Har man fortrydelses ret ved køb over inte~
Fra : Kasper Pedersen

Dato : 26-11-01 21:50

Kan man få pengene tilbage hvis man f.eks køber et stykke HW over nettet?

Fra : Soren Pedersen

Dato : 26-11-01 21:53

Ja - Du har en uge eller to......

Mvh
/Søren

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 26-11-01 22:41

Soren Pedersen skrev:

>Ja - Du har en uge eller to......

Du har ALTID 14 dage.

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Fjern SIM-låsen fra din mobiltelefon: http://www.simlock.dk/

Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 26-11-01 23:01

> Du har ALTID 14 dage.

Lige med undtagelse af de butikker, der ikke kender reglerne - som fx:

Homedata
http://www.homedata.dk/leveringsbetingelser.asp

DataPalle
http://www.datapalle.dk/kundeservice.html

DesignSoft
http://www.designsoft.dk/levering.htm

Løndal Management
http://home1.inet.tele.dk/londal/bogref.htm
(Der i øvrigt har det glimrende forretningskoncept, at man kan købe
referater i stedet for bøger, og dermed spare masser af tid, LOL

AaB Shoppen
http://www.aabshoppen.dk/shoppen/help.html

.... Og jeg kunne nævne mange flere. Google afslører dem alle

mvh
Peter

Fra : Thomas Worm Madsen

Dato : 26-11-01 23:35

> ... Og jeg kunne nævne mange flere. Google afslører dem alle

Hvad skriver du helt præcist i søgemaskinen?? Fuskerbiks?

/TWM

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 27-11-01 00:21

Thomas Worm Madsen skrev:

>Hvad skriver du helt præcist i søgemaskinen?? Fuskerbiks?

"8 dages returret" vil jeg tro. Dette viser jo godt nok kun
forretninger hvor det indgår på siden, og vil f.eks. ikke vise hvis
der er forretninger der giver 7 eller 13 dages (eller overhovedet
ingen) returret.

venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Erik G Christensen

Dato : 26-11-01 23:38

Falckredderen Ragga Muffin wrote:

> Lige med undtagelse af de butikker, der ikke kender reglerne - som fx:
klip

> ... Og jeg kunne nævne mange flere. Google afslører dem alle

Næ, der er stadig 14 dages returret, ellers vil forbrugerombuds-
manden gerne hjælpe på deres forståelse af lovgivningen

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : DWM

Dato : 27-11-01 03:49

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Næ, der er stadig 14 dages returret, ellers vil forbrugerombuds-
> manden gerne hjælpe på deres forståelse af lovgivningen

Det skal lige siges at ifølge forbrugeraftaleloven så er der kun returret
hvis kassen som produktet er i ikke har været åbnet for. Det kan dog
være svært at se det ved f. eks. bulkversioner heh..
Det skal også lige siges at de fleste firmaer alligevel sender alle pengene
tilbage. Nogle skriver at de tager lidt af beløbet men jeg har aldrig
oplevet det.
--
Med Venlig Hilsen / Best Regards
Kenneth Iversen

PS: No it´s not a valid emailaddress

Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 27-11-01 09:14

"DWM" <no.valid.email.address@for.you.duh> skrev

> [...]
pengene
> tilbage. Nogle skriver at de tager lidt af beløbet men jeg har aldrig

Ikke korrekt. Ved fjernsalg (postordrekøb) er reglerne sådan, at varen
bare skal returneres i væsentlig samme stand som den er blevet modtaget.
Det vil sige, at emballagen ikke må være direkte ødelagt, men at fx tape
og forseglingsmærker godt må være brudt. Denne regel er lavet fordi, du
jo ved fjernsalg ikke har mulighed for at besigtige produktet før du
modtager det. Dette gælder dog ikke for software, hvor butikken har lov
til at kræve uåbnet emballage.

Og butikken må IKKE tage en procentdel af beløbet. Basta.

