Hjælp til konfiguration af pc...
Fra : Michael Suodenjoki

Dato : 25-11-01 15:19

Hejsa,

Jeg overvejer kraftig at bygge min egen PC fra bunden og vil høre om der er
nogen som evt. kunne hjælpe med dels at checke at nedenstående konfiguration
ikke lyder helt forkert og evt. forslå nogen fornuftige steder at købe de
forskellige dele - evt. et sted hvor alle dele kan købes og man betaler lidt
for at få det samlet .

* Processor: Intel P4, 1.8Mhz
* Motherboard: ATX, Socket 423 (RDRAM). Feks. et Asus P4T med AGP Pro, 5
PCI, 4x184 pin PC800 RDRAM
* Kabinet: Midi-Tower ATX, F.eks. Antec SX1030B, Black (Indgår der
strømforsyning?)

De restererende dele anser jeg for at være ligetil at købe/indstallere. Her
tænker jeg på RDRAM, DVD/CD-læser, floppy-drev, harddisk, osv.

Spørgsmål:
* Indgår der køler til processoren når man køber den frit?
* Er det ikke korrekt opfattet at der (som regel) er strømforsyning når man
køber kabinetter?
* Ellers noget jeg skal være opmærksom på?

På forhånd tak for hjælp,
/Michael

Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 25-11-01 17:49

"Michael Suodenjoki" <misuo@get2net.dk> skrev

> Spørgsmål:
> * Indgår der køler til processoren når man køber den frit?

Ja, hvis du vælger "In a box"-udgaveren. Intel giver desuden 3 års
garanti på en box-processor.

> * Er det ikke korrekt opfattet at der (som regel) er strømforsyning når
man
> køber kabinetter?

Jo, med mindre du vil have et eller andet eksotisk Noise Control-kabinet
eller lignende.

> * Ellers noget jeg skal være opmærksom på?

Ikke andet, end at du nok kunne få mere ydelse, og lige så meget
stabilitet, for dine penge ved at vælge et AMD baseret system... Men det
er er jo en hel religionskrig at rode sig ud i

- Og så lige det, at din linjelængde er lidt lang. Sæt den fx ned til 70
tegn...

mvh
Peter

Fra : Søren 'Mufoxe' Lund ~

Dato : 25-11-01 22:51

In article <a57M7.86$a61.2867@news.get2net.dk>, misuo@get2net.dk says...

> [...]
> PCI, 4x184 pin PC800 RDRAM
> * Kabinet: Midi-Tower ATX, F.eks. Antec SX1030B, Black (Indgår der

Jeg ved, nogle folk sværger til Intel, men hvad med at overveje en AMD platform
i stedet. Jeg vil nævne to fordele, som bør få enhver til at genoverveje en
Intel løsning:
1) En thunderbird 1.4 GHz svarer ca. til en 2.0 GHz Intel. XP på 1.4 GHz er i
mange tilfælde hurtigere.
2) AMDs CPU'er koster omkring det halve af en Intel CPU.

Ovenstående er forudsat at du vælger en DDR RAM løsning til AMD platformen.

Når det er sagt, skal der for god ordens skyld nævnes at Intel har et godt
fysisk design i P4. Det er meget svært at ødelægge chippen ved uheld (montering
af køler o.s.v.), hvor AMDs er mere skrøbelig og har dermed nemmere ved at gå i
stykker. Det skal så nævnes at jeg har monteret og fjernet køler på min TB 1.4
adskillinge gange (mere end 20) uden at der er gået noget galt. Man skal blot
gøre det med omtanke.

Min pointe: Du får langt mere for pengene med en AMD løsning.

--
/Søren

Husk, Google er din ven :)

Fra : Thf

Dato : 26-11-01 18:17

>1) En thunderbird 1.4 GHz svarer ca. til en 2.0 GHz Intel. XP på 1.4 GHz er i
>mange tilfælde hurtigere.
Nok næmere mellem 1.7 og 1.8
Hvilket jo ikke er så dårligt.

>2) AMDs CPU'er koster omkring det halve af en Intel CPU.
>
>Ovenstående er forudsat at du vælger en DDR RAM løsning til AMD platformen.

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : Henrik V!

