CO2 anlæg
Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 27-11-01 10:45

Hej

Jeg er lidt i tvivl om jeg skal anskaffe mig et CO2 anlæg.

Hvor god er gær+sukker løsningen ? Hvilke ulemper er der i forhold
til at købe et anlæg ved akvariehandleren ?

Hvilke færdige CO2 anlæg kan anbefales ?

Og nok vigtigst af alt. Hvornår kan det betale sig at gå igang med
det. Er det kun til tæt beplantede akvarier ?

/Esben
--
caffeine low .... brain halted

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 27-11-01 11:27

"Esben Haabendal Soerensen" <esben@haabendal.dk> wrote in message
> [...]
>
> Og nok vigtigst af alt. Hvornår kan det betale sig at gå igang med
> det. Er det kun til tæt beplantede akvarier ?

Problemerne med gær-sukker løsningen er efter min mening:
1) Ujævn CO2-tilførelse. Meget højt i starten, hvorefter den flader
ud.
2) Man kan ikke styre mængden af CO2 på en let måde.

Pt. har jeg kun erfaring med et sæt fra JBL, som består af en
trykflaske, en ventil (ikke nåleventil) og et glasrør.
Den er beregnet til akvarier op til 300l (jeg bruger den i et 325l), og
jeg skal skifte CO2 flasken på 300g ca. hver anden måned. Det koster
150,- hos zoozity.
Jeg regner med at få afprøvet Carbo-Plus systemet i mit nye 325l

Du skal kun bruge CO2 hvis du har mange planter, meget lys (her mener
jeg mere end to almindelige lysstofrør), har lille overfladebevægelse i
vandet og du bruger gødning i akvariet/bundlaget.

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk

Fra : Per Strandhauge

Dato : 27-11-01 11:55

Thomas D. Kryger <thomas@akvariet.dk> skrev i en

klip
Thomas skrev:
> 2) Man kan ikke styre mængden af CO2 på en let måde.

Er det ikke et spørgsmål om at få justeret sin ph & KH-værdi, eftersom CO2
indholdet i vandet er afhængig af disse parametre? Hvis man kan få disse to
værdier til at ligge nogenlunde fast, så kan vandet jo kun optage så og så
meget CO2 og ikke mere. Ok, den overproduktion der så evt. vil være fra
sukker-gær metoden vil så forsvinde ud i den blå luft, men det kan man vel
godt leve med eftersom at fremstillingmetoden er meget billig.

Hilsen Per.

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 27-11-01 17:32

"Per Strandhauge" <bassist@fjernluftpost.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> sukker-gær metoden vil så forsvinde ud i den blå luft, men det kan man vel
> godt leve med eftersom at fremstillingmetoden er meget billig.

Tjo, jeg oplevede bare at jeg lige lovligt meget CO2 i vandet (75mg/l) en
overgang, så jeg måtte sætte en skruehane op et t-kryds så jeg kunne lukke
lidt ud i den blå luft uden om akvariet....

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Peter Stegenborg Lar~

Dato : 08-12-01 15:44

Nu er det ikke fordi jeg er ekspert på dette område, men jeg er ikke sikker på at du har ret.

Det er rigtigt at PH, KH og CO2 i vandet afhænger af hinanden, og derfor kan CO2 værdien udregnes ud fra PH og KH. Det behøver dog ikke betyde at PH og KH værdierne begrænser mængden af CO2 i vandet, og jeg tvivler på at det er tilfældet. Effekten af at tilsætte mere CO2 bliver blot at PH falder, så den famøse formel stadig går op.

En metode til at komme af med overskydende CO2 er derimod, at sætte overflade bevægelsen op, så en større mængde af CO2 "fordamper" til den omgivende luft.

Som sagt er jeg ikke ekspert på området, så hvis nogen ved bedre, så råb op.

Mvh. Peter

Fra : ole larsen

Dato : 08-12-01 17:27

Peter Stegenborg Larsen skrev i meddelelsen <3C122737.AFF646A8@nospam.bigfoot.com>...
> [...]
til den omgivende luft.

>Som sagt er jeg ikke ekspert på området, så hvis nogen ved bedre, så råb op.

Du har ikke sagt noget forkert, jeg aner blot ikke hvad du svarer på. Se evt. på www.usenet.dk

Ole

Fra : Jan Boegh

Dato : 08-12-01 20:44

"Peter Stegenborg Larsen" <Stegenborg@nospam.bigfoot.com> wrote in message

> En metode til at komme af med overskydende CO2 er derimod, at sætte
overflade bevægelsen op, så en større mængde af CO2 "fordamper" til den
omgivende luft.

Hvorfor vil I af med den 'overskydende' CO2?

mvh
Jan

Fra : Peter Stegenborg Lar~

Dato : 09-12-01 10:56

Jan Boegh wrote:

> [...]
> omgivende luft.
>
> Hvorfor vil I af med den 'overskydende' CO2?

Jeg formoder det er for at CO2 mængden ikke skal blive farlig for fiskene, eller fordi PH-værdien ikke skal blive for lav.

