Tempur madras ?
Fra : uhe

Dato : 25-11-01 21:43

Hej

Har du erfaringer med Tempur madrassen ?

Har det været diskuteret her i gruppen ?

mvh
uHe
Ulrik Helming

Fra : Lotte M

Dato : 27-11-01 08:56

"uhe" <uhe@usa.net> skrev:

> Har du erfaringer med Tempur madrassen ?

Ja. Jeg har en 8 cm Tempur topmadras til min seng (for at
forebygge tryksår). Derudover er ryg og sæde i min kørestol
Tempur (sædet med en blødere kerne ved halebenet).

Min ryg er (bogstaveligt) samlet med søm og skruer, og da den er
helt stiv, har jeg ikke nogen naturlige fjedre, hvorfor jeg har svært
ved at få en rimelig sidde- og liggestilling.

Efter at have prøvet alle mulige materialer, endte jeg med Tempur
og det er efterhånden sjældent, jeg får tryksår. Hvis jeg skal sove
ude, har jeg også min madras med - den har sågar været med i
Spanien

Vær opmærksom på der findes forskellige efterligninger, som
måske er ok, men ikke har helt de samme egenskaber. Tempur
er et skummateriale, men det virker (i modsætning til dunlupillo)
geleagtigt og det er meget tungere. Tempurs egenskaber påvirkes
af rummets (og kroppens) temperatur, hvilket kan være en ulempe,
hvis soveværelset er koldt, da madrassen så vil virke hård, indtil
man har ligget lidt - omvendt er fordelen ved denne egenskab, at
man kan "ånde", hvilket jeg ikke synes er tilfældet med efterligningerne.

Hvis du overvejer at anskaffe en Tempurmadras, vil jeg anbefale
du låner en til afprøvning først - det vil enhver seriøs forhandler
tilbyde.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : uhe

Dato : 27-11-01 22:44

Hej Lotte,

Tak for dit svar.

Jeg går efter originalen.

Jeg har selv en meget rund ryg, og søger derfor en seng med optimal støtte.
Jeg har været i tvivl om jeg skal vælge en god "almindelig" madras til
15-20.000 kr (180x200) eller en tempur.

mvh
Ulrik

Fra : Lotte M

Dato : 28-11-01 11:25

"uhe" <uhe@usa.net> skrev:

> Jeg har selv en meget rund ryg, og søger derfor en seng med optimal støtte.
> Jeg har været i tvivl om jeg skal vælge en god "almindelig" madras til
> 15-20.000 kr (180x200) eller en tempur.

Jeg vil anbefale du finder en forhandler, der fører begge dele
og du afprøver produkterne, inden du bestemmer dig.

Min erfaring er, at det tager nogle dage at vænne sig til en ny
madras og den der umiddelbart ikke er optimal, kan vise sig
at være det, når der er gået et par dage ...hmmm nætter

Held og lykke - og pas godt på din ryg!
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk - personlig hjemmeside
http://www.handiinfo.dk - om bevægelseshandicap

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 28-11-01 14:41

"uhe" <uhe@usa.net> skrev...

> Har du erfaringer med Tempur madrassen ?

Vi har også både en Tempur dobbeltmadras og Tempur hovedpuder. Det er
dyrt, men aboslut guld værd!!

Det tog os begge nogen tid at vænne os til madrassen, da den er *så*
meget anderledes end almindelige, men vi har ikke fortrudt investeringen
et sekund - og havde såmænd gladeligt betalt mere, hvis det var
nødvendigt.

Men som Lotte skriver, er det nok en god idé at låne én med hjem (eller
købe med returret og undlade at tage plastikken af - det gjorde vi de
første par uger), så du lige kan prøve vidunderet af.

Hovedpuderne er i øvrigt vidunderlige!! Vi har sørget for at give Tempur
hovedpuder som julegaver til de nærmeste - til stor glæde!

Christina

Fra : Hanne Jensen

Dato : 01-12-01 18:00

Hvordan er Tempur hovedpuden udformet, er den tykkere der hvor nakken
hviler, da jeg har svært ved at sove p.g.a. slidgigt i nakken, er denne
hovedpude måske noget for mig, hvor køber man den og hvad er dyrt?
m.v.h.
Hanne
Christina Puhakka Egholm <christina.egholm@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9u2pe5$di6$1@sunsite.dk...

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 03-12-01 13:44

"Hanne Jensen" <pollo@os.dk> skrev...

> [...]
denne
> hovedpude måske noget for mig, hvor køber man den og hvad er dyrt?

Ja, puden er tykkere under nakken - og former sig så helt og aldeles
efter din nakke og dit hoved, når du bruger den. Jeg tror, den vil være
perfekt til dig!

Vi har købt vores for knap 500 kr. pr. stk. i "Better Back" på Viborgvej
i Århus. Men de kan efterhånden fås mange steder. Jeg mener eksempelvis
at have set dem i en Matas for nylig. Men vær opmærksom på
efterligninger, som ikke er nær så gode - og ikke engang meget
billigere.

Mvh. Christina