Er mit bundkort eller processor død, eller~
Fra : Søren Vang

Dato : 24-11-01 17:02

Jeg har en maskine med en AMD Athlon 550 MHz (den type der sidder i en
slot A sokkel) i et Lucky Tech P6K7A Motherboard (Sikkert et eller andet
skod, men det er nu en gang det jeg har ).
Jeg ville skifte køleren forleden og gik ned og købte en ny. Da jeg
havde monteret den og sat processoren tilbage igen, ville maskinen ikke
starte. Nå jeg tænder den kan jeg høre at harddisken starter op og alle
kølerne begynder at køre, men der kommer ikke signal til skærmen. Jeg
har testet grafikkortet i en anden maskne og det fejler ikke noget.
Jeg har prøvet at vrikke lidt frem og tilbage med processoren, for at
være sikker på at den sidder rigtigt i slotten - uden effekt.

Jeg har tidligere hørt, at slot A sokler ikke er verdens bedste, og at
de med tiden og efter gentagende monteringer og afmonteringer bliver
lidt "løse" i det, med dårlige forbindelser til følge. Findes der et
trick til at lave en bedre forbindelse?

Hvordan finder jeg ud af om det er mit bundtort eller min processor der
kan være røget, eller kan det være noget helt andet?

Alle forslag er velkomne, da jeg synes at maskinen er lige lovlig ung
til at blive opgraderet.

Venligst
Søren

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 25-11-01 09:19

"Søren Vang" <vang@mmf.au.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har en maskine med en AMD Athlon 550 MHz (den type der sidder i en

> Hvordan finder jeg ud af om det er mit bundtort eller min processor der
> kan være røget, eller kan det være noget helt andet?

Ud fra din beskrivelse af "symptomerne" ville sige at det lyder som et
typisk tilfælde af en brændt processer.....fik du sat din køler rigtigt på
(og til) ? Huskede du at bruge kølepasta ?

Thore Jensen

Fra : Søren Vang

Dato : 25-11-01 11:25

SmaRTrxxv skrev:

> [...]
> typisk tilfælde af en brændt processer.....fik du sat din køler rigtigt på
> (og til) ? Huskede du at bruge kølepasta ?

Ja, det tror jeg bestemt at jeg gjorde. Men maskinen skal vel under alle
omstændigheder lige starte op inden den kan brænde sig selv af med for meget
varme. En CPU helt uden køling teger vel mindst et par minutter om at brænde
af fra helt kold start-tilstand.
Det har dog lykkedes mig at starte maskinen op en enkelt gang, men kun til
lige før den skulle tælle rammen op, hvor den kome med en BIOS fejl, og skrev
at jeg skulle indsætte en startdisk. Derefter var den helt død igen.
Lyder det ikke mest som et brændt bundkort?

Men tak for svaret.
Søren

Fra : rs

Dato : 25-11-01 11:59

Hej Søren,
jeg gætter på at du bare skal resette bios til standard.
Dvs. hold 'Del' tast nede når du tænder maskinen så du kan komme ind i BIOS
opsætningen.
Du skal selvfølgelig sikre dig at processoren sidder helt nede i soklen.
Hilsen
Ronald

Fra : Søren Vang

Dato : 25-11-01 17:43

Men der kommer slet ingen ting på skærmen, lige på nær den ene gang jeg fik
lidt liv i den. Men det var slet ill langt nok til at jeg kunne komme ind i
BIOS'en. Jeg har i øvrigt prøvet at resette BIOS'en på bundkortet.

-Søren

Fra : Christian Mygind

Dato : 25-11-01 12:06

> [...]
meget
> varme. En CPU helt uden køling teger vel mindst et par minutter om at

Faktisk ikke. På moderne AMD-cpu'er er vi nede i sekunder!

> [...]
> at jeg skulle indsætte en startdisk. Derefter var den helt død igen.
> Lyder det ikke mest som et brændt bundkort?

Det lyder, efter min vurdering, usandsynligt, at du skulle have brændt
bundkortet af, efter det oplyste. CPU'en lyder mere sandsynligt.
Du har nok ikke noget alternativ til at checke de enkelte stumper -> prøv
cpu'en i et andet bundkort.

/Chr

Fra : Carsten Keller

Dato : 25-11-01 13:09

"Christian Mygind" <mygind@c.dk> wrote in message
> brænde
>
> Faktisk ikke. På moderne AMD-cpu'er er vi nede i sekunder!

Hvis du med moderne mener de nye med blottet kerne, men de "gamle" Athlon
Slot A havde en fin metalindpakning, der sagtens kunne lede varmen væk i
nogle minutter.
Keller

Fra : Søren Vang

Dato : 25-11-01 17:47

Christian Mygind skrev:

> [...]
> bundkortet af, efter det oplyste. CPU'en lyder mere sandsynligt.
> Du har nok ikke noget alternativ til at checke de enkelte stumper -> prøv

Hvordan reagerer en maskine hvor CPUen er brænd af eller helt er taget op?
Kommer der så slet ikke liv i skærmen? På min maskine kan jeg slet ikke se
forskel på skærmen om computeren er tændt eller slukket.

Og hvor kan man i øvrigt få fat i et slot a bundkort nu om dage? Jeg kan ikke
finde et i hverken edbpriser.dk eller hos nogle forhandlere på nettet.
-Søren

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 25-11-01 20:07

"Christian Mygind" <mygind@c.dk> skrev i en meddelelse

> "Søren Vang" <vang@mmf.au.dk> skrev i en meddelelse

> meget
> brænde
>
> Faktisk ikke. På moderne AMD-cpu'er er vi nede i sekunder!

Jep, en af mine kammerater brændte en 900 mhz Athlon T-bird af på få
sekunder, han nåede kun lige at se opstartsbilledet fra BIOS'en.....

Thore Jensen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 27-11-01 00:13

Hej. Jeg har lige haft nøjagtig samme symptomer på min PC. Her er hvad der
var galt :
Det viste sig at den "temperatur-føler"
der sidder under cpu'en (midt i soklen), løftede cpu'en lidt op så benene
ikke havde
ordentligt kontakt. Så 2 fingre ovenpå cpu'en mens at den blev låst, så var
der liv i skidtet.

Håber det kan hjælpe !

Mvh. Kim Kristensen