Ang. hastighed på computer ved kørsel af p~
Fra : Morten Jørgensen

Dato : 26-11-01 19:44

Jeg kunne godt tænke mig at vide om en php side nogen sinde vil kunne åbnes
så hurtigt som en almindelig html side.
Den skal jo som I ved først "samles" af php programmet som ligger på
serveren, hvorefter at den kan blive sendt afsted til brugeren.
Jeg har selv en 900MHz computer med 384 mb ram. Og jeg syntes selv at der
kan gå ca. 4 sek. fra jeg har åbnet min side (som jeg har liggende på min
egen computer) til den er åbnet.
Hvor hurtige processorer og hvor mange ram har en god php server? Nu tænker
jeg på webhoteller.

M.v.h Morten Jørgensen
Webmaster og Redaktør på:
http://hairboy.adsl.dk/starwayonline

Fra : -=\(Per Nielsen\)=-

Dato : 26-11-01 19:54

"Morten Jørgensen" <tbd@mailme.dk> wrote in message
> [...]
> egen computer) til den er åbnet.
> Hvor hurtige processorer og hvor mange ram har en god php server? Nu

Min 800 Duron med 512 ram kører hurtigt, den er nok for mig, mine PHP sider
bliver hentet på under 1 sek

> M.v.h Morten Jørgensen
> Webmaster og Redaktør på:
> http://hairboy.adsl.dk/starwayonline

Venlig Hilsen PEr Nielsen

Fra : Svenne Krap

Dato : 26-11-01 20:08

On Mon, 26 Nov 2001 19:44:15 +0100, "Morten Jørgensen" <tbd@mailme.dk>
wrote:

>Jeg kunne godt tænke mig at vide om en php side nogen sinde vil kunne åbnes
>så hurtigt som en almindelig html side.

Det kan den i sagens natur ikke, da der er mere arbejde.

I praksis betyder det kun noget for sites med enorm belastning. Og de
er næsten nødt til at køre dynamisk under alle omstændigheder (en
privat, statisk hjemmeside vil ikke trække så mange hits). At nogle så
snyder for at være delvist statiske er en anden sag.
På en alm. maskine med en fornuftig belastning vil den enkelte besøger
ikke kunne mærke forskellen.

>Den skal jo som I ved først "samles" af php programmet som ligger på
>serveren, hvorefter at den kan blive sendt afsted til brugeren.

Korrekt.

>Jeg har selv en 900MHz computer med 384 mb ram. Og jeg syntes selv at der
>kan gå ca. 4 sek. fra jeg har åbnet min side (som jeg har liggende på min
>egen computer) til den er åbnet.

Du mener, at du kan tolerere en ventetid på ca. 4 sekunder ?
Jeg tror ikke jeg har oplevet i praksis at en php-side to fire
sekunder at bygge. Ud over hvis den var lavet specifikt med et formål
;) Dog kan du lave sider så store, at de tager 4 sekunder at hente
(selv over LAN) hvis du ikke tænker dig rigtigt om :)
At du tilmed tit kan vente 4 sekunder eller mere på databasen er en
HELT andet sag. Det tyder på en af et par ting :

- branddårligt design (typisk)
- for lille hardware eller for stor datamængde (to sider af samme
mønt).
- ingenting, da ventetider på x tidsenheder er acceptable pga.
opgavens type og frekvens hvormed den bruges.

>Hvor hurtige processorer og hvor mange ram har en god php server? Nu tænker
>jeg på webhoteller.

De fornuftige webhoteller har delt webserver og SQL-server op i to
(eller flere) separate maskiner.

- webserveren behøver ikke være særligt stor.
Din maskine vil typisk være større end gennemsnittet. Hemmeligheden
er, at WWW maskinerne sjældent laver det helt vilde (load mæssigt).
Hastighedsproblemer kommer oftes pga. flaskehalse i TCP/IP-stakken
og/eller pga. den tid det tager at bygge en TCP-forbindelse op.
Typisk vil man vælge mange små webservere i stedet for en stor af
samme grund.

