harddiske
Fra : Mailfranz

Dato : 24-11-01 16:58

Hej,

Jeg arbejder som sysadmin, og har nu lige indkøbt en masse diske. De gamle
skal så smides ud, men har hørt man kan genskabe dataene, selvom de har
været formatteret i op til 8-12 gange. Hvordan kan jeg nulstille dem helt
uden at smadre dem, da jeg vil sælge dem til medarbejderene..??? Findes det
er program eller...?? for en fdisk er vel ikke tilstrækkelig..??

Mvh

Franz

Fra : Unique

Dato : 24-11-01 17:26

LowLevel Harddiskformat :)

Dan Frederiksen

--
Webdesign, tryksager, grafik, video og meget andet til BILLIGE penge.
Se mere på http://www.uart.dk

Fra : Christian Mygind

Dato : 25-11-01 12:07

"Unique" <info@uart.dk> skrev i en meddelelse
> LowLevel Harddiskformat :)

Nixen. Det er faktisk heller ikke nok!

/Chr

Fra : Mailfranz

Dato : 25-11-01 12:47

"Christian Mygind" <mygind@c.dk> skrev i en meddelelse

> "Unique" <info@uart.dk> skrev i en meddelelse
>
> Nixen. Det er faktisk heller ikke nok!

Hvad er så nok..??

Fra : Jacob

Dato : 25-11-01 13:44

> Hvad er så nok..??

Wipe Disk fra Norton Utilities som tidligere beskrevet
news:3bffd650$0$11603$ba624c82@nntp01.dk.telia.net og
news:3c00a034$0$11604$ba624c82@nntp01.dk.telia.net. For at være helt sikker
benyttes Government Wipe som overholder http://www.dss.mil/isec/nispom.htm
(standarder fra sikkerhedstjeneste for det amerikanske forsvar). Government
Wipe indebærer en procedure hvor data skiftes 7 gange, hvilket igen betyder
at det tager længere tid ( 7 gange længere, bliver mit gæt)

--
Jacob

Fra : Christian Mygind

Dato : 25-11-01 14:42

"Mailfranz" <xxx@xxx.com> skrev i en meddelelse

> Hvad er så nok..??

En almindelig formattering sletter kun filallokeringstabellens entries
("arkivkortene", der fortæller, HVOR dataene ligger på disken). En lowlevel
overskriver fysisk de enkelte data, MEN man KAN faktisk (hvis man har det
rette udstyr) fortsat læse data fra en lowlevelformatteret disk.
At det så er en voldsomt teoretisk diskussion, fordi stort set ingen (udover
politi, sikkerhedstjenester & visse firmaer) er i besiddelse af sådant
udstyr, sammenholdt med det forhold, at det bliver tæt på umuligt at læse
data fra drevene, når køberene har installeret nye data henover - ændrer jo
ikke på det forhold, at der ER en teoretisk sikkerhedsrisiko, som det kan
virke dumt for en virksomhed at løbe, når den alene modsvares af en beskeden
indtægt fra salget af drevene. (<- Dejlig lang sætning!)

Svaret på dit spørgsmål er (efter min mening) det svar, andre har givet i
tråden: gentagen overskrivelse af data med WipeInfo (eller lignende) - helst
med tilfældigt valgte talværdier. SÅ må disken siges at være 99,999%
slettet. Jeg VED reelt ikke, om man kan slettet en harddisk 100% sikkert -
men argumentet for at wipeinfo'e fremfor at bruge en hammer må være, at man
jo også (teoretisk) kunne gendanne data EFTER at drevet har fået smæk.
Sålænge man har udstyret kunne man jo også få data ud af drevets skiver,
selvom disse havde fået bank og/eller klippet over - og så er spørgsmålet,
om det ikke var MERE sikkert at have drevne siddende i en ansats maskine
derhjemme, hvor det overskrives flere gange med pr0n, Warez & ulovlige
MP3'ere, indtil man ikke længere vil kunne læse nogensomhelst af de
oprindelige data.

/Chr

Fra : Mailfranz

Dato : 25-11-01 14:49

> [...]
> oprindelige data.
>
> /Chr
>
>Tak for dit meget brugbare svar - nu har jeg hentet diverse freeware
programmer og vil lave nogle forsøg mandag. Det kan være jeg får flere sprg.
efter dette...

