FreeBSD 4,4 bootloader problemer..
Fra : Dennis Pedersen

Dato : 25-11-01 17:55

Inden jeg bliver helt vanvittig og smider den computer ud af vinduet prøver
jeg lige her ;)

Jeg har instaleret FreeBSD 4,4 på en ældre HP server med onboard scsi (en af
dem hvor man skal fodre den med 'eisa 12' før controlleren kommer til at
virke).
Det går såmen også fint når jeg booter på de 2 floppy's, der kommer den
prompt frem hvor der står 'booting kernel in etc etc etc' der stopper man
den så og efterfølgende skriver 'boot -c' og når man er kommet videre 'eisa
12' && 'quit' så finder den fint min scsi controller.
Men når den så booter for første gang og skal til at stå på egne ben så
knækker filmen for alvor.
Bootloaderen kommer frem hvor man kan trykke 'f1 freebsd' men trykker man
'f1' så bipper pc-speakeren bare og den går ikke videre automatisk som den
normal skulle.
Jeg kan dog få gang i den ved at sætte en diskette i maskinen og skrive
'da(a,0)' så booter den op men den prompt med 'booting kernel in yadada'
kommer aldrig frem så jeg kan få sat min parameter for min scsi controller.
Hvordan dælen får jeg gang i maskinen igen? , jeg må nok sige jeg er lidt på
bar bund her og har ikke umiddelbart kunne finde noget når jeg har søgt i
archives eller på google.com
Håber der er nogen der har de vise sten!

/Dennis

Fra : Jesper Skriver

Dato : 25-11-01 18:53

On Sun, 25 Nov 2001 17:55:19 +0100, Dennis Pedersen wrote:
> [...]
> 'f1' så bipper pc-speakeren bare og den går ikke videre automatisk som den

Det tyder på at kernel'en ikke er enig i den geometri som fdisk
skrev på disken.

Når du boot'er maskinen fra floppier, så skriv ned hvordan
kernel'en mener at disken ser ud, noget ala

da0: <QUANTUM ATLAS IV 18 WLS 0808> Fixed Direct Access SCSI-3 device
da0: 40.000MB/s transfers (20.000MHz, offset 16, 16bit), Tagged Queueing Enabled
da0: 17522MB (35885168 512 byte sectors: 255H 63S/T 2233C)

Her står at den mener at denne disk har 255 heads 63 sectors/track
og 2233 cylindere

Når sysinstall så starter, og du skal partitionere disken, så
vælger du 'Set geometry' eller noget i den retning, og skriver det
ovenfor, så skulle det virke.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 25-11-01 19:38

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote in message

> [...]

> Når sysinstall så starter, og du skal partitionere disken, så
> vælger du 'Set geometry' eller noget i den retning, og skriver det

Okai det vil jeg straks prøve!
Mange tak! :)

/Dennis

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 25-11-01 20:04

On 25 Nov 2001 17:52:37 GMT, Jesper Skriver wrote:

[...]

> Når sysinstall så starter, og du skal partitionere disken, så
> vælger du 'Set geometry' eller noget i den retning, og skriver det
> ovenfor, så skulle det virke.

Hvilket godt kan være lidt svært af få fat på når boxen booter.

Tryk Scroll Lock og brug page-up til at "bladre tilbage" til
output fra kernel.

--
Michael Lyngbøl -- Opinions are mine[TM];
CBR 600F

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 25-11-01 20:13

"Michael Lyngbøl" <lyngbol@c.dk> wrote in message
> On 25 Nov 2001 17:52:37 GMT, Jesper Skriver wrote:
>
> [...]
>
> Hvilket godt kan være lidt svært af få fat på når boxen booter.

jow tak! ;)

> Tryk Scroll Lock og brug page-up til at "bladre tilbage" til
> output fra kernel.

Altså i det samme den begynder på dmesg skidtet så trykke scroll lock
eller?!

/Dennis

Fra : Jesper Skriver

Dato : 25-11-01 22:58

On Sun, 25 Nov 2001 20:12:53 +0100, Dennis Pedersen wrote:

> "Michael Lyngbøl" <lyngbol@c.dk> wrote in message

> jow tak! ;)

> Altså i det samme den begynder på dmesg skidtet så trykke scroll lock
> eller?!

Når sysinstall menu'en er kommet, så tryk <alt>-F2, og derefter
<scroll lock> så kan du se det tidligere af dmesg med <page up>,
når du har set det du skal, så tryk <scroll lock> igen, og
<alt>-F1, så er du tilbage i menu'en.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 25-11-01 23:16

> [...]
> <scroll lock> så kan du se det tidligere af dmesg med <page up>,
> når du har set det du skal, så tryk <scroll lock> igen, og

Hmm..Det har jeg så lige prøvet, men hvis jeg trykker page up så er der sort
skærm?! - ingen dmesg :/

/Dennis

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 26-11-01 07:52

On Sun, 25 Nov 2001 23:15:57 +0100, Dennis Pedersen wrote:

[...]