Dato : 26-11-01 09:20

Om du skal købe P4 eller en XP vil jeg ikke starte en diskussion om, men når
nu du har valgt P4, så skal du i hvert fald købe et Socket 478 bundkort, da
423'eren allerede er på vej ud...! Overvej evt at vente til der kommer en
845 løsning med DDR, det er væsentlig billigere end RD ram, og forskellen i
performance er meget lille, se evt:

http://www.tomshardware.com/mainboard/01q4/011008/index.html

der viser lidt and DDR/RD performance. Personligt ville jeg dog vente til
Intel 845 Chipsettet får lov at lege med DDR...

/Henrik!

Fra : Brian Kristiansen

[...]

Hej

Lige en kommentar til dem der gerne vil have dig til at hoppe på AMD
vognen !
Hop over i feks : alt.comp.periphs.mainboard og tæl hvor mange der har
problemer med AMD, Via, SIS (2 sidste chipsets til AMD) og tæl derefter
hvormange der har problemer med Intel (CPU) og Intel I850 (chipset), tallet
er ca 85 % med problemer med først nævnte !

At DDR ram kam konkurrere med RD Ram er noget pjat ! (ved mange hurtige
"kommandoer" "kan" RD-Ram blive overfyldt (sker aldrig), kun i teorien ,
tilgængæld er RD ram frekvensen ekstrem meget hurtiger til at komunikere med
Cpu en og afvikler feks 2d - 3d grafik meget hurtiger end DDR ram !

Vil du have en maskine (og bedre råd og vejledning så stil dit spørgsmål
(eller læs i den før omtalte news gruppe "alt.comp.periphs.mainboard eller
alt.comp.perips.mainboard.asus")), med nogle få undtagelser er der ikke
mange her i gruppen der rigtigt ved hvad de snakker om (dem der har rigtig
viden her i gruppen ved godt hvem jeg mener)

Og for gud skyld ...hop IKKE på det ny SIS chipsæt (selv om at
tomshardvare roser det til skyerne), tom er forlovet med SIS og VIA (tror
aldrig at jeg har læst en dårlig anmeldelse af ovenstående fra toms...)

Her er hvad jeg valgte (får maskinen imorgen) (min edb mand som har
bestilt og samlet den ringede igår og sagde at han ALDRIG havde set en
maskine installere WIN XP, Win 98SE så hurtigt før, at maskinen var det
hurtigste han havde sat sine fingre på nogensinde, han sælger ca 1.500
systemer om året (halvdelen er til EDB nørder som utroligt nok vælger AMD
(og sidder oppe 12 timer hver nat i 6 dage om måneden for at få dem til at
virke ! )

Min sidste kommentar om AMD "hvis du får den til at virke i første hug så
er det en kanon maskine, men WOW IKKE at opgradere en driver eller en BIOS,
flyt en enhed eller køb noget nyt hardware, for så begynder HELVEDET !"

Her er "dyret":

P-4 1.8 (socket 478)
Asus P4T-E (socket 478)
512 Mb RD-Ram
SoundBlaster Audigy
Seagate Barracuda ATA IV - 80GB
WIN XP
Creative GeForce 3 Titanium 500

Brug 2 - 3 timer i ovenstående grupper og du bliver "meget" klogere !

Mvh

brian

Fra : Frants Johansen

Dato : 02-12-01 00:07

jeg kan slet ikke genkende noget af den negative omtale
omkring AMD - SIS - VIA
jeg kører selv med ECS bundkort med SIS - og en en
AMD Athlon 1333 det kører bare perfekt - jeg har da efterhånden bygget
adskellige maskiner med AMD
uden nogen problemer
Med venlig hilsen Frants

Fra : Heinrich Borchmann

Dato : 02-12-01 00:13

<snip, en masse åbenbart meget klogt>
> [...]
>(og sidder oppe 12 timer hver nat i 6 dage om måneden for at få dem til at

Uden andet end egentlig at ville genere dig lidt, vil jeg lige med
stor forundring spørge hvad en "superbruger/enormt edb-indsigtsfuld
mad som dig dog har en "edb-mand" til at bestille OG samle dit dyr??

> [...]
>flyt en enhed eller køb noget nyt hardware, for så begynder HELVEDET !"