Mvh. Peter.

Fra : Jan Boegh

Dato : 09-12-01 15:59

> Jeg formoder det er for at CO2 mængden ikke skal blive farlig for fiskene,

Næppe sandsynligt, men jeg kan ikke lade være med at overveje om ikke der
kunne være et problem i at der måske ligger et lag CO2 oven på
vandoverfladen, der måske kan forhindre luftens ilt i at trænge ned i
vandet.

>eller fordi PH-værdien ikke skal blive for lav.

Det er jo heldigvis let at kontrollere.

mvh
Jan

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 09-12-01 21:46

> [...]
> kunne være et problem i at der måske ligger et lag CO2 oven på
> vandoverfladen, der måske kan forhindre luftens ilt i at trænge ned i

Det kan jo relativt let løses ved at bryde vandoverfladen med en luftsten
tilkoblet en membranpumpe.

Tager CO2 ikke plads op for iltmolekyler? Jeg mener at have ladet mig
fortælle, at ganske vist forbruger planter CO2 i dagtimerne og producerer
O2, men om natten udskiller de udelukkende CO2. Hvis Co2 mængden bliver for
høj kvæles fiskene velsagtens?

Torben

Fra : Jan Boegh

Dato : 10-12-01 08:54

"Torben Mathiassen" <torben.mathiassen@get2net.dk> wrote in message

> Tager CO2 ikke plads op for iltmolekyler?

Nej.

> [...]
> fortælle, at ganske vist forbruger planter CO2 i dagtimerne og producerer
> O2, men om natten udskiller de udelukkende CO2. Hvis Co2 mængden bliver

Hos pattedyr regulerer CO2mængden i blodet så vidt jeg husker for
åndedrætsrefleksen, om det også gør sig gældende hos fisk, ved jeg ikke. Men
ellers går jeg dog under alle omstændigheder ud fra at der er ganske snævre
grænser for hvor meget CO2 man overhovedet kan opløse i vandet med mindre
man sætter dette under tryk. Ole?

mvh

Jan

Fra : ole larsen

Dato : 10-12-01 18:57

Jan Boegh skrev i meddelelsen ...
> [...]
>grænser for hvor meget CO2 man overhovedet kan opløse i vandet med mindre

Det er rigtigt, at CO2 ikke "tager plads" for O2, i hvert fald ikke i de doser der her er relevante,
men du kan sagtens overmætte med CO2 så fiskene ser mærkelige ud. En del af de billeder,
du ser i blade/bøger er billeder der er lige før kl.23.55 pgr CO2 overdosering. Af en eller anden
grund, jeg ikke kender, accentueres farverne ved CO2 forgiftning. Min egne erfaringer på
området er hemmelige, men ingen er døde af den grund omend det går hurtigt og er let synligt
- og det sidste er grunden til at ingen døde.

Ole

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 27-11-01 12:51

"Thomas D. Kryger" <thomas@akvariet.dk> writes:

> Problemerne med gær-sukker løsningen er efter min mening:
> 1) Ujævn CO2-tilførelse. Meget højt i starten, hvorefter den flader ud.
> 2) Man kan ikke styre mængden af CO2 på en let måde.

Ok. Det lyder jo ikke særlig smart.

> [...]
> Den er beregnet til akvarier op til 300l (jeg bruger den i et 325l), og
> jeg skal skifte CO2 flasken på 300g ca. hver anden måned. Det koster

75 kr om måneden syntes jeg er lidt dyrt.

> Jeg regner med at få afprøvet Carbo-Plus systemet i mit nye 325l

Fortæl endelig om dine erfaringer om det.

> Du skal kun bruge CO2 hvis du har mange planter, meget lys (her mener
> jeg mere end to almindelige lysstofrør), har lille overfladebevægelse i
> vandet og du bruger gødning i akvariet/bundlaget.

Ok. Så tror jeg ikke jeg har behov for det. Mit akvarium er
325l. Jeg har ikke vildt mange planter. Kun to lysstofrør (skal have
nye rør meget snart). Nogenlunde overfladebevægelse, og planer om at
tilsætte en powerhead pumpe til at lave mere. Jeg bruger
bundlagsgødning men ikke noget i vandet.

/Esben
--
caffeine low .... brain halted

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 27-11-01 16:46

> Du skal kun bruge CO2 hvis du har mange planter, meget lys (her mener
> jeg mere end to almindelige lysstofrør), har lille overfladebevægelse i
> vandet og du bruger gødning i akvariet/bundlaget.

Detalje, CO2 gavner faktisk også utroligt meget i akvarier uden meget lys,
men det er et krav hvis man har meget lys.
Og hvis man har overflade bevægelse skal man bare putte mere i.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 27-11-01 17:33

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote in message

> [...]
>
> Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069
> Remove IHSYD from email address when replying by email
>
> Please visit my Freshwater Aquaria Webpage

Du har ret..!