Tjek
http://www.shopserver.dk/arkiv/2000_10_16_ehandel_retningslinier_fortryde
lsesret.htm
som er en god side (til trods for stavefejlen i overskriften), der
beskriver de ofte stillede spørgsmål omkring handel på internettet -
herunder dem vi har diskuteret her.

mvh
Peter

Fra : DWM

Dato : 27-11-01 11:11

"Falckredderen Ragga Muffin" <spam@nej.tak> skrev i en meddelelse
> [...]
> jo ved fjernsalg ikke har mulighed for at besigtige produktet før du
> modtager det. Dette gælder dog ikke for software, hvor butikken har lov

Jo selvfølgelig. Man må godt kigge på produktet men ikke bruge
det :)

> Og butikken må IKKE tage en procentdel af beløbet. Basta.

Hvis det er tydeligt at produktet er blevet brugt kan de vælge
ikke at tage imod det. Det er dertil at de har skrevet det, vil jeg tro.

Fra : Thïngmand

Dato : 28-11-01 08:53

> Jo selvfølgelig. Man må godt kigge på produktet men ikke bruge
> det :)

Man må gerne afprøve det - har man f.eks. købt en TFT skærm over nettet, må
man gerne pakke den ud, sætte den til og afprøve den. Er man ikke tilfreds,
kan man inden 14 dage, sende den tilbage og få sine penge retur (- fragt)

Fra : Karin Hansen

Dato : 27-11-01 09:15

> "Lasse Hedegaard" <laxxe@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Lige med undtagelse af de butikker, der ikke kender reglerne - som fx:
>
> Homedata
> http://www.homedata.dk/leveringsbetingelser.asp

Du kan åbenbart ikke helt læse. Her er hvad der står i første afsnit hos
Homedata:
"Ved salg til forbrugere er Købelovens bestemmelser for fjernsalg altid
gældende forud for de anførte bestemmelser"

Mvh. Karin

Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 27-11-01 10:07

"Karin Hansen" <krh@post.dk> skrev >
> [...]
> "Ved salg til forbrugere er Købelovens bestemmelser for fjernsalg altid
> gældende forud for de anførte bestemmelser"

....hvilket svarer til at skrive: "Hvad vi skriver nedenfor kan du ikke
regne med, hvis det er i strid med loven". Det skal fremgå tydeligt, at
de otte dages returret kun gælder for erhvervsdrivende, mens der er 14
dages returret ved forbrugerkøb.

mvh
Peter

Fra : DWM

Dato : 27-11-01 11:09

> [...]
> regne med, hvis det er i strid med loven". Det skal fremgå tydeligt, at
> de otte dages returret kun gælder for erhvervsdrivende, mens der er 14

Mon ikke det har noget at gøre med at de ikke kun sælger via postordre.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 26-11-01 21:56

"Kasper Pedersen" <jeg.er@huleboer.dk> wrote in message

> Kan man få pengene tilbage hvis man f.eks køber et stykke HW over nettet?

Ja 14 dage

Fra : Erik G Christensen

Dato : 26-11-01 21:55

Kasper Pedersen wrote:

> Kan man få pengene tilbage hvis man f.eks køber et stykke HW over nettet?

Ja, på alt hvad du køber over nettet har du 14 dages returret.
Se www.fs.dk for nærmere betingelser.

Fra : Henning

Dato : 27-11-01 14:26

On Mon, 26 Nov 2001 21:50:04 +0100, "Kasper Pedersen"
<jeg.er@huleboer.dk> wrote:

>Kan man få pengene tilbage hvis man f.eks køber et stykke HW over nettet?

Som mange skriver - og så alligevel ikke! Er butikkens almindelige
procedure ikke at sælge via postordre, men at de gør en undtagelse
fordi du ringer til dem, har du IKKE krav på returret
Læs http://www.fs.dk/pj/retogpli.htm#Dørsalg - postordresalg o.l.

Henning

Fra : Martin Christiansen

Dato : 27-11-01 17:19

> [...]
>procedure ikke at sælge via postordre, men at de gør en undtagelse
>fordi du ringer til dem, har du IKKE krav på returret

Læs denne og bliv klogere, fjernsalg defines ved at de to parter ikke
mødes fysisk, så et salg over telefon er osse fjernsalg og dermed
omfattet af loven.

http://www.fs.dk/jura/loveregl/fb_lov/l_fbaftl.htm

Mvh Martin Christiansen