-01 09:41

> mangler bare lidt flere produktmuligheder... og frem for alt,, at de for
> styr på teknikken...

Styr på teknikken? ehh? Jeg synes nu ham teknikeren have rimelig styr på det
da han satte det op hos mig....

BTW: til "oz": jeg har fået FWA og det kørere som smurt.....altid den
hastighed jeg har betalt for(1Mbit)........og deres kundeservice er efter
min mening helt ok.......

Spørg endelig løs hvis der er mere du vil vide

MVH
Thomas

Fra : oz

Dato : 16-11-01 12:12

"Thomas Eg Jørgensen" <thomas@kontorbutikken.dk> skrev

> [...]
> min mening helt ok.......
>
> Spørg endelig løs hvis der er mere du vil vide

Tak for dit svar, jeg glæder mig allerede, herude hvor kragerne vender er
ADSL ikke en realitet før end i midten af 2002, FWA efter hvad de siger til
mig om en uge =)

Tilmed er det da mega skønt at MB grænsen er ophævet og at priserne kan
begynde at konkurrere med TDC, desuden siger de at man fra 1.1.2002 har
mulighed for fast IP.

Det er da rart at høre at det kører godt, er det ellers stabilt, hvad med
når det regner meget har det haft indflydelse på din DL/UL?

Man hører nok ikke så meget om FWA, fordi det sikkert sparker røv =)

Tak igen

Oz

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 19-11-01 07:54

> Tak for dit svar, jeg glæder mig allerede, herude hvor kragerne vender er
> ADSL ikke en realitet før end i midten af 2002, FWA efter hvad de siger
til
> mig om en uge =)
hehe, samme her: ADSL kommer til "min" central i august '02...hvis de
overholder tidsplanen....Ergo er FWA en løsning næsten uanset hvad

> Tilmed er det da mega skønt at MB grænsen er ophævet og at priserne kan
> begynde at konkurrere med TDC, desuden siger de at man fra 1.1.2002 har
> mulighed for fast IP.
Ja, grænsen blev ophævet(skøøønt!) og fast ip kommer vidst allerede fra
først i december....det var i hvertfald hvad en af sonofon's
kundeservicemedarbejdere fortalte mig....Men det kan de selvfølgelig have
ændret siden dengang...(3-4 uger siden)

> Det er da rart at høre at det kører godt, er det ellers stabilt, hvad med
> når det regner meget har det haft indflydelse på din DL/UL?
Vejret betyder intet i forhold til hastigheden. Ikke så vidt jeg forstod det
i hvertfald. Enten virker det i dis/tåge/regnvejr eller også virker det
ikke(evt. bliver man konstant smidt af)....Det kan han rimelig hurtigt se på
hans computer...Vi satte vores op i noget tåge/regnvejr så det var næsten så
dårlige forhold som det kunne blive og teknikeren var derfor slet ikke
nervøs for om forbindelse blev afbrudt.....

Dog har jeg bemærket noget sært den anden dag...Jeg downloadede fra en
FTP-site med cirka 115kb/sek og ville så sende en fil på samme tid...det
burde jeg jo snildt kunne gøre med 25kb/sek.....af en eller anden grund
faldt downloadspeed til 50-70kb/sek og uploaden lå på samme
hastighed(???).....det skal siges at begge filer var komprimerede så
TCP/IP-packing har ikke spillet ind her(ikke så meget i hvertfald)...

Er der andre der har samme "problemer"?

> Man hører nok ikke så meget om FWA, fordi det sikkert sparker røv =)
I forhold til ISDN er det guld værd "ude" hos os

MVH
Thomas

Fra : Christian Andersen

Dato : 19-11-01 11:41

Thomas Eg Jørgensen wrote:

> [...]
>hastighed(???).....det skal siges at begge filer var komprimerede så
>TCP/IP-packing har ikke spillet ind her(ikke så meget i hvertfald)...

Det er ikke et problem. Det er helt normal opførsel.