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : rosenkilde

Dato : 27-11-01 13:59

"Esben Haabendal Soerensen" skrev d. 27-11-01 10:45 dette indlæg :
> [...]
>
> Og nok vigtigst af alt. Hvornår kan det betale sig at gå igang med
> det. Er det kun til tæt beplantede akvarier ?

Hej Esben

Nu har jeg de sidste 3 mdr. haft et carbo plus anlæg i mit 180 l
akvarie og jeg har kun roser til anlæget.
Det er efter min mening meget nemt at styre og billig i drift når man
først har købt det.
Mit anlæg står på 3 streger som skulle svare til 30 % og så har 15 mg
co2 pr liter.
Det skal siges at mine planter stor trives.

Mvh

Henrik

http://www.kandu.dk/

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 28-11-01 10:30

"rosenkilde" <rosenkilde.news@kandu.dk> writes:

> [...]
> Mit anlæg står på 3 streger som skulle svare til 30 % og så har 15
> mg co2 pr liter. Det skal siges at mine planter stor trives.

Hvad er hhv. anskaffelsespris og driftsomkostninger ?

/Esben
--
caffeine low .... brain halted

Fra : rosenkilde

Dato : 28-11-01 17:18

"Esben Haabendal Soerensen" skrev d. 28-11-01 10:30 dette indlæg :

> Hvad er hhv. anskaffelsespris og driftsomkostninger ?
>
> /Esben
> --
> caffeine low .... brain halted

Hej Esben

Jeg gav 1000 Kr for anlæget, når kulsandwischen skal skiftes koster den
198 kr.
Jeg regner med den holder ca. et halvt år, men det kommer an på hvor
stort akvarie det skal i, jo større det er jo kortere holder den. Der
hvor jeg købte det sagde de at der var til 3 mdr. hvis det køre 24 timer
i døgnet i et 350 l akvarie.
Jeg har det til at køre på et tænd og sluk ur i 12 timer i døgnet i mit
180 l.

Mvh

Henrik

http://www.kandu.dk/

Fra : J@N

Dato : 27-11-01 19:03

Hej Esben

Hvis du bliver træt af at gær/sukker løsningen, og er i tvivl om du vil ofre
kr. 1.200- på et komplet CO2 anlæg, så prøv 'fattigmandsmodellen':

1 sodastream flaske 79,-
1 vippe hane 25,-
1 luftsten 5,-
1 7-up flaske til reaktor 2,-
lidt akvarieslange 9,-

i alt kr.120,-

Fordele
- billig CO2

Ulempe
- skal have tryk på hanen 1 gang om dagen

Jeg tilfører ca. 1-2 dl. CO2 hver dag, og indtil videre er jeg ikke blevet
træt af at trykke på hanen, det optimale ville at få monteret en nåleventil,
den er jeg stadig på udkik efter.

Jan

Fra : Steen Suder

Dato : 28-11-01 16:10

"J@N" wrote:

<KLIP>

> træt af at trykke på hanen, det optimale ville at få monteret en nåleventil,
> den er jeg stadig på udkik efter.

Jeg roder selv med CO2 (magnetventiler, computer, reaktorer, 6KG AGA
flasker etc.) og har købt en ganske udmærket nåleventil ved
Aquaristic.net til DEM 19,98.- Den har std. 1/8" rørgevind i den ene
side og en 4mm Festo forskruning til CO2 rør (plastslange) i den anden
side.

<KLIP>

--
Steen Suder "We reject kings, presidents and voting.
http://www.suder.dk/ We believe in rough consensus and running

Fra : J@N

Dato : 28-11-01 17:53

"Steen Suder" <CAB@earthling.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> Aquaristic.net til DEM 19,98.- Den har std. 1/8" rørgevind i den ene
> side og en 4mm Festo forskruning til CO2 rør (plastslange) i den anden

Jeg har set at Aquaristic.net har en billig nåleventil, men da der er ikke
noget billede og nærmere specifikationer, har jeg ikke villet bestille en
endnu. Det er vel heller ikke nok med en nåleventil, der skal også en form
for 'hane' der kan sættes på toppen af en Sodastream-flaske. Ved du hvor man
kan købe en sådan 'hane' og evt. andre fittings så jeg kan forbinde hane med
nåleventil?

Jan

Fra : Steen Suder

Dato : 28-11-01 19:13

"J@N" wrote:

> [...]
> kan købe en sådan 'hane' og evt. andre fittings så jeg kan forbinde hane med

1. Du skal have CO2 patronen åben hele tiden.
2. Brug en reduktionsventil (*1) efterfulgt af en
3. Nåleventil (*2)

*1 er en trykregulator, der sikrer dig et konstant tryk på
sekundærsiden, selvom trykket på primærsiden svinger (falder).
*2 er en flowregulator, der kun regulerer flow ved et givent tryk og
bruges altså ikke til at regulere tryk med.

Mit setup er:

6KG CO2 flaske -> reduktionsventil -> magnetventil (styret at en
computer) -> nåleventil -> bobletæller -> CO2 reaktor.

Det er ikke billigt, det er ikke pænt og det fylder en del. Til gengæld
er det fedt