Salvana
Fra : Anet

Dato : 27-11-01 08:56

Jeg overvejer lidt at begynde at give mine heste Salvana Müsli sammen med
havre og byg. Er der nogle her i gruppen der har erfaring med dette produkt?
Der skulle jo være alle vitaminer og mineraler i dette samt alt andet
nødvendigt.

hilsen

Anet

Fra : Tanja Bromley

Dato : 27-11-01 16:14

"Anet" <anet@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
produkt?
> Der skulle jo være alle vitaminer og mineraler i dette samt alt andet

Jeg fodrer 2 af de 7 heste/ponyer i min stald med Salvana Müsli. Det er mine
to Quartere der får det, begge for at øge appetiten på deres foder.
Salvana Müsli lugter dejligt og smager lige så godt (mener hestene), men det
er et dyrt alternativ til en alm. vitamin/mineralblanding! Derfor får de to
Quartere da heller ikke den fuldt ud dækkende, daglige ration - jeg giver
dem til smagsløgene og supplerer så med alm. vitamin/mineral-blanding.
"The Salvana-man himself" fortæller da også, at müslien er til de, der
fodrer med hjertet i stedet for hjernen - dvs. dem der ikke skeler til
prisen - for korn + vitamin/mineral-blanding er fuldt ud lige så godt ...
og så altså bare temmelig meget billigere

Såeh ... det må altså komme an på, om du er hjerte- eller hjerne-fodermester
?

/Tanja

Fra : Richard Nybo

Dato : 14-02-02 22:15

Hejsa!
Det eneste du skal være opmærksom på (og det gælder med alle fodertyper) er,
om protein, kalk og fosforindholdet passer til det din hest har brug for og
om den så får de vitaminer og mineraler den skal ha' i de foderenheder, der
er nødvendige for at dække næringsbehovet. jeg har lige regnet lidt på det
foder jeg fodrer med. Og det viser sig, at min hest skal have 2,9 kg dagligt
for at få dækket kalk og proteinbehov (hvis jeg supplerer med 4 kg hø!) men
han skal kun ha' 1,3 kg for at få dækket sit vitamin og mineralbehov. Det
passer jo slet ikke sammen! Så jeg foretrækker at fodre med foder uden
vitaminer og mineraler, som jeg så køber ved siden af. Så er jeg sikker på
han får det han skal ha'!

Camilla