Pladder! Hvis der er noget jeg nyder at gøre er det da at opdatere
drivere og flytte rundt på mine sager imellem mine 2 pc'er
her er mine "dyr"

Pc 1 (primær)

T-bird 1000@1133 266
Soltek 75kav
512mb veritech 133
SB live 1024
40gb fujitsu ata100/7200
40gb seagate ata IV
30gb maxtor 40+ ata66
Adaptec 1510 scsi contr.
40x plextor scsi
plextor 24/10/40 ide
GF2 gts asus 7700 deluxe
19" samsung 900NF
netkort

Pc 2 (sekundær)

Celleron 500@560
Abit bh6
192 mb pc100 ram
SB 16
9gb 10k rpm scsi seagate cheetah
5,1 gb 5200 ata33 ????
48x creative ide
5x dvd sony
Asus v3800 tnt2ultra deluxe
Adaptec 2940uw scsi contr.
netkort

Der er sq ingen forskel på de ting der bliver gjort på de maskiner og
mht. stabilitet lader den ene ikke den anden stå tilbage. begge
maskiner har kørt med 98se/2000pro/XP heller ikke der er der noget der
siger at intel skulle være bedre eller dårligere end Amd. Mit
personlige bud på hvorfor der er flere der har problemer med deres
amd-setup er at det kunne være bambus-maskiner de fleste af dem. Som
jo også dermed er blevet samlet af prisbevidste, måske ikke altid
pc-kyndige kunder.Men det er som skrevet kun mit bud!!

> Her er "dyret":
>
> P-4 1.8 (socket 478)
> Asus P4T-E (socket 478)
> 512 Mb RD-Ram
> SoundBlaster Audigy
> Seagate Barracuda ATA IV - 80GB
> WIN XP
> Creative GeForce 3 Titanium 500

Nice..., men det har vel også kostet kassen eller er det en pris din
"pc-man" holder for sig selv?

> Brug 2 - 3 timer i ovenstående grupper og du bliver "meget" klogere !

Brug du en 20-30 timer med hovedet i en pc og DU bliver MEGET klogere

> Mvh
>
> brian

Jah... og selvfølgelig skulle du hedde Brian

Mvh. Heinrich
Hvis næste køb af maskine helt afhænger af pris/ydelse på det setup
jeg får kig på, så hvis via/cyrix får lavet en spark-røv cpu, ja, så
bliver det sådan en(men jeg tvivler)

Fra : Brian Kristiansen

Dato : 02-12-01 01:18

"Heinrich Borchmann" <nospam@tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> stor forundring spørge hvad en "superbruger/enormt edb-indsigtsfuld
> mad som dig dog har en "edb-mand" til at bestille OG samle dit dyr??

Fordi han er er ven, og fordi at jeg gerne vil have garantien et sted
istedet for at købe via feks Edbpriser.dk og have garantien fra 3
forskellige steder (som alle smider skylden for defekt hardware på et af de
andre steder)

"superbruger/enormt edb-indsigtsfuld
mand", har jeg aldrig kaldt mig selv, jeg vidre giver bare mine erfaringer
igennem 9 år og den viden jeg har samlet fra at læse denne og de andre 2
omtalte grupper (samt at jeg holder samtlige PC blade som udkommer i
danmark), men kaldt mig det som du siger det har jeg aldrig gjort !

BIOS,

> Pladder! Hvis der er noget jeg nyder at gøre er det da at opdatere
> drivere og flytte rundt på mine sager imellem mine 2 pc'er
> her er mine "dyr"

jamen tillykke så er du blandt de 15 % som ikke har problemer med deres AMD
system !

> Pc 1 (primær)

> [...]

Jamen jeg kan da også "prale" lidt, min PC som den nye skal afløse:

P-3 1000
3 stk IBM 80 GB
1 stk IBM 60 GB 7200 Rpm
3 stk IBM scsi (LWD) 19 GB
1 stk scsi controler (kan ikke huske navn)
1 stk Geforce 3
1 stk soundblaster live 1024
1 stk netkort (3com)
2 scsi CD rom
1 SCSI 12* brænder (plextor)
512 MB ram (pc133)

> [...]
> jo også dermed er blevet samlet af prisbevidste, måske ikke altid
> pc-kyndige kunder.Men det er som skrevet kun mit bud!!

at du fastholder at AMD er lige så stabilt som et INTEL system beviser bare
at du ikke læser særligt meget i diverse nyhedsgrupper (samt hardware tests)

> Nice..., men det har vel også kostet kassen eller er det en pris din
> "pc-man" holder for sig selv?

