Er lilo bredre end grub?
Fra : Finn Nielsen

Dato : 25-11-01 11:08

Måske er subject lidt provokerende men grunden til at jeg spørger er at
jeg ikke kan få grub til at boote min win98 ordentligt.

Setup'et er Linux (RH7.2) og Win2000 på disk1 (hda) og Win98se + diverse
andre fat32 partioner på disk2 (hdb).

Der er intet problem med Linux og Win2000 (hverken med grub eller lilo),
men Win98 (som er på anden disk) driller med grub.

Med lilo virker følgende sektion i lilo.conf perfekt:

other=/dev/hdb1
label=win98
table=/dev/hdb
map-drive = 0x81
to = 0x80
map-drive = 0x80
to = 0x81

Under grub skal man bruge "map" istedet for "map-drive" og en lidt anden
syntaks, der har jeg følgende sektion i grub.conf:

title Windows 98
map (hd0) (hd1)
map (hd1) (hd0)
rootnoverify (hd1,0)
makeactive
chainloader +1

Men det går ikke, Win98 booter men efter boot virker intet, ingen
programmer kan startes, ikke engang start-menuen virker..

Jeg har også prøvet uden "makeactive", ingen forskel. Og det allerførste
jeg prøvede var RedHat default setup uden mapninger (før jeg læste
manualen) så begyndte den ikke engang på boot sekvensen.

Nok virker lilo, men jeg vil nu alligevel gerne skifte til grub, ikke
fordi jeg absolut har brug for det, men fordi det kunne være fedt at få
det til at virke. Og så er jeg også på den sikre side hvis RedHat
engang beslutter at droppe lilo fuldstændigt.

Så hvis nogen har fået grub til at boote win98 ordentligt[1] fra
en anden disk end den første vil jeg være taknemmelig hvis de kunne
fortælle mig hvordan.

[1] Med "ordentligt" mener jeg så den kan køre spil og programmer efter
boot.
--
Finn Nielsen - http://www.zznyyd.dk/