Hvilket er det bedste CAD program?
Fra : L. Jensen

Dato : 26-11-01 07:06

Hvilket er det bedste CAD program (3D)? Da jeg ikke har tid til at
lege EDB-reparatör, er jeg er ude efter noget som bare virker og som
ikke hele tiden crasher, laaser etc.

Fra : P.C.

Dato : 26-11-01 09:10

Hi.

L. Jensen skrev i meddelelsen
<55553587.0111252206.3146c68@posting.google.com>...
>Hvilket er det bedste CAD program (3D)? Da jeg ikke har tid til at
>lege EDB-reparatör, er jeg er ude efter noget som bare virker og som
>ikke hele tiden crasher, laaser etc.

Det vigtigste er nok ikke så meget programmet, men at du sørger for at din
computer virkelig er blevet fodret med den CD der somregel følger med en moderne
computer. Fordi hvis et program crasher idag, så er det nok nærmere fordi
maskinen ikke er sat rigtigt op, end at programmet løber ud af hukommelse, eller
at der bliver divideret med nul i selve programmet.

Ellers vil du nok være godt tjent med IntelliCAD som er en freeware AutoCAD
klon, der kan det meste, blot ikke Solids.
http://www.cadopia.com/
Det er omkr 12 Mb download og programmet svarer til AutoCAD 10 plus lidt mere.
Ellers er der masser af menu baseret CAD programmer og har du ikke absolut
profesionel brug for et CAD program, er der masser at finde for under 1500.
Rhino f.eks er helt genialt og kan selvfølgelig downloades med en gratis prøve
tid. ------- prøv bbare for sjov at se på hvad et meget billigt CAD program kan
tilbyde;
http://www.rhino3d.com/
Det er næsten umuligt at fremhæve et foran andre, men ligesom AutoDesk har en
3Dstudio, har Rhino noget tilsvarende også.
Have a nice day.
P.C.
http://w1.1396.telia.com/~u139600113/a

Fra : Michael

Dato : 27-11-01 11:53

Hej Jensen !

Hvis du skal bruge 3D proffessionelt, så vil jeg foreslå dig at kigge på
Autodesk's Inventor.

Hilsen fra

Michael

Fra : Jess G. Frandsen

Dato : 29-11-01 19:45

Eller endnu bedre: SolidWorks http://www.sdh.dk el. www.solidworks.com

Mvh
Jess G. Frandsen
Solid Design House

Fra : Leif

Dato : 30-11-01 20:33

Håber du har det godt igen, Jess.
? 2 - to- dage ventetid på DIT svar. Det er bare for lang tid.

Bliver denne gruppe dog aldrig fri for forhandler gas??

Jeg er sikker på L.Jensen også har hørt om "Solid Bugs" andet steds
fra........

Mvh
Leif

Fra : MajbrittB

Dato : 02-12-01 21:10

"L. Jensen" skrev d. 26-11-01 07:06 dette indlæg :
> Hvilket er det bedste CAD program (3D)? Da jeg ikke har tid til at
> lege EDB-reparatör, er jeg er ude efter noget som bare virker og som
> ikke hele tiden crasher, laaser etc.

Jeg har haft Inventor 5 fra Autodesk i 3mdr. og jeg mener absolut at det
er det bedste jeg har prøvet til dato.

MVH Majbritt

http://www.kandu.dk/

Fra : Brian Lænø

Dato : 15-12-01 19:03

"L. Jensen" skrev
> Hvilket er det bedste CAD program (3D)? Da jeg ikke har tid til at
> lege EDB-reparatör, er jeg er ude efter noget som bare virker og som
> ikke hele tiden crasher, laaser etc.

Det kommer an på, hvad du skal tegne i 3D.
Jeg har arbejdet med Mechanical Desktop i 1½ måned, og er godt tilfreds med
det.
Det eneste jeg savner ved Mechanical Desktop, er en funktion til at lave en
udfoldning af en krum overflade.
Men der kan købes extra programmer der kan løse dette.
Der er sikkert mange der savner andre ting ved Mechanical Desktop, det
kommer an på hvilke opgaver man skal løse.

--
Brian

Fra : P.C.

Dato : 16-12-01 16:41

Hi.

"Brian Lænø" <brian-la@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Det eneste jeg savner ved Mechanical Desktop, er en funktion til at lave en
> udfoldning af en krum overflade.

Helt tilbage i begyndelsen af 90'erne savnede jeg også et udfoldningsprogram, så
det kunne jeg haldigvis selv skrive i Lisp. Der findes vist
udfoldningsprogrammer indbygget i Rhino, men de er ret begrænset , og problemet
ligger også i, at AutoCAD og de applikasioner der benytter AutoCAD som kerne,
ikke tilbyder meget komplexe mesh entities. Så foruden at skulle skrive et
udfoldningsprogram, må man også skrive et program, hvor man kan udpege et
vilkårligt antal definisionslinier til at beskrive et 3D objekt. Faktisk er
edgesurf med 4 mulige definisionslinier og rulesurf med kun to, jo temmeligt
begrænsende for hvad man kan tegne som enkelt objekt, og for at omgå den
teoretiske unøjagtighed ved udfoldning af "krumme overflader" , er det
nødvendigt med emner der er beskrevet med et meget større antal flader, end hvad
der kan genereres med standard funktionerne. --------- Et "afrundet" objekt,
er jo somregel ret kantet og selve "afrundingen" foregår jo mere i skærmbufferen
end på objektet, så når man "udfolder et forholdsvis groft tegnet objekt, vil
man såmænd få en helt nøjagtig udfoldning, men bygger man objektet af denne
udfoldning, vil den ikke helt ligne den afrunding der foretages, inden objektet
vises på skærmen ; derfor må man også skrive et program, til at tegne det man
vil udfolde.
Have a nice day.
P.C.
http://w1.1396.telia.com/~u139600113/a.htm