Placering af drev ?
Fra : Nikolas

Dato : 26-11-01 14:05

Hej
Jeg har en Hd og et cd-rom drev og en brænder.
Hvordan placeres de bedst i forhold til hinanden.

Mit bud HD som master på primerie IDE
Cd-Rom som master på den sekundere IDE
Brænder som slave på cd-rom drevet.

I må meget gerne komme med andre bud hvis dette ikke er den optimalt
løsning.
Jeg kører desuden med win Xp som styre system.

Mvh Nikolas

Fra : Nikolas

Dato : 26-11-01 14:38

Og lige en ting til.
Betyder det noget om hvordan drevne sider på ledningene. da der er to stik.

Nikolas

Fra : Devast8or

Dato : 26-11-01 14:47

Så vidt jeg ved skal brænderen heslt sidde som master på sek. IDE. Hvor
CD-ROM drevet så skal sidde er der vist delte meninger om. Hvis du skal
kopierer "on-the-fly" (direkte fra CD til CD) skal CD-ROM drev og brænder
ikke sidde på samme kabel. Men hvis du sætter CD-ROM drev og HD på samme
kabel går HD'en ned i fart da farten bliver tilpasset den langsomste enhed
(som er CD-ROM drevet). Det er ihvertfald sådan jeg har forstået det. Jeg
har selv to HD'er på IDE1 og Brænder og CD-ROM drev på IDE2 (med brænderen
som master) og det kører helt fint så længe jeg ikke vil kopiere
"on-the-fly".

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Madsen

Dato : 26-11-01 16:24

On Mon, 26 Nov 2001 14:47:18 +0100, "Devast8or"
<devast8or@NOSPAMsystembl.dk> wrote:

>Men hvis du sætter CD-ROM drev og HD på samme
>kabel går HD'en ned i fart da farten bliver tilpasset
>en langsomste enhed (som er CD-ROM drevet).

Hej

Det er ikke korrekt. En moderne PC kan
sagtens køre ATA100 på harddisken uden
at blive sløvet af et CD drev på samme kabel.

I "gamle dage" var det dumt med CD og HD
på samme kabel, men ikke længere.

Mvh Madsen

Fra : Devast8or

Dato : 26-11-01 16:27

OK, jeg takker for rettelsen. Så vil jeg da skift min ene HD ud med CD-ROM
drevet en gang ved lejlighed så jeg kan kopiere on-the-fly (ikke at jeg
nogensinde rgener med at få brug for det :)

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Christian Mygind

Dato : 26-11-01 16:34

"Madsen" <madsen@dontmailme.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ikke korrekt. En moderne PC kan
> sagtens køre ATA100 på harddisken uden
> at blive sløvet af et CD drev på samme kabel.
>
> I "gamle dage" var det dumt med CD og HD
> på samme kabel, men ikke længere.

Ja - det siger teorien.
Det er desværre ikke tilfældet hos mig.
Mit Soltek-KAV-bundkorts controller nægter at køre ATA100, når jeg har en
cdrom på som slave.
Det samme gjorde sig gældende på min forrige maskine - her kunne jeg heller
ikke få ATA66, når jeg havde et cdromdrev på, som BIOS detectede som ATA33.

/Chr

Fra : Allan Larsen

Dato : 26-11-01 16:51

Hvis den ikke kan det har du en Hardware fejl.
Hvis du sætter HD som master og Cd-rom som slave
på Pr. SKAL det kunne køre begge dele, du skal bare
huske at HD skal sidde på yderste stik. ( slutstik )

Problemet med opsætning skyldes ofte at det kun er
pr. der kører ATA 66/100 og kun på slutstik på kabel.
--
m.v.h..
Allan Larsen

Fra : Madsen

Dato : 26-11-01 17:58

"Allan Larsen" <alamo@pc.dk> skrev:

> Problemet med opsætning skyldes ofte at det kun er
> pr. der kører ATA 66/100 og kun på slutstik på kabel.

Uanset om jeg forbinder mine to ATA100 harddiske til den
samme controller eller om jeg smider en ATA100 disk på
den ene controller med et cd-drev, som af gode grunde ikke
kører ATA100 - som slave på samme controller, så kører
harddisken stadig ATA100. De fleste nyere bundkort har
en funktion som hedder 'Independent Master/Slave Device
Timing'

<http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/confTiming-c.html>

Madsen©

Fra : Nikolas

Dato : 26-11-01 19:09

Hvad med række følgen på kablet ?

Nikolas

Fra : Madsen

Dato : 26-11-01 19:18

"Nikolas" <basta@image.dk> skrev:

> Hvad med række følgen på kablet ?

Det aner jeg ikke. Det spiller uanset hvordan jeg så end vender
og drejer det, men det er da muligt at det ikke gælder for alle
pc'er.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 26-11-01 21:14

On Mon, 26 Nov 2001 16:33:31 +0100, "Christian Mygind" <mygind@c.dk>
wrote:
>Det er desværre ikke tilfældet hos mig.
>Mit Soltek-KAV-bundkorts controller nægter at køre ATA100, når jeg har en
>cdrom på som slave.

Mystisk. Jeg har også en KAV bundkort og her virker det fint.
Jeg har en IBM GXP60 som master og et billigt CD drev som
slave. HD'en har ingen problemer med at køre ATA100

Weird..

Mvh Madsen