Kølermystik - Silent Saturn II
Fra : Mikkel Lauritsen

Dato : 25-11-01 17:13

Hej allesammen,

Jeg er lige blevet rodet ind i nogen problemer med en Silent Saturn II-
køler på et MSI 6380 board med en Athlon XP 1600.

Harddiske og blæser i strømforsyning starter som de skal, men der er
nul billede og CPU-blæser. Efter lidt eksperimenteren gik det op for mig,
at CPU-blæseren kører fint, når den ikke er monteret, og det viste sig,
at det afgørende er, om den har jordforbindelse på selve køleprofilen.
Hold blæseren i hånden, og den kører; lad så profilen røre kabinettet -
blæseren går i stå.

Et voltmeter viser, at der er 6,9 volt på køleprofilen (!), hvilket jeg
ikke rigtig kan forstå. Jeg kan til gengæld godt forstå, at CPU'en ikke
synes at det er fedt, at den får 7 volt direkte på kernen...

Er der evt. en venlig sjæl med en Silent Saturn II og et voltmeter, som
kan fortælle mig, om der også er små 7 volt mellem køleprofilen og
kabinettet på hans maskine? Det må komme fra forbindelsen til den
termiske diode, som sidder i profilen, men jeg har ikke set andre af den
slags kølere, så jeg ved ikke, om det er meningen.

Andre forslag og kommentarer er også meget velkomne

Med venlig hilsen og på forhånd tak
Mikkel Lauritsen

Fra : Villy Jensen

Dato : 25-11-01 18:01

> [...]
> blæseren går i stå.
>
> Andre forslag og kommentarer er også meget velkomne

Det lyder som overgang i ventillatoren...
1) Afmontér køler fra CPU og mål modstand mellem ventillatorens
forsyningsledning til køleprofilen - der skulle gerne være over 1 Mohm
2) check om der er en 'klemt' ledning i ventillatorens ledninger
3) er det en gammel ventillator _kan_ det måske være en 'flyvende'
ledning / tråd indeni motoren, der har fået slidt isoleringen af...

God overgangsjagt!
Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Mikkel Lauritsen

Dato : 25-11-01 18:12

"Villy Jensen" <vje@get2net.dk> skrev:

> Det lyder som overgang i ventillatoren...

Takker - det var lige det, som jeg skulle have checket. Jeg vil bare
gerne være nogenlunde sikker på, at det _ikke_ er meningen, at der
skal være strøm på køleprofilen, før jeg brokker mig til forretningen -
køleren og de andre komponenter er helt nye.

--- klip ---

> God overgangsjagt!

Takker!

Med venlig hilsen