Laserpinter: Hvad skal jeg købe?
Fra : Peter Knutsen

Dato : 25-11-01 22:45

Hej

Jeg har haft en HP Deskjet 720C i lidt over tre år, og den kører
udmærket, men jeg bruger en *formue* på blækpatroner. Jeg køber
cirka en ny sort blækpatron per måned. Farvepatronen holder dog
længe. Min første farvepatron holdt cirka tre år.

Så jeg har sat mig for at købe en laserprinter. Men hvad for en?
I det nye "Alt om Data" står der noget om nye billige laser-
printere fra Brother, og jeg synes at HL-1440 lyder som en god
ide.

Men printeren skal stå på mit værelse, hvor jeg opholder mig ca
12 timer om dagen (8 timers søvn, og 4 timers computerbrug /
ligge-på-sengen-og-læse), og jeg har hørt at visse laser-
printere fører til et dårligt indeklima på grund af ozon. Så
det er meget vigtigt, at den printer jeg køber ikke giver
nogle gener af den art.

Hvis den så også er billig i drift, så er det kun dejligt. Men
det vigtigste er at den er til at holde ud af være i stue med,
lang tid ad gangen.

Hvad med RAM? HL-1440 er født med 2 MB, er det nok? Hvad vil
det koste at få lidt flere klodser i printeren? Og hvad er
fordelen ved at putte mere RAM i en laserprinter? Hurtigere
udskrift er så absolut en god ting, IMO. Jeg er også gammel
Amiga-bruger, så jeg multitasker meget, og jeg mener at
have hørt noget om, at hvis der er mere RAM i printeren, så
belastes CPUen mindre når man skriver ud. En typisk udskrift
er et 12 siders Word-dokument med tekst og tabeller, uden
nogen grafik. Hvor meget RAM kræver det, for en glat udskrift
som slet ikke belaster CPUen?

--
Peter Knutsen

Fra : Karsten Klit

Dato : 26-11-01 12:01

Hvis du kun printer fra windows skulle en HL-1230 kunne gøre det. Det er en
udemærket printer.

MVH
Karsten

Fra : Morten

Dato : 26-11-01 16:45

> ligge-på-sengen-og-læse), og jeg har hørt at visse laser-
> printere fører til et dårligt indeklima på grund af ozon. Så
> det er meget vigtigt, at den printer jeg køber ikke giver
> nogle gener af den art.

Har jeg også hørt noget om. Og i mange kontorer er
printerne blevet flyttet til eget rum (der ofte har udsugning).

> det vigtigste er at den er til at holde ud af være i stue med,
> lang tid ad gangen.

Min Oki 610ex har en dvale/strømsparefunktion, der indtræder
få sekunder efter sidste ark er skrevet. Printeren bliver helt
stille. Ah, det er rart

Få demonstreret den maskine, du vælger.

Mvh.
Morten