Ved ikke prisen endnu (får den imorgen), men cirka 10.000

> Brug du en 20-30 timer med hovedet i en pc og DU bliver MEGET klogere

Ork, jeg "passer" 7 forskellige pc'ere på arbejdet plus de 4 vi har i
familien herhjemme, og naboernes + børnehavens så jeg har vel haft hovedet
inde i omkring et par tusinde timer inde i diverse maskiner

> Jah... og selvfølgelig skulle du hedde Brian

ja (men det er så også det eneste handicap jeg har )

> Mvh. Heinrich
> Hvis næste køb af maskine helt afhænger af pris/ydelse på det setup
> jeg får kig på, så hvis via/cyrix får lavet en spark-røv cpu, ja, så
> bliver det sådan en(men jeg tvivler)

Men gør mig en tjeneste (og dig selv) kik i de 2 grupper jeg omtalte og vend
tilbage om et par dage igen (det er "lidt" mere proffesionelle personer
der spreder gode råd i de 2 omtalte grupper!)

mvh
brian

Fra : Heinrich Borchmann

Dato : 02-12-01 09:30

Først vil jeg lige sige at det er fint du ikke blev skidesur

> [...]
>istedet for at købe via feks Edbpriser.dk og have garantien fra 3
>forskellige steder (som alle smider skylden for defekt hardware på et af de

Der er jo ingen der siger at man partout skal købe stumperne mere end
et sted. Så jeg fatter dig stadig ikke, da du jo åbenbart har haft
hovedet inde i en pc mere end 20-30 timer

> [...]
>omtalte grupper (samt at jeg holder samtlige PC blade som udkommer i
>danmark), men kaldt mig det som du siger det har jeg aldrig gjort !

Næh... men superbruger fik jeg fra duin mailadr. og det andet fordi
du så ihvertfald lyder overbevisende på pc-novicer og så lige det der
med pc-blade, det er altså ikke altid de lige har styr på det de
skriver (nej, jeg vil ikke bevise dette)

>jamen tillykke så er du blandt de 15 % som ikke har problemer med deres AMD
>system !

Jeg er stadig af den overbevisning at det er fordi der er flere
"hjemmebyggere" der har med amd at gøre og disse personer er nok mere
int. i at tweake deres udstyr. Satte du disse personer til at lege med
et Intel-system ville de få de samme problemer. Der er jo ikke mange
ben i at smide en restore-cd i et drev, men hvor er topydelsen så
henne?

>Jamen jeg kan da også "prale" lidt, min PC som den nye skal afløse:
>
>P-3 1000
>3 stk IBM 80 GB
>1 stk IBM 60 GB 7200 Rpm
>3 stk IBM scsi (LWD) 19 GB
>1 stk scsi controler (kan ikke huske navn)
>1 stk Geforce 3
>1 stk soundblaster live 1024
>1 stk netkort (3com)
>2 scsi CD rom
>1 SCSI 12* brænder (plextor)
>512 MB ram (pc133)

Hvad skal du med en ny?

>at du fastholder at AMD er lige så stabilt som et INTEL system beviser bare
>at du ikke læser særligt meget i diverse nyhedsgrupper (samt hardware tests)

Drosler man et amd sytem ned til intelydelse ville man jo nok kunne
hente den sidste smule stabillitet til de menesker der ikke helt ved
hvad de gør.

>Ved ikke prisen endnu (får den imorgen), men cirka 10.000

Det er da også penge nok... Hvad ville prisen være på et amdsystem
med samme ydelse?

>Ork, jeg "passer" 7 forskellige pc'ere på arbejdet plus de 4 vi har i
>familien herhjemme, og naboernes + børnehavens så jeg har vel haft hovedet
>inde i omkring et par tusinde timer inde i diverse maskiner

Tja... vi er vel en klub efterhånden.

>ja (men det er så også det eneste handicap jeg har )

*lol*

>Men gør mig en tjeneste (og dig selv) kik i de 2 grupper jeg omtalte og vend
>tilbage om et par dage igen (det er "lidt" mere proffesionelle personer
>der spreder gode råd i de 2 omtalte grupper!)

