/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
RedHat 7.2 kernel byggeri
Fra : Ostehapsen


Dato : 25-11-01 19:57

Nu er det lykkedes mig at bygge en 2.4.15 kerne og starte RedHat 7.2 med
den (tak, tak).

Men wine beklager sig:
wine: /etc/rc3.d/s99wine: /proc/sys/fs/binfmt_misc/register: No such
file or directory

misc fil systemet _er_ bygget ind i kernen og /proc/sys/fs/binfmt_misc
findes da også. Men altså ikke register. Hvor oprettes register med den
gamle kerne?

I grub.conf bruger jeg den samme initrd linie som til den gamle 2.4.7-10
kerne.

Iøvrigt automounter den vist heller ikke CD'er med den nye kerne.
Hvordan kan det nu være?

task_list applet'en brager hele tiden ned både med den gamle og den nye
kerne, kan nogen genkende det?

Et sidste spørgsmål - Fra RedHat er jeg vant til at hente ISO-filer der
er nemme at køre ned på en CD som man kan boote fra. Nu ville jeg gerne
prøve Suse, Debian og andre distributioner, men kan ikke umiddelbart
finde ISO filer eller lignende. Skal jeg lede videre, eller skal man
selv skrue en bootbar CD sammen?

Det er muligvis en gammel nyhed for nogen, men jeg faldt lige over en
hjemmeside som beskriver hvordan man får Linux installeret på en Sega
Dreamcast:

http://www.billgatliff.com/articles/emblindc/emblindc/t1.html

Respekt.

--
Aksel


 
 
Kent Friis (26-11-2001)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 26-11-01 20:18

Den Sun, 25 Nov 2001 19:57:21 +0100 skrev Ostehapsen:
>Nu er det lykkedes mig at bygge en 2.4.15 kerne og starte RedHat 7.2 med
>den (tak, tak).
>
>Men wine beklager sig:
>wine: /etc/rc3.d/s99wine: /proc/sys/fs/binfmt_misc/register: No such
>file or directory
>
>misc fil systemet _er_ bygget ind i kernen og /proc/sys/fs/binfmt_misc
>findes da også. Men altså ikke register. Hvor oprettes register med den
>gamle kerne?

misc filsystemet??? Det er da bin-formatet den be'r om. Den er placeret
under "General seetup".

Det eneste det script gør, er at fortælle kernen at hvis du forsøger
på at starte et windows-program, skal den starte wine i stedet for.
Du bør sagtens kunne starte wine, selvom scriptet ikke virker.

>I grub.conf bruger jeg den samme initrd linie som til den gamle 2.4.7-10
>kerne.
>
>Iøvrigt automounter den vist heller ikke CD'er med den nye kerne.
>Hvordan kan det nu være?

Har du slået "Kernel automounter support" til?

>task_list applet'en brager hele tiden ned både med den gamle og den nye
>kerne, kan nogen genkende det?
>
>Et sidste spørgsmål - Fra RedHat er jeg vant til at hente ISO-filer der
>er nemme at køre ned på en CD som man kan boote fra. Nu ville jeg gerne
>prøve Suse, Debian og andre distributioner, men kan ikke umiddelbart
>finde ISO filer eller lignende. Skal jeg lede videre, eller skal man
>selv skrue en bootbar CD sammen?

SuSE er beregnet til at købe.

Debian kan vist finde ud af netværksinstallation, men ellers mener
jeg no også at have set ISO'er et sted.

Mvh
Kent
--
Det skete i de dage i november engang
at de første kataloger satte hyggen igang

Ostehapsen (25-11-2001)
Kommentar
Fra : Ostehapsen


Dato : 25-11-01 22:07

Kent Friis wrote:

> Den Sun, 25 Nov 2001 19:57:21 +0100 skrev Ostehapsen:
> misc filsystemet??? Det er da bin-formatet den be'r om. Den er placeret
> under "General seetup".