- SQL-server
Her er frit slag på samtlige hylder.
Alt fra en maskine i din størrelse (eller måske endda kun ½ så stor)
til 128 CPU'er 128 GB RAM og terabytes af storage.
Har selv arbejdet op mod en SGI O2000 med 32 CPU'er og 32 GB RAM
(storage mere end 10T) - dog ikke hos et webhotel.
De fleste steder vil der dog stadig være tale om "almindeligt"
X86-hardware. Måske har den 2GB ram og 4 PIII men så er det vist også
ved at være toppen for et hosting-firma.

En helt anden, og mindst ligeså spændende, overvejelse ved webhoteller
er antallet og typen af kunder, der ligger på samme server. En dobbelt
så stor server med fire gange så mange brugere (eller mere præcist
fire gange så stor belastning) virker jo stadig kun halvt så hurtig -
populært sagt.

Håber ovennævnte kastede lidt lys over sagerne.

Svenne
--
Mail usenet@krap.dk - svenne@krap.dk - PGP key id : 0xDF484022
ICQ: 5434480 - http://www.krap.dk - http://www.krap.net

Fra : Svenne Krap

Dato : 26-11-01 20:09

On Mon, 26 Nov 2001 20:07:50 +0100, Svenne Krap <usenet@krap.dk>
wrote:

>Jeg tror ikke jeg har oplevet i praksis at en php-side to fire
>sekunder at bygge.

Stavespasser.

skulle have været "tog fire sekunder"

Julegaveønske : retskrivningsordbog og nyt hovede.

Svenne

Fra : "René Nielsen"

Dato : 27-11-01 00:55

I artikel <5p450u0dtgqqtslamm3sdodn2slgm6h665@4ax.com>, skrev "Svenne
Krap" <usenet@krap.dk>:
> Stavespasser.
>
> skulle have været "tog fire sekunder"
Det går vel nok... vil tro at de fleste (hvis ikke alle forstod dig)

> Julegaveønske : retskrivningsordbog og nyt hovede.
Hmm - det må du skrive et brev til julemanden om...

René

--
Nej - jeg snakker kun for mig selv.. det er mine meninger, ikke andres..
Web : [ http://www.renenielsen.com/ ]

Fra : Mickey

Dato : 26-11-01 20:45

"Morten Jørgensen" <tbd@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har selv en 900MHz computer med 384 mb ram. Og jeg syntes selv at der
> kan gå ca. 4 sek. fra jeg har åbnet min side (som jeg har liggende på min
> egen computer) til den er åbnet.

det lyder helt vanvittigt, min maskine (http://susie.dk/ ) tager ikke engang
fire sek. om at bygge en PHP side og sende den afsted over 384kbit linie...
(og slet ikke over 10mbit)

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
Problemer med forbindelsen ?

Fra : Anders Johannsen

Dato : 27-11-01 09:43

> [...]
engang
> fire sek. om at bygge en PHP side og sende den afsted over 384kbit

Hvor en "PHP side" i denne sammenhæng er en fast defineret størrelse?

/A

Fra : Mickey

Dato : 27-11-01 14:05

"Anders Johannsen" <anders@ignition.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor en "PHP side" i denne sammenhæng er en fast defineret størrelse?

hva mener du ?

Fra : Morten Bakkedal

Dato : 26-11-01 21:34

Morten Jørgensen wrote:

> Jeg kunne godt tænke mig at vide om en php side nogen sinde vil kunne
åbnes
> så hurtigt som en almindelig html side.

Ja, hvis koden ikke indeholder tunge/langsomme funktionskald.

> [...]
> min egen computer) til den er åbnet.
> Hvor hurtige processorer og hvor mange ram har en god php server? Nu

Noget kunne tyde på, at du snarere havde brug for at gennemgå din kode med
henblik på en hastighedsoptimering. I den forbindelse er det ofte er en
dårlig idé at benytte vilkårlig slamkode hentet fra Internettet.

Efter min opfattelse bør en webside ikke tage længere end nogle få hundrede
millisekunder at indlæse (forudsat en hurtig forbindelse til serveren), men
mindre der selvfølgelig forligger en særlig situation.

--
Morten Bakkdal
http://www.bakkeland.dk/

Fra : Anders Johannsen

Dato : 27-11-01 09:47

> åbnes
>
> Ja, hvis koden ikke indeholder tunge/langsomme funktionskald.

Det kan i sagens natur ikke lade sig gøre, da der altid vil være mere
arbejde med at fortolke en side end blot at servere den.