Når du modtager noget via TCP, sender din computer en masse "Ok, jeg har
modtaget den sidste pakke ok, send den næste!"-pakker tilbage. Det er de
pakker der sløver forbindelsen.

RTFM

--
"...personality goes a long way."

http://chran.dyndns.dk - Nu med misbrug!

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 20-11-01 07:26

"Christian Andersen" <igqgfq001@sneakemail.com> wrote in message
> Det er ikke et problem. Det er helt normal opførsel.
Eh.....nå?

> Når du modtager noget via TCP, sender din computer en masse "Ok, jeg har
> modtaget den sidste pakke ok, send den næste!"-pakker tilbage. Det er de
> pakker der sløver forbindelsen.
Sløver forbindelsen ned med 50%? i don't think so......når jeg downloader
med 115-120kbsek så kan jeg i følge DU-meter konstatere at jeg uploader med
mellem 1 og 5kb sek.....såååeh tror ikke "problemet" ligger der....

MVH
Thomas

Fra : Christian Andersen

Dato : 20-11-01 10:39

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 20-11-01 12:03

> Nå.

Hvis du stadig mener det er tilfældet så giv nogle argumenter som kan
bidrage til diskutionen, jeg kan da sagtens tage fejl, et "nå" giver ligsom
ikke ret meget "feedback". Det undre mig bare at når upload ligger på
1-5kb/sek når jeg downloader med 120kb sek så skulle det give 50% nedtur
hvis jeg begynder at uploade? Især undre det mig at jeg kan uploade med ca.
50kb/sek samtidigt med jeg downloader......

MVH
Thomas

Fra : Christian Andersen

Dato : 20-11-01 12:34

Thomas Eg Jørgensen wrote:

>Hvis du stadig mener det er tilfældet så giv nogle argumenter som kan
>bidrage til diskutionen,

Jeg har givet de argumenter der er nødvendige for at støtte mit
standpunkt.

>Det undre mig bare at når upload ligger på
>1-5kb/sek når jeg downloader med 120kb sek så skulle det give 50% nedtur
>hvis jeg begynder at uploade?

Øhm, undskyld, hvad?

>Især undre det mig at jeg kan uploade med ca.
>50kb/sek samtidigt med jeg downloader......

Ok.

Fra : Allan Olesen

Dato : 20-11-01 20:39

"Thomas Eg Jørgensen" <thomas@kontorbutikken.dk> wrote:

>Det undre mig bare at når upload ligger på
>1-5kb/sek når jeg downloader med 120kb sek så skulle det give 50% nedtur
>hvis jeg begynder at uploade?

Har du spekuleret over, hvad der sker med din download, når dine
kvitteringspakker ikke kan komme ud af huset hurtigt nok, fordi du har
travlt med at uploade?

--
Allan Olesen, Lunderskov
"SNART is a registered trademark of TransNet."

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 24-11-01 05:33

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Har du spekuleret over, hvad der sker med din download, når dine
> kvitteringspakker ikke kan komme ud af huset hurtigt nok, fordi du har
> travlt med at uploade?

Det bliver nok smidt i en FIFO buffer af en slags, men alligevel 50%?
Desuden undre det mig at uploaden stiger til de 50-60kb/sek...det burde jo
kun være 256kbit forbindelse....

MVH
Thomas

Fra : Peter B. Juul

Dato : 20-11-01 12:25

Christian Andersen <igqgfq001@sneakemail.com> writes:

> Nå.

Hvis ellers TCP-stakken er nogenlunde begavet, så skulle svar-pakkerne
nødig formå at forsinke ting så meget. Der skrues jo også op for
vinduet.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Har nogen lagt mærke til, hvordan de tre Back to the
The RockBear. ((^)) future-film hænger sammen? Det er helt vildt sejt, og

Fra : Christian Andersen

Dato : 20-11-01 16:33

Peter B. Juul wrote:

>Hvis ellers TCP-stakken er nogenlunde begavet, så skulle svar-pakkerne
>nødig formå at forsinke ting så meget. Der skrues jo også op for
>vinduet.

Fair nok, men manden har jo glimrende hastighed hvis han kun up- eller
downloader.

Fra : Dan Mortensen

Dato : 20-11-01 19:20

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis ellers TCP-stakken er nogenlunde begavet, så skulle svar-pakkerne
> nødig formå at forsinke ting så meget. Der skrues jo også op for
> vinduet.

Mulig...men den virkelige verden er ofte anderledes

/Dan Mortensen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 17-11-01 12:58

"Thomas Eg Jørgensen" <thomas@kontorbutikken.dk> wrote in message

> [...]
>
> BTW: til "oz": jeg har fået FWA og det kørere som smurt.....altid den
> hastighed jeg har betalt for(1Mbit)........og deres kundeservice er efter

OK, det var da godt. Men man har jo ikke hørt andet, end at det ikke
virkede. I har jo været lidt sløve, til at fotælle om jeres nye
forbindelse...

Men pingtiden, ser da nogenlunde ud:

Tracing route to 212088082112.sonofon.dk [212.88.82.112]
over a maximum of 30 hops:

1 * * * Request timed out.
2 17 ms 17 ms 18 ms albnxx2.ip.tele.dk [195.249.9.212]
3 17 ms 17 ms 17 ms fe0-1.100m.albnxa1.ip.tele.dk [195.249.1.44]
4 18 ms 19 ms 18 ms ge5-0-2.1000m.albnxg1.ip.tele.dk [195.249.1.2]
5 18 ms 18 ms 18 ms pos1-0.622m.lynxg1.ip.tele.dk [195.249.2.46]
6 19 ms 19 ms 18 ms sonofon-gw.dix.dk [192.38.7.48]
7 21 ms 20 ms 21 ms soenr01-atm1-0.sonofon.dk [212.88.70.29]
8 20 ms 21 ms 25 ms soenr01-fe0-0.sonofon.dk [212.88.68.2]
9 29 ms 28 ms 28 ms 212088070045.sonofon.dk [212.88.70.45]
10 29 ms 29 ms 31 ms reserv-min.sonofon.dk [212.88.64.228]
11 * * * Request timed out.
12 * * * Request timed out.
13 45 ms 45 ms 44 ms 212088082112.sonofon.dk [212.88.82.112]
Trace Complete.

Fra : Rune Kronenberg

Dato : 15-11-01 20:07

On Thu, 15 Nov 2001 18:17:56 +0100, "oz" <gonzo@strike-team.com> wrote:

>De har mig bekendt ændret deres priser samt, afskaffet deres MB grænse,
>d.v.s. det bliver flatrate ligesom ADSL.

Mindste tilbud hedder nu 1024/256 - Flatrate for 529.- pr. md.

M.v.h.
--
Rune Kronenberg
I don't know the secret to success, but the key to failure

Fra : Michael Nielsen

Dato : 18-11-01 14:25

> Mindste tilbud hedder nu 1024/256 - Flatrate for 529.- pr. md.

Det er ikke at finde på Sonofons hjemmeside nogen steder synes jeg ikke, har
du et link?

--
Best regards
Michael Nielsen

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 18-11-01 16:05

http://www.sonofon.dk/index.asp?page=/service_og_produkter/tema/fwa/temaside
..shtml

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 18-11-01 16:02

hmm jeg fik det onsdag og det har ikke kørt siden
jeg ringer daglig for at høre hvordan det går
det deres antenne i det område jeg bor i der er stykker
det er godt nok kedeligt at man bor så langt ude på landet
få man kan ikke få adsl her ude ellers havde jeg også fået det istedet

men nu må man se det kan være at de for kickstartet den antenne her en af
dagene sådan at man kan køre 1024/256kb som man har betaler for

det jeg kan lave lige nu er køre i nyhedsgrupper / køre msn messenger så
det er sku ikke meget ved det