MySQL vil ikke acceptere connections.
Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 25-11-01 19:08

Jeg har lige installeret MySQL-3.23 RPM fra MySQL.com, på min Red Hat
7.1. Men når jeg forsøger at få adgang til databasen fra en anden PC,
siger den at "<hostname> is not allowed to connect to this MySQL
server".

Hvordan fortæller jeg MySQL, at den gerne må acceptere connections?

/Søren

--
Fjern "nospam" fra e-mailadressen, hvis du vil maile til mig!
www: http://www.sjl.dk/

Fra : "René Nielsen"

Dato : 25-11-01 19:49

I artikel <XqaM7.6578$TN1.672102@news000.worldonline.dk>, skrev "Søren
Jacob Lauritsen" <devnull@nospam.sjl.dk>:
> Hvordan fortæller jeg MySQL, at den gerne må acceptere connections?
Hvordan prøver du at connecte..? men har brugeren tilladelse til at
connecte fra andre hosts..?

René

--
Nej - jeg snakker kun for mig selv.. det er mine meninger, ikke andres..
Web : [ http://www.renenielsen.com/ ]

Fra : Hroi Sigurdsson

Dato : 25-11-01 20:06

"Søren Jacob Lauritsen" wrote:

> [...]
> server".
>
> Hvordan fortæller jeg MySQL, at den gerne må acceptere connections?

GRANT SELECT,INSERT,UPDATE,DELETE ON mydb.*
TO brugernavn@hostnavn IDENTIFIED BY 'hemmeligt';

http://www.mysql.com/doc/U/s/User_Account_Management.html
http://www.mysql.com/doc/G/R/GRANT.html

--
Hroi Sigurdsson hroi@asdf.dk
Danske nyhedsfeeds i RSS-format: http://asdf.dk/rss/1.0/

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 26-11-01 18:48

Hroi Sigurdsson wrote
> GRANT SELECT,INSERT,UPDATE,DELETE ON mydb.*
> TO brugernavn@hostnavn IDENTIFIED BY 'hemmeligt';
>
> http://www.mysql.com/doc/U/s/User_Account_Management.html
> http://www.mysql.com/doc/G/R/GRANT.html

Oki doki, men hvor finder jeg "mysql" programmet. Jeg har ledt næsten
overalt, men jeg kan ikke finde det.

/Søren

Fra : "René Nielsen"

Dato : 26-11-01 18:58

I artikel <MevM7.7682$TN1.843440@news000.worldonline.dk>, skrev "Søren
Jacob Lauritsen" <devnull@nospam.sjl.dk>:
> Oki doki, men hvor finder jeg "mysql" programmet. Jeg har ledt næsten
> overalt, men jeg kan ikke finde det.
/usr/bin eller /usr/sbin kunne jeg forestille mig, ville være et sted at
finde det..

(ellers sig "whereis mysql" i en konsol..)

René

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 26-11-01 19:40

René Nielsen wrote
> /usr/bin eller /usr/sbin kunne jeg forestille mig, ville være
> et sted at finde det..

Hvad hedder programmet? For der er en del, som hedder noget med mysql!
:)

> (ellers sig "whereis mysql" i en konsol..)

Det har jeg prøvet, men:

# whereis mysql
mysql: /usr/lib/mysql /usr/share/mysql

Hvorfor nævner den ikke /usr/bin, hvor der også ligger en del
mysql-stuff?

/Søren

Fra : "René Nielsen"

Dato : 27-11-01 00:50

I artikel <Z_vM7.7725$TN1.853691@news000.worldonline.dk>, skrev "Søren
Jacob Lauritsen" <devnull@nospam.sjl.dk>:
> # whereis mysql
> mysql: /usr/lib/mysql /usr/share/mysql
Hmm - mystisk (jeg har installeret via source, men prøv som root
"find / -name mysql" og se hvad der dukker op (programmet hedder
nemlig bare mysql)

> Hvorfor nævner den ikke /usr/bin, hvor der også ligger en del
> mysql-stuff?
Det er et godt ? - men er der ikke noget med, at RPM filerne ikke
indeholder mysql client program? (erindrer jeg noget om.. - noget med at
en ekstra RPM klarer det... men må ikke hænge mig op på det)

René

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 27-11-01 15:15

René Nielsen wrote
> Det er et godt ? - men er der ikke noget med, at RPM filerne ikke
> indeholder mysql client program? (erindrer jeg noget om.. - noget med
> at en ekstra RPM klarer det... men må ikke hænge mig op på det)

Den ligger inde på deres side, så jeg hentede den! Nu virker det! :)

/Søren