> Hmm..Det har jeg så lige prøvet, men hvis jeg trykker page up så er der sort
> skærm?! - ingen dmesg :/

<ALT>-F1 (samme consol som sysinstall)

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 26-11-01 08:25

> On Sun, 25 Nov 2001 23:15:57 +0100, Dennis Pedersen wrote:
>
> [...]
>
> <ALT>-F1 (samme consol som sysinstall)

Jeg tror vi misforstår hinnnanden lidt her..
Kan fint komme i den anden consol hvor der står 4 debug linjer,men hvis jeg
vil lave scroll lock stuntet kan jeg godt trykke page up en 3-4 gange men
der er bare sort skærm :(

/Dennis

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 26-11-01 12:10

On Mon, 26 Nov 2001 08:25:23 +0100, Dennis Pedersen wrote:

> [...]
> vil lave scroll lock stuntet kan jeg godt trykke page up en 3-4 gange men

Det er den forkerte konsol. Brug konsollen hvor sysinstall starter
(ALT+F1).

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 26-11-01 18:55

> Det er den forkerte konsol. Brug konsollen hvor sysinstall starter
> (ALT+F1).

argh stupid me..
Nu fik jeg endeligt den rigtige consol, takker!

/Dennis

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 26-11-01 19:36

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote in message

> Det tyder på at kernel'en ikke er enig i den geometri som fdisk
> skrev på disken.

Smukt!
Det var lige præcis det der var galt siden den ikke ville boote!
Men så lige en anden ting , hvordan får jeg sat 'eisa 12' permenent?.
Jeg kunne forestille mig det skulle koges ind i kernen men skal jeg bare
skrive 'options eisa 12' eller hvorn?

/Dennis

Fra : Jesper Skriver

Dato : 27-11-01 11:27

On Mon, 26 Nov 2001 19:36:19 +0100, Dennis Pedersen wrote:

> [...]
> Men så lige en anden ting , hvordan får jeg sat 'eisa 12' permenent?.
> Jeg kunne forestille mig det skulle koges ind i kernen men skal jeg bare

Hvor er det lige du skriver 'eisa 12' for at det virker ?

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 27-11-01 13:55

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor er det lige du skriver 'eisa 12' for at det virker ?

Det er når den skriver 'booting kernel in x secons press any key to
yadadadadad'
Så skriver man boot -c, når den så er stoppet i consollen kaster man 'eisa
12' og efterfølgende 'quit' efter den hvorefter alt virker som det skal...

/Dennis

Fra : Sven Esbjerg

Dato : 27-11-01 21:03

"Dennis Pedersen" <usenetspam@FJERNDETTEdaydreamer.dk> writes:

> Inden jeg bliver helt vanvittig og smider den computer ud af vinduet prøver
> jeg lige her ;)

Lad være med det.

> Jeg har instaleret FreeBSD 4,4 på en ældre HP server med onboard scsi (en af
> dem hvor man skal fodre den med 'eisa 12' før controlleren kommer til at
> virke).

Fra /usr/src/sys/i386/conf/LINT linie 1713

# By default, only 10 EISA slots are probed, since the slot numbers
# above clash with the configuration address space of the PCI subsystem,
# and the EISA probe is not very smart about this. This is sufficient
# for most machines, but in particular the HP NetServer LC series comes
# with an onboard AIC7770 dual-channel SCSI controller on EISA slot #11,
# thus you need to bump this figure to 12 for them.
options EISA_SLOTS=12

Du vil nok alligevel være tjent med lave en ny kerne til din
maskine. Tag et lig på FreeBSD Handbook og læs om kernen og hvordan du
bliver goder venner med den.

Vh.
Sven

--
Fight Internet Censorship! http://www.eff.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 27-11-01 21:41

"Sven Esbjerg" <esbjerg@egmont-kol.dk> wrote in message

> Fra /usr/src/sys/i386/conf/LINT linie 1713

Det er jo liiiige om at vide hvor man skal lede, jeg søgte håndbogen tyk og
tynd men fandt kun det med at manuelt skulle sætte den..

> [...]
> # with an onboard AIC7770 dual-channel SCSI controller on EISA slot #11,
> # thus you need to bump this figure to 12 for them.

Aaah!
Lige det jeg manglede
Mange tak!

/Dennis