Ja, det var vist noget sludder. Men kernen _er_ konfigureret til at
understøtte MISC binaries... (under General setup).

> Har du slået "Kernel automounter support" til?


Jep, version 4.

> SuSE er beregnet til at købe.


Ok. (men man kan vist downloade distributionen, bare ikke grydeklar til
at lægge på CD?).

> Debian kan vist finde ud af netværksinstallation, men ellers mener
> jeg no også at have set ISO'er et sted.

Tak for svaret :)

--
Aksel


Ostehapsen (25-11-2001)
Kommentar
Fra : Ostehapsen


Dato : 25-11-01 22:54

Ostehapsen wrote:

> Kent Friis wrote:
>
>> Den Sun, 25 Nov 2001 19:57:21 +0100 skrev Ostehapsen:
>> misc filsystemet??? Det er da bin-formatet den be'r om. Den er placeret
>> under "General seetup".
> Ja, det var vist noget sludder. Men kernen _er_ konfigureret til at
> understøtte MISC binaries... (under General setup).

Her har jeg fundet noget:
http://www.tat.physik.uni-tuebingen.de/~rguenth/linux/binfmt_misc.html
Citat:
WARNING: if you use recent kernel versions from Alan Cox (2.4.2acXX and
later) or versions 2.4.13 and up you need to mount binfmt_misc using
mount -t binfmt_misc none /proc/sys/fs/binfmt_misc.
Citat slut.
At proppe ind i et eller andet startup script...

--
Aksel


Ostehapsen (25-11-2001)
Kommentar
Fra : Ostehapsen


Dato : 25-11-01 23:27

Ostehapsen wrote:

> Her har jeg fundet noget:
> http://www.tat.physik.uni-tuebingen.de/~rguenth/linux/binfmt_misc.html
> Citat:
> WARNING: if you use recent kernel versions from Alan Cox (2.4.2acXX and
> later) or versions 2.4.13 and up you need to mount binfmt_misc using
> mount -t binfmt_misc none /proc/sys/fs/binfmt_misc.
> Citat slut.
> At proppe ind i et eller andet startup script...


Det er nok ikke det mest elegante, og efter at jeg har tilføjet følgende
til rc.sysinit lige efter "mount /proc" så brokker gamle kerne sig nok lidt:

# Mount /proc/sys/fs/binfmt_misc
action $"Mounting binfmt_misc: " mount -t binfmt_misc none
/proc/sys/fs/binfmt_misc

Men det klarede ihvert fald wine problemet med den nye kerne.

Nu mangler jeg først og fremmest en løsning mysteriet om automount af CD
med den nykompilerede kerne.

--
Aksel


Kent Friis (26-11-2001)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 26-11-01 22:48

Den Sun, 25 Nov 2001 22:06:37 +0100 skrev Ostehapsen:
>Kent Friis wrote:
>
>> SuSE er beregnet til at købe.
>
>
>Ok. (men man kan vist downloade distributionen, bare ikke grydeklar til
>at lægge på CD?).

Man kan SVJV ikke downloade den nyeste version. Men de lægger vist
installationsfilerne op på ftp efter et halvt års tid.

Mvh
Kent
--
Det skete i de dage i november engang
at de første kataloger satte hyggen igang

"René Nielsen" (27-11-2001)
Kommentar
Fra : "René Nielsen"


Dato : 27-11-01 00:45

I artikel <3C013F11.8040204@blah.dk>, skrev "Ostehapsen" <blah@blah.dk>:
> prøve Suse, Debian og andre distributioner, men kan ikke umiddelbart
> finde ISO filer eller lignende. Skal jeg lede videre, eller skal man
> selv skrue en bootbar CD sammen?
Hmm - linuxiso.org er som regel et godt sted at hente iso filer fra, hvis
du søger linux dist. som iso filer..

