MySQL og data-integritet - er det et probl~
Fra : Niels

Dato : 27-11-01 11:00

Hej.

I PC-Word nr. 19. (2 november 2001) er der en sammenligning mellem open
source og kommercielle databaser.

MySQL får karakteren, at den er super hurtig især til internet-projekter
(dyn. websites), - men at den mangler ACID-egenskaberne (Atomicity,
Consistency, Isolation, Durability).

Så vidt jeg kan forstå, så drejer det sig i store træk om, hvad der sker med
data og transaktioner, hvis systemet går ned, og samtidig med at et antal
brugere er igang med transaktioner.

1) Er det - eller er det ikke - et problem i virkelighedens verden?

2) Bruger virksomhederne også MySQL - eller er det kun private (til
hobbyformål)?

På forhånd tak for eventuelle svar!

--
Mvh.
Niels

Fra : Stig Johansen

Dato : 27-11-01 18:22

Niels wrote:

> [...]
> source og kommercielle databaser.
>
> MySQL får karakteren, at den er super hurtig især til internet-projekter

Formentlig kun læsninger.

> [...]
> antal brugere er igang med transaktioner.
>
> 1) Er det - eller er det ikke - et problem i virkelighedens verden?

Transaktions styring er ikke kun til brug hvis en database 'går ned', men
også til at sikre sammenhængen i data hvis netværksforbindelser, klienter(i
C/S miljøer) osv smutter.
Det (vistnok) mest brugte eksempel er hvis du hæver penge på en konto. Her
skal saldoen opdateres, posteringen registreres osv..
Det er vigtigt, at alt eller intet opdateres, da der ellers ikke er
sammenhæng i data.

> 2) Bruger virksomhederne også MySQL - eller er det kun private (til
> hobbyformål)?

Jeg kan ikke forestille mig, at virksomheder bruger MySQL til andet end
ukritiske ting.

For en god ordens skyld, skal jeg nævne, at jeg ingen erfaring har med
MySQL. For mit personlige vedkommende, opfylder SapDb mine behov, og mine
kunder, ja de bruger MS SQLServer, DB2 og Oracle + nogle proprietære DB'er.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Stig Johansen

Fra : Martin Skoffer

Dato : 29-01-02 16:37

Hej,

mySQL har med deres sidste versioner indført InnoDB tabeller, hvilke
understøtter foreign key contrainst !!
Ligeledes understøttes transaktioner på denne tabeltype.
Om ret mange virksomheder i dag bruger mySQL er jeg ikke helt klar over. Det er
dog mit indtryk, at mange webbutikker anvender den (muligvis kun til læsninger)
og følger man med på mySQL mailinglisterne fornemmer jeg en del virksomheder
(udenlandske).
Jeg er dog ikke i tvivl om, at det er en database man kommer til at se meget
til fremover, idet videreudvikling går stærkt og prsimæssigt har den jo også
vinden i ryggen.

/Martin