grene/rødder??????
Fra : Lasse Sundenæs

Dato : 24-11-01 21:56

Hej,

Jeg har netop lige fået mit første akvarium og skal bruge lidt hjælp til
indretningen. Jeg kunne godt tænke mig nogle tynde grene/rødder som kunne "
sno " sig gennem vandet og hen over bunden. De må helst ikke være alt for
dominerende og det skal være sådan at fiskene kan svømme ind i mellem
dem?????????

mvh. Lasse

Fra : ole larsen

Dato : 25-11-01 00:06

Lasse Sundenæs skrev i meddelelsen <2JTL7.13$kQ7.5962776@spiderman.mobilixnet.dk>...
> [...]
>sno " sig gennem vandet og hen over bunden. De må helst ikke være alt for
>dominerende og det skal være sådan at fiskene kan svømme ind i mellem

Så kunne det være Philodendrum Scandens (?) placeret over vandet, men med rødderne i.
Det giver også såkaldt "biologisk" filtrering i ordets bedste betydning.
Ellers har blomsterforretninger døde rødder der svarer til dit ønske.
Ole

Fra : Finn Jensen

Dato : 25-11-01 05:12

"Lasse Sundenæs" <nannalasse@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sno " sig gennem vandet og hen over bunden. De må helst ikke være alt for
> dominerende og det skal være sådan at fiskene kan svømme ind i mellem

Så skal du nok henad Troldhassel grene. Går også under "Troldegrene". Der
findes en del forskellige sorter men de er kendetegnet ved men masse snoet
tynde grene.

Du kan evt. se et billede af en sådan her:
http://ljohans.com/graphics/frbr/frb413.jpg

Grene fra Troldhassel skulle være lette at købe nu hvor julen nærmer sig da
disse grene også kan bruges til dekrationer.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Simon...

Dato : 25-11-01 07:51

> Du kan evt. se et billede af en sådan her:
> http://ljohans.com/graphics/frbr/frb413.jpg
hvad skal man gøre for at undgå de rådner ?
mvh.Simon

Fra : Jan Boegh

Dato : 25-11-01 09:49

"Simon..." <guden@iname.com> wrote in message

> hvad skal man gøre for at undgå de rådner ?

Lade være med at putte dem i akvariet.
I hvert fald skal du nok indstille dig på at du skal have dem til
at ligge i vand i meget lang tid (1 år?) før du overhovedet kan
tænke på noget i den retning.
Jeg har en gang set et akvarium, hvor akvaristen havde taget nogle
rødder fra noget gammelt lyng, tørret disse meget og derefter
lakeret dem, således at de er helt forseglede.
(Mit forslag: Put rødderne i en plasticpose sammen med en kop
lak og så ryste posen - tørre - gentage 3-4 gange)

mvh
Jan

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 25-11-01 14:51

"Lasse Sundenæs" <nannalasse@wanadoo.dk> wrote in message
> [...]
> sno " sig gennem vandet og hen over bunden. De må helst ikke være alt for
> dominerende og det skal være sådan at fiskene kan svømme ind i mellem

Hej Lasse.
Øh, undskyld, men hvad er det egentlig du vil vide???? Er det om du kan have
rødder/grene i akvariet, eller er det et andet spørsmål du vil fram til.
Du kan da godt have rødder i akvariet, men skal du ud for at finde dem selv,
må du nok regne med at der ikke lige er så lang holdbarhed på dem. De vil
nemlig blive nedbrudt hurtig i akvariet - og så er der flere fisk som godt
kan lide at "spise" dem. Hvis du køber nogle i en akvarieforhandler eller
hos en anden egnet forhandler, så varer de meget længre, og du vil heller
ikke skulle gøre så meget ved roden før du putter den ned til fiskene, som
du skal ved en rod du finder ude i naturen.
Jo, forresten: Tillykke med tanken, og velkommen til akvariets forunderlige
verden
Hilsen Ditte