Franz

Fra : Darkh

Dato : 24-11-01 17:35

> [...]
det
> er program eller...?? for en fdisk er vel ikke tilstrækkelig..??

Du skal have et program der overskriver harddisken. Der findes flere
forskellige programmer som kan gøre det, og nogle enkelte af dem er
freeware. Der har bl.a været et program i Norton utilities, men jeg kan ikke
huske hvad det hedder.

Du kan også bestille softwaren hos Ibas. De tager 200-250,- pr harddisk som
slettes.

Alternativt kan du sende mig en mail. Det firma jeg arbejder for udfører
datasletning for en række virksomheder i Danmark.

mvh
Jesper

Fra : Erik G Christensen

Dato : 24-11-01 16:46

Mailfranz wrote:

> [...]
> uden at smadre dem, da jeg vil sælge dem til medarbejderene..??? Findes det
> er program eller...?? for en fdisk er vel ikke tilstrækkelig..??

Formattering betyder intet for genlæsning, det er kun "opdelingen",
der rekonstrueres.

Der er et gammelt dos program fra Norton, der hedder wipedisk,
kan overskrive med forskellige værdier i alle clusters, og med
en bootdisk, kan det "næsten" automatiseres, men farligt

Søg på google, eller mail.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Jørn Rüger Jepsen

Dato : 24-11-01 18:04

Hej

Jeg mener wipedisk fra Norton utilities gør det ønskede.

m.v.h
Jørn

Mailfranz <xxx@xxx.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9tog4m$2l28$1@news.cybercity.dk...

Fra : Mailfranz

Dato : 24-11-01 18:08

Tak for alle jeres svar....

Er wipedisk freeware eller hvordan, det ville jeg være det nemmeste for mig,
så går det heller ikke ud over budgettet...)

Fra : Jacob

Dato : 24-11-01 18:18

> [...]
det
> er program eller...?? for en fdisk er vel ikke tilstrækkelig..??

I Norton Utilities er der et program der hedder Wipe Info. Det virker på den
måde at den overskriver alle de data du ønsker med 0-taller. Hvis man ønsker
maksimal sikkerhed, kan man også lave et "Wipe" som lever op til en
standard som det amerikanske forsvar bruger. Her skriver den først 1 taller
så 0 taller, hvilket gentages 3 gange. Til sidst overskrives data med værdi
243.

Du kan læse mere om produktet her
http://www.symantec.com/region/dk/product/nu_pc.html Du kan også hente en
gratis trial her http://nct.digitalriver.com/fulfill/0001.2#EmailForm

--
Jacob

Fra : Mailfranz

Dato : 24-11-01 18:22

Lyder kanon, kan godt nå det på 30 dage...)

Hvordan gøres det bedst?? Skal jeg installere det på en win pc og så smide
diskene i 1 efter 1 som slave og så køre det på sådan, eller hvad er
bedst..??? Tager det lang tid at lave en "Wipe"..??

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 24-11-01 21:04

> [...]

> diskene i 1 efter 1 som slave og så køre det på sådan, eller hvad er
> bedst..??? Tager det lang tid at lave en "Wipe"..??

Hvad sætter du din timeløn til? Kan det i betale sig med de priser som harddiske
er i idag? Var det ikke bedre at købe nye til medarbejderne og få firmaet til at
æde momsen?

mvh
Henning

Fra : Mailfranz

Dato : 25-11-01 02:57

Nu ved jeg ikke lige hvordan jeg checker en disk efter en wipe, men er det
100% sikkert at edb-nysgerrige ikke kan genskabe data??? Er vil måske være
nogen som vil synes det er sjovt.

> [...]
harddiske
> er i idag? Var det ikke bedre at købe nye til medarbejderne og få firmaet

Det kan du godt have ret i, det har jeg såmænd også foreslået, men
virksomheden er meget konservativ og vil gerne gøre medarbejderne en
tjeneste ved at sælge dem billige diske. Men i kroner og ører kan det ikke
betale sig, det er blevet en principsag.

