KOM Joey
Fra : Malene N.

Dato : 25-11-01 07:59

Dette skulle jo være en ganske enkel kommando for min Cavalier på nu 3½
måned.
Meeeen, det er det desværre ikke.
Er der nogen der har nogen gode ideer, mht, at lære hende at komme når vi
kalder?
På forhånd tak
Malene

Fra : Susanne

Dato : 25-11-01 08:11

Malene N. <tmdm4@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c00961f$0$218$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> Meeeen, det er det desværre ikke.
> Er der nogen der har nogen gode ideer, mht, at lære hende at komme når vi

Hej Malene og Godmorgen.

Kúnne man forestille sig, at hun ikke kommer, fordi hun tror, du kalder på
en hanhund...??
Undskyld jeg kunne ikke lade være :c)

Susanne

Fra : Heidi Rasmussen

Dato : 25-11-01 10:15

> [...]
> Meeeen, det er det desværre ikke.
> Er der nogen der har nogen gode ideer, mht, at lære hende at komme når vi

Her er et lille forslag med noget som jeg ihvertfald har brugt med held.

Sæt dig ned og kald på hende. Der findes ikke mange hunde der kan stå for et
menneske der sidder på jorden.....de fleste vil komme løbende hen og smide
sig og vil lege. Ros hende så når hun kommer og giv hende evt. en lille
godbid. Husk hvis du bruger godbidder som belønning, må du ikke give hende
en hver eneste gang hun kommer hen til dig, for hvis du så en dag ikke har
en godbid til hende vil hun blive forvirret. Giv hende en godbid engang
imellem og ros hende HVER gang.

Hvis ikke det virker med at sætte dig ned, kan du gribe til mere drastiske
metoder.
F.eks.
Prøv at give hende en laaaang snor på......evt. en tøjsnor eller lignende.
Kald så på hende når hun er et stykke fra dig (husk at kalde med en lokkende
stemme) hvis ikke hun kommer så giv et bestemt ryk i linen og kald igen.
Gentag dette mange gange indtil hun til sidst forstår at hvis hun kommer når
du kalder giver det ikke et ryk i linen.
HUsk ros ros ros gerne totalt overdrevendt ros, så du gør det til en leg at
lære noget nyt(men det ved du jo nok )
Lige et godt råd til sidst. Gør det udenfor, vi ved jo alle at hvalpe der
blive glade og legesyge har svært ved at holde på vandet

held og lykke
-Heidi

Fra : RHR

Dato : 25-11-01 10:29

Hej!

Din hund skal lære at det ALTID er en positiv oplevelse at komme hen til dig
når du kalder. Derfor skal du ALTID have godbidder i lommen når i er ude og
gå tur, ros den og giv den en godbid HVER gang den kommer hen til dig, enten
fordi du har kaldt på den eller fordi den kommer af sig selv. At den skulle
blive forvirret fordi du en dag har glemt godbidderne er det rene VRØVL! Den
skal selvfølgelig lære at når du siger "dygtig" så kommer der som regel en
godbid lige bagefter(så den lærer at forstå at dygtig er noget meget godt).
Derfor hvis du har glemt godbidder så giv den i steder "dygtig" og kæl med
den.
ALDRIG; ALDRIG brug ryk i linen metoden og da slet ikke til en hvalp! Det er
det er kaldes positiv straf som betyder at hunden får tilført noget uønsket,
hvilket absolut ikke forøger hyppigheden af at den vil komme hen til dig.
Den vil hurtigt fatte at når man har snor på så skal man komme når der
bliver kaldt ellers giver det ubehag, når den så ikke har linen på vil den
ikke kunne få ubehaget og vil derfor ikke se nogen grund til at komme da den
ikke har lært det gode i at komme.
Mvh RHR

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 25-11-01 10:57

> [...]
ikke har
> en godbid til hende vil hun blive forvirret. Giv hende en godbid

Helt ærligt mener jeg at man i inlæringsfasen skal belønne med godbid
hver gang og så når kan man evt. når det er indlært og sidder rigtig
fast skære ned på godbidder men i situationen ved indkald mener jeg
faktisk godt man kan fortsætte med godbidder hver gang og godbidder
hører vel med til regelmenteret pålklædning ?

hvis ikke hun kommer så giv et bestemt ryk i linen og kald igen.
det med ryk i linen bryder jeg mig ikke om .. det har gennem tiderne
ødelagt alt for mange hundes nakke og rygmuskulatur .. men ideen med
linen er god ...

god søndag fra Ami

Fra : Don Harris

Dato : 25-11-01 13:40

Hej Malene

Kommando. Jeg sidder lige og smager lidt på ordet. Når vi snakker 3 mdr.
hvalp, er der ikke noget der hedder en kommando. Du er nødt til at gøre det
sjovt for din hvalp at komme når du kalder. Tag f.eks. noget legetøj med når
i går tur. Leg med hvalpen, og lad den løbe frit. Tag genstanden i lommen,
og når du kalder på hvalpen, tag genstanden frem og vis den til hvalpen mens
du vender om og løber den anden vej. Du kan også bruge godbidder. Hvalpen
vil med garanti løbe efter dig, og når du stopper vil den komme hen til dig.
Når den gør det, så leg med den og ros den for vildt, så den får lyst til at
komme hen til dig igen næste gang.

Hav altid legetøj eller godbidder med når i øver indkald, for du har brug
for noget der kan forstærke glæden ved at komme når du kalder. Det handler
om, at få hvalpen til at forbinde det med noget godt at komme når du kalder.
Jagt aldrig hvalpen hvis den ikke kommer når du kalder, det er bare en leg
der er skide sjov. Vend istedet om og løb den anden vej, så vil hvalpen løbe
med dig, for at se hvad det er mor synes er så spændende. Eller bare sæt dig
med ryggen til og krads lidt i græsset mens du siger henrykte lyde. Det kan
de ikke stå for, tænk nu hvis man gik glip af noget spændende. Og husk at
overdrivelse fremmer forståelsen når du roser :)

Mange hilsener fra Carina

Fra : pmj

Dato : 25-11-01 14:33

"Malene N." skrev d. 25-11-01 07:59 dette indlæg :
> [...]

> måned.
> Meeeen, det er det desværre ikke.
> Er der nogen der har nogen gode ideer, mht, at lære hende at komme når

Hej Malene

Er det en bevidst genudsendelse af dit spørgsmål fra 19, november??

Her er mit svar fra den 20. november

Prøv at se på http://home.worldonline.dk/~piasevy/Indkald.htm

Venlig hilsen

Pia Johnsen

http://www.kandu.dk/

Fra : john tilsted

Dato : 07-12-01 14:52

Hej Marlene

Ta´et lille stykke kylling i din LUKKEDE hånd og lad hunden snuse til din
hånd,når hunden så har fået færden af kyllingen, gå så væk fra hunden og sæt
dig ned på hug og få hundens opmærksomhed, der skal være ro omkring dig,
allerbedst kun jer to, og sig så KOM!!
Når den kommer hen til dig, giver du den et lille stykke af kyllingen,
medens du stryger den hen over hovedet og siger, så kæææælent
som du kan: DET VAR GODT, STOOOOORRR PIGE (dreng) Og det gentager du et par
gange, og venter så med at gøre det igen til næste dag
Jeg vil næsten væde på, at inden for et par dage, så er den der!!
(Jeg lærdte min langhåret gravhund at gi´hals på kommando på samme måde, med
kylling i hånden, det tog 20 min.)
God fornøjelse!!!!
Jeg vil blive glad for at høre resultatet!!!!!!!
Hilsen John

john.tilsted@mail.dk