Jeg skal se om jeg har overskud til mere

Mvh. Heinrich

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 02-12-01 11:29

Brian Kristiansen wrote:

<snip>
> [...]
> denne og de andre 2 omtalte grupper (samt at jeg holder
> samtlige PC blade som udkommer i danmark), men kaldt mig det

.... Og når man kender den lave kvalitet de danske blade holder,
forklarer det jo en del ...

> jamen tillykke så er du blandt de 15 % som ikke har problemer
> med deres AMD system !
<snip>

Fin statistik, den holder bare ikke en meter, og er
sandsynligvis fremkommet på et betænkeligt grundlag ...

--
MVH
Thomas A. Frederiksen

Fra : Thf

Dato : 02-12-01 13:50

><snip>
>
>Fin statistik, den holder bare ikke en meter, og er
>sandsynligvis fremkommet på et betænkeligt grundlag ...
Nop, 2 meter.
Uanset hvorfor, så er det betænkeligt at, og det er et skud i tågen
dog baseret på disse ng, så er forholdet 9.5 ud af 10 indlæg om-
handler,,,,,,,,,,,, Min Amd rebooter, Min Amd vil ikke starte, osv
Og det er ikke fordi, der er det flere Amd'er men fordi når
man samler en intel maskine, ja, så starter den bare.
Jeg har vel samlet mig en små 20 maskiner i mine 20 år med
computerer, deraf 1 Amd, + 8 intel maskiner.
Alle de 8 inteller, kunne starte,installerer OS, og derefter bare
kører.
Amd'en samles fint, men blev aldrig stabil i win, underlige reboot, program
fejl, osv, det skal dog siges at det er længe siden, Amd processerer, er i
dag ens med Intel, bare med lidt mere rå kraft.

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : Johnny Jensen

Dato : 02-12-01 18:31

Hej,

> [...]
> fejl, osv, det skal dog siges at det er længe siden, Amd processerer, er i
> dag ens med Intel, bare med lidt mere rå kraft.

Og dermed siger du jo nu at AMD ikke længere er dårligere end Intel, citat:
"Amd processerer, er i dag ens med Intel, bare med lidt mere rå kraft"

Ovenikøbet forsvarer du AMD med at de har mere rå kraft.. Nu er jeg da først
for alvor forvirret..

Hygge
JJ - TL1000R..

Fra : Hans

Dato : 04-12-01 22:17

"Johnny Jensen" <2J@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "Amd processerer, er i dag ens med Intel, bare med lidt mere rå kraft"
>
> Ovenikøbet forsvarer du AMD med at de har mere rå kraft.. Nu er jeg da

Det skal du såmænd ikke være..

Hvis du nu sammenligner AMD med en hidsig japansk sportsvogn og Intel med en
Porsche, så er det ikke helt ved siden af.
Den japanske sportsvogn koster ikke meget, men kors hvor kører den stærkt.
Man føler det som om det var en kængurustylte, men det er synd man ryger i
grøften en gang imellem, og den kan være svær at starte.
Porschen derimod: Dyr, velafstemt drejningsmoment, differentialespær for at
opnå tophastighed uden hjulspin, og ikke mindst suveræne køreegenskaber.

Man får hvad man betaler for, og sådan har det altid været. Jeg gider
simpelthen ikke at rode med AMD - Det tager alt for lang tid inden alle
drivere er på plads og det kører stabilt, hvis det nogensinde kommer til at
køre stabilt.
(Med fare for at få på hattepulden)
mvh
Hans

Fra : Søren

Dato : 05-12-01 16:30

"Hans" <fast@2night.dk> wrote in message
> [...]
at
> , og ikke mindst suveræne køreegenskaber.

Jeg tror AMD skulle være en formentlig hjemmebygget Il Tempo Gigante med
færre omdrejninger og højt drejningsmoment.

Fra : Søren

Dato : 04-12-01 12:53

"Thomas Alexander Frederiksen" <thomasaf@mail.tele.dk> wrote in message
> Brian Kristiansen wrote:
>
> <snip>
> <snip>
>
> ... Og når man kender den lave kvalitet de danske blade holder,
> forklarer det jo en del ...

De kan da bruges som historie bøger, et tilbage blik på om der var noget man
overså for et par mdr. siden.

Mvh Søren