Franz

Fra : Darkh

Dato : 25-11-01 14:05

Nortons program er forholdsvis langsom, så hvis du sætter den til at
overskrive 7 gange, kan du godt risikere at det tager mere end 24 timer pr
disk, hvis den er på 1-2 GB

> Nu ved jeg ikke lige hvordan jeg checker en disk efter en wipe, men er det
> 100% sikkert at edb-nysgerrige ikke kan genskabe data??? Er vil måske være
> nogen som vil synes det er sjovt.

Så vidt jeg husker er det muligt i Nortons program fysisk at se hvad der
står på HD.
Bruger du programmet er det ikke muligt at genskabe nogen form for data på
normal vis.

mvh
Jesper

Fra : Isaack Rasmussen

Dato : 24-11-01 20:28

Hvorfor er det mere sikkert... eller hvorfor betyder forskellen noget, i at
overskrive hele disken med en værdi eller gøre det på den måde du beskriver?

Isaack

Fra : Jacob

Dato : 25-11-01 08:39

"Isaack Rasmussen" <isaack@fantasiac.dk> skrev i en meddelelse
> Hvorfor er det mere sikkert... eller hvorfor betyder forskellen noget, i
at
> overskrive hele disken med en værdi eller gøre det på den måde du
beskriver?

Nu er jeg ikke ekspert på området, men her kommer et velkvalificeret gæt.
Data på harddisken er gemt ved hjælp af en slags magnet. Når Wipe Disk
overskriver dette burde de så teoretisk være forsvundet. Det har så vist sig
at det muligt at genskabe dele af de data der er gemte hvis man er meget
kløgtig (Det er vist noget med at nogle data ligger "dybt nede" i en
harddiskskive og så kan man godt genskabe enkelte fragmenter).

Til Mailfranz (du kommer vel ikke tilfældigvis fra Sønderborg, der kender
jeg en som blev kaldt Franzen og nu arbejder med computere) Jeg prøvede lige
at lave et Government Wipe på et gammelt spil på 8 Mb det tog omkring 1
minut på min halvgamle computer. Jeg tror at jeg ville nøjes med et
almindeligt Wipe til dit formål, med mindre du har mistanke om at der findes
ansatte på virksomheden som har forbindelse med sikkerhedstjenester eller
lign.

--
Jacob

Fra : Mailfranz

Dato : 25-11-01 11:18

> [...]
> kløgtig (Det er vist noget med at nogle data ligger "dybt nede" i en
> harddiskskive og så kan man godt genskabe enkelte fragmenter).

Ok....dvs. jeg skal egentlig overbevise min direktion om at det bedst kan
betale sig at give den en med hammeren...) og så købe nye, det er vist
det mest rentable...

> [...]
findes
> ansatte på virksomheden som har forbindelse med sikkerhedstjenester eller

Jeg kommer ikke fra Sønderborg, men det var da en sjov tanke.....en du
kender privat??

Franz

Fra : Jacob

Dato : 25-11-01 12:55

> sig

> Ok....dvs. jeg skal egentlig overbevise min direktion om at det bedst kan
> betale sig at give den en med hammeren...) og så købe nye, det er vist
> det mest rentable...

Jeg mener at det var en principsag med de diske, et almindeligt wipe vil jeg
anse som fuldt ud tilstrækkelig. Du kan jo prøve at hente den trial af
Norton Utilities jeg henviste til og se hvor lang tid det tager at wipe en
harddisk (et par min. vil jeg tro). Så har du da ihvertfald en disk til dig
selv derhjemme Bagefter kan du jo selv prøve at se om du kan få fat i
nogen data. Hint:: det kræver noget specialsoftware. Her er en trial fra
Ontrack http://www.ontrack.com/freesoftware/ERPROFUS.EXE som jeg kan
anbefale. Men jeg ser med skræk foran mig at du skal til hjælpe folk der
aldrig har åbnet kabinettet og som skal sætte en ekstra harddisk i.

Konklusion: Hvis det viser sig at det er for svært og tager for lang tid
siger du at det ikke kan betale sig. Ellers er det bare: Go for it. Det
ville da også være lidt trist bare at smide nogle gode harddiske væk.

> Jeg kommer ikke fra Sønderborg, men det var da en sjov tanke.....en du
> kender privat??
>
> Franz

Det var en gut som jeg var på ferie med i Calella for en del år siden Og nu
er der jo ikke så mange der hedder Frandsen og arbejder med computere, så
jeg tænkte lige...

--
Jacob