Thermal Take Volcanu 6cu - et råd.
Fra : Jens B. Christoffers~

Dato : 25-11-01 22:04

Eller snarere to:

1) Køb den ikke, den larmer ad h... til. De "lover" 31 db, og jeg vil tro
den ligger over 50 db. Og det er ikke en 6cu+ (flere rpm) jeg har.

2) Se det kunne jeg jo ikke holde ud at høre på, så jeg købte en 68 ohms
modstand, og satte ind på den sorte ledning. Købte også et 3-bens stik der
passer til cpu-fan-strømstikket på bundkortet, så jeg kunne lave tricket
uden at ødelægge cpu-blæser-ledning, eller cpu-blæser-ledning-stik.

Nu larmer den ikke !! (jo lidt, men som min gamle cel400, og det er OK).

Samtidig vendte jeg den kabinetblæser jeg havde siddende på bagsiden, under
psu'en, så den suger luft ind, og blæser hen over cpu-køleren, istedet for
at suge luft ud. Det er den eneste kabinet blæser jeg har. Udsugningen
overlades fuldt ud til psu-køleren.

Før indgrebet var mine temps. MOBO 28c, CPU 42c idle, 47-48c loaded.
CPU-temp'en steg kun 1-2 grader, hvorimod mobo-temp steg til 35c. Med 3d
Winmark 2001 i loop i en time kom CPU temp ikke over 50c.

Før kørte cpu-blæseren med knap 5000 rpm. Nu ved jeg ikke hvad den kører
med, for selv om jeg folængede alle 3 ledninger fortæller den ikke rpm's
længere. Er der nogen der ved hvorfor ?????

De mistede rpm's er altså prisen for indgrebet.

Spec: Mobo: Epox 8kha+, Athlon XP 1600+ (1400), Codegen 6001 midi tower
kabinet.

Mvh
Jens