Eksem ??
Fra : Frank Madsen

Dato : 24-11-01 15:26

Min kæreste har lidt af eksem i ca. 2 år. D.v.s nu er der opstået tvivl om
det overhovedet er eksem. Eksemen er fordelt over hele kroppen, men er værst
på arme, ben og ryg. Hun har brugt Dermovat i de to år det har varet, men
det har ikke haft den store effekt. En priktest kunne ikke finde noget. De
opererede et eksem sår væk fra hendes ben og undersøgte det uden at finde
noget. Hun har gået i solarium, og fået stråler hos lægen (kan ikke huske
hvad de hedder) Nu har hendes læge sagt hun skal tage Prednison DAK, hvilket
har gjort det meget værre. Hun er blevet søvnløs - har halvsovet 4 timer
ialt de sidste 3 døgn, og kløen er blevet meget slem. Desuden har hun også
mistet appetitten og er blevet noget deprimeret. Der er aldrig blevet
stillet diagnosen "eksem", men det har selvfølgelig været nærliggende at tro
det var det. Nu har lægen imidlertid snakket om at indlægge hende og så vidt
jeg har forstået give hende noget stråle behandling - ikke de førnævnte
"solstråler" men vist noget mere alvorligt. Jeg ved ikke helt hvorfor, men
det er vist noget med at han tror det måske kan være en blodsygdom.

Jeg synes det lyder underligt at det skal være så svært at stille en
diagnose og finde en behandling der hjælper. Det er som om hun bare bliver
prakket tilfældig medicin på fordi de ikke ved hvad de ellers skal gøre. Er
der virkelig ikke noget andet man kan gøre ?

Hvis der er nogen der har gode råd ville vi blive mere end glade for at høre
dem !

På forhånd tak.
FM

Fra : Kat

Dato : 24-11-01 15:36

Frank Madsen skrev:
> Min kæreste har lidt af eksem i ca. 2 år.
SNIP
> [...]
skal gøre. Er
> der virkelig ikke noget andet man kan gøre ?
>
> Hvis der er nogen der har gode råd ville vi blive mere end

Jeg sidder og tænker på, om hun har fået taget en masse
blodprøver?
Forskellige sygdomme i f.eks. lever og nyrer kan vise sig ved, at
man får problemer med huden (kløe og udslæt).
Og hvis det er organerne som er problemet, så hjælper alverdens
cremer og hudmedicin ikke.
--
/kat
---

Fra : Mae

Dato : 04-02-02 16:08

"Frank Madsen" <madsen@mail.dk> wrote
> [...]
> der virkelig ikke noget andet man kan gøre ?
>
> Hvis der er nogen der har gode råd ville vi blive mere end glade for at

Hej Frank.
Jeg har selv været det der helvede igennem.
Jeg har gået til "behandling" på diverse hudklinikker, Odense Universitets
Hospital og egen læge.
Imidlertid har de overhovedet ikke kunne finde noget der var galt, hverken
på priktesten eller på biopsien, heller ingen af deres "gode" idéer har
hjulpet. Jeg blev selv ret gal, da jeg blev opgivet med den besked, at hvis
jeg ikke ville have mere hormonsalve (det skal lige siges at jeg on/off har
været på hormonkure hele mit liv), var der ikke mere de kunne gøre. Jeg
mener, det er forrykt, at læger der læser i så mange år, er så utrolig
inkompetente til deres job
Det jeg vil foreslå dig er, at spørge på hospitalet, om det er muligt at hun
kan komme i et "rødt" bad. De kan hjælpe, de lagde en lille dæmper på mit
eksem. Endvidere kan man prøve med solterapi (eller hvis I kan få samlet
legater til en tur til det døde hav, det har en utrolig virkning).
Jeg kan kun alt for godt forstå, at det ikke er særlig fedt at skulle smøre
sin krop ind i hormonsalver, da de jo ikke virker mere end max en uge efter
man har stoppet kuren. De fjerner jo ikke eksemet, men kun ligger blot en
dæmper på det.
Hun kan også prøve at tale med en diætist, da der kan være noget i hendes
kost, hun enten får for meget eller for lidt af.
Håber I kan bruge lidt af mine råd.
Pøj Pøj
Mange hilsner og tanker fra Mae

Fra : Line Illum

Dato : 04-02-02 22:07

Hej Frank.
Dén eksem, du beskriver, kan måske være dét, der kaldes atopisk eksem,-
forekommer især i haserne og indersiden af albuerne, men kan også dukke op
andre steder på kroppen. Karakteristisk er en kraftig, generende kløe, hvor
de angrebne hudområder væsker, rødmer, skæller er fortykket eller markeret
af grove hudfurer. Den kan være arvelig,- er der noget lignende i
familien??? Den udløsende faktor kan også være et allergen, fx. et
fødemiddel eller fysisk/psykiske belastning eller stress. Huden er ofte tør
og følsom overfor kulde, kemikalier og tætsluttende klæder ofte af uld.
Uanset om din kærestes eksem er atopisk eller af anden slags er der lindring
og muligvis helt ophør at hente med alternative behandlinger. Det fremgår
ikke af din tekst, om hun allerede har været igennem sådan nogle???
Forskellige naturmedicinske metoder, homøopatisk behandling, kostterapi,
zoneterapi, massageterapi, -you name it Hvis jeg havde lignende
problemer ville ikke lade nogen sten uvendt, jeg ville simpelthen tage det
hele fra en ende af.
Et hurtigt råd: Hos mange eksem-patienter handler det slet og ret om mangel
på umættede fedtsyrer i blodet, og eksemen kan da afhjælpes ved at spise
kapsler med fx. kæmpenatlys-olie, som indeholder gammalinolensyre.
Hvis jeg kan være yderligere behjælpelig, er I velkomne til at maile til mig
her eller på illuminee@sol.dk
Mange hilsner og håb om snarlig bedring for din kæreste
Line.
www.illuminee.dk

Fra : Kasper

Dato : 18-02-02 12:35

On Sat, 24 Nov 2001 15:25:53 +0100, "Frank Madsen" <madsen@mail.dk>
wrote:

>Hvis der er nogen der har gode råd ville vi blive mere end glade for at høre
>dem !

Prøv at læse denne artikel:

http://www.healthyskinshop.com/eczema.html

Personligt har både min bror og jeg stort set fået kureret vores
håndeksem, ved at tage de essentielle fedtsyrer Omega 3 og Omega 6,
som bl.a. kan købes i kapsler med fiskeolie og kæmpenatlysolie.

--
Kasper

E-mail: rbb at rocketmail.com