I praksis kan man cache de dynamiske sider, således at man i de fleste
tilfælde kan nøjes med at servere statiske sider, med tilsvarende
hastighedsgevinst.

/A

Fra : Morten Bakkedal

Dato : 27-11-01 15:06

Anders Johannsen wrote:

> Det kan i sagens natur ikke lade sig gøre, da der altid vil være mere
> arbejde med at fortolke en side end blot at servere den.

Måske nok. Faktum er at man kan komme så tæt på indlæsningshastigheden af
ren HTML, at forskellen er forsvindende i forhold til måleusikkerheden og
diverse ydre parametre. Her et eksempel med en HTML-fil, der indeholder 100
liniers tekst, og en PHP-fil, der gennem en løkke udskriver tilsvarende 100
linier tekst:

$ ab -n 100 http://nywww/test1.html
This is ApacheBench, Version 1.3c <$Revision: 1.44 $> apache-1.3
Copyright (c) 1996 Adam Twiss, Zeus Technology Ltd, http://www.zeustech.net/
Copyright (c) 1998-2000 The Apache Group, http://www.apache.org/

Server Software: Apache/1.3.9
Server Hostname: nywww
Server Port: 80

Document Path: /test1.html
Document Length: 1800 bytes

Concurrency Level: 1
Time taken for tests: 0.544 seconds
Complete requests: 100
Failed requests: 0
Total transferred: 207100 bytes
HTML transferred: 180000 bytes
Requests per second: 183.82
Transfer rate: 380.70 kb/s received

Connnection Times (ms)
min avg max
Connect: 0 0 4
Processing: 4 4 4
Total: 4 4 8

$ ab -n 100 http://nywww/test1.php
[...]

Document Path: /test1.php
Document Length: 1800 bytes

Concurrency Level: 1
Time taken for tests: 0.634 seconds
Complete requests: 100
Failed requests: 0
Total transferred: 198100 bytes
HTML transferred: 180000 bytes
Requests per second: 157.73
Transfer rate: 312.46 kb/s received

Connnection Times (ms)
min avg max
Connect: 0 0 2
Processing: 5 5 6
Total: 5 5 8

Så til spørgsmålet om der - inden for de måleusikkerheder, der måtte
findes - eksisterer PHP-sider, der kan indlæses lige så hurtigt som deres
tilsvarende HTML-kopier, der er svaret ja. (F.eks. hele klassen af trivielle
PHP-sider, der ikke indeholder noget PHP-kode.)

> I praksis kan man cache de dynamiske sider, således at man i de fleste
> tilfælde kan nøjes med at servere statiske sider, med tilsvarende
> hastighedsgevinst.

Ja. Her skal man naturligvis overveje om hastighedsgevinsten opvejer
ulemperne ved at skulle cache sine sider. Jeg mener altid man først bør
undersøge om ens PHP-sider indeholder unødvendig tung kode, der kan
optimeres.

--
Morten Bakkedal
http://www.bakkeland.dk/

Fra : Troels Arvin

Dato : 27-11-01 10:06

wrote:

> jeg syntes selv at der kan gå ca. 4 sek.
> fra jeg har åbnet min side (som jeg har liggende på min egen computer)
> til den er åbnet.

Prøv at måle på en mere præcis måde. Fx.

time curl http://test-url

(hvis du altså har unix og har "cURL" installeret)

På den måde får du fjernet vanskeligt målbare aspekter såsom browserens
optegningstid. - Og kan herefter mere tydeligt se evt. forskelle efter
optimeringer.

Du kan også kigge på at indsætte kald til PHP's "microtime()" funktion
rundt omkring i koden, således at det kan undersøges, hvilken del af
koden, som tager mest tid.

Endelig: Hvordan har du PHP installeret? - Som web-server modul eller
som CGI-program? Sidstnævnte er langsommeligt, særligt mht.
opstart-tiden for en given URL.

Fra : Rasmus Weber

Dato : 27-11-01 16:30

<snip>
| Hvor hurtige processorer og hvor mange ram har en god php server?
</snip>

Jeg har en 450 MHz maskine med 128 ram stående og der går ikke mere end 1
sekund på nogen af siderne.

-Rasmus Weber

<? If ($problem != solvable):
Blame(Someone else);