René

--
Nej - jeg snakker kun for mig selv.. det er mine meninger, ikke andres..
Web : [ http://www.renenielsen.com/ ]

Ostehapsen (26-11-2001)
Kommentar
Fra : Ostehapsen


Dato : 26-11-01 17:42

René Nielsen wrote:

> Hmm - linuxiso.org er som regel et godt sted at hente iso filer fra, hvis
> du søger linux dist. som iso filer..

Det ser umiddelbart meget lovende ud. Nu skal jeg bare ud og finde en
billig Sparc, så jeg kan køre min downloadede Suse linux 7.1 :)

--
Aksel


Claus Rasmussen (27-11-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rasmussen


Dato : 27-11-01 11:33

Ostehapsen wrote:

> Nu er det lykkedes mig at bygge en 2.4.15 kerne og starte RedHat 7.2 med
> den (tak, tak).

Eeeek....: 2.4.15 har en fæl fejl, hvor den smadrer filsystemet efter
unmount. Opgrader hurtigst muligt til 2.4.16 !

-Claus


Ostehapsen (26-11-2001)
Kommentar
Fra : Ostehapsen


Dato : 26-11-01 17:36

Claus Rasmussen wrote:

> Eeeek....: 2.4.15 har en fæl fejl, hvor den smadrer filsystemet efter
> unmount. Opgrader hurtigst muligt til 2.4.16 !


Hvabba? På den igen. Men man kan vel bruge konfigurationen fra 2.4.15...?

--
Aksel


Ostehapsen (26-11-2001)
Kommentar
Fra : Ostehapsen


Dato : 26-11-01 19:02

Ostehapsen wrote:

> Claus Rasmussen wrote:
>
>> Eeeek....: 2.4.15 har en fæl fejl, hvor den smadrer filsystemet efter
>> unmount. Opgrader hurtigst muligt til 2.4.16 !
> Hvabba? På den igen. Men man kan vel bruge konfigurationen fra 2.4.15...?
Så er den på plads. Bare nu ikke den fedtede kalkun har lavet ravage på filsystemet, hehehe


--
Aksel




Finn Nielsen (27-11-2001)
Kommentar
Fra : Finn Nielsen


Dato : 27-11-01 19:57

Ostehapsen <blah@blah.dk> writes:

> Ostehapsen wrote:
>
> > Claus Rasmussen wrote:
> >
> >> Eeeek....: 2.4.15 har en fæl fejl, hvor den smadrer filsystemet efter
> >> unmount. Opgrader hurtigst muligt til 2.4.16 !
> > Hvabba? På den igen. Men man kan vel bruge konfigurationen fra 2.4.15...?
> Så er den på plads. Bare nu ikke den fedtede kalkun har lavet ravage på
> filsystemet, hehehe

Du er nødt til at køre en fsck på alle partioner for at være sikker da
partionerne bliver markeret som clean ved unmount, dvs. "fsck -f" på hver
partiotion (husk at unmounte først, eller alternativt reboot med
"shutdown -r -F now".

--
Finn Nielsen - http://www.zznyyd.dk/

"I was afraid of the dark too until... No, wait, I'm still
afraid of the dark!" - Donkey, Shrek

Claus Rasmussen (27-11-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rasmussen


Dato : 27-11-01 21:13

Ostehapsen wrote:

> Så er den på plads. Bare nu ikke den fedtede kalkun har lavet ravage på
> filsystemet, hehehe

Linus er en elendig maintainer...

-Claus


Rasmus Bøg Hansen (28-11-2001)
Kommentar
Fra : Rasmus Bøg Hansen


Dato : 28-11-01 02:20

Claus Rasmussen wrote:

>> Så er den på plads. Bare nu ikke den fedtede kalkun har lavet ravage
>> på filsystemet, hehehe
>
> Linus er en elendig maintainer...

Ja, men til gengæld indrømmr han det selv...

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] ---------------------------------------
While Linux is larger than Emacs,
at least Linux has the excuse that it has to be.
--Linus Torvalds
--------------------------------- [ moffe at amagerkollegiet dot dk ] --

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408903
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste