SSH vs FTP
Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 24-11-01 13:43

nu har jeg fået lukket for telnet på alle servere, og har implementeret ssh
forbindelse i stedet. Jeg skal så i gang med næste step.

Er der en tilsvarende fuktionalitet med FTP, hvor man jo også sender passwd
i klarsprog. ?
laver man bare en speciel guest-account med alle begrænsninger (chroot),
eller hvad gør man ?

finn

Fra : Michael Andersen

Dato : 24-11-01 13:59

Hej finn,
> Er der en tilsvarende fuktionalitet med FTP, hvor man jo også sender
passwd
> i klarsprog. ?

SCP er indbygget i ssh. SCP kan overføre filer som FTP.

Du kan bruge scp fra prompten, eller finde en ssh klient som har scp
indbygget så den også kan overføre filer.

MVH
Michael A.

Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 24-11-01 14:52

Ai! det var en positiv info. - og jeg har prøvet

nu kom jeg lidt længere, -det er bare det at mit hovedproblem er at jeg
oftest ftp'er hjemmefra en windåse mod serverne, og dåsen har ikke scp

men jeg kan se jeg bare skal finde en god winSSHclient som supporterer
dette.
jeg bruger pt secureCRT fra Vandyke, som angiveligt skulle supportere
filtransfer, men har endnu ikke fundet ud af hvordan.

TAK!
finn

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 24-11-01 14:53

In article <3bffa4c2$0$25363$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, CykelSmeden fra Aalborg wrote:

> nu kom jeg lidt længere, -det er bare det at mit hovedproblem er at jeg
> oftest ftp'er hjemmefra en windåse mod serverne, og dåsen har ikke scp

http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/download.html

og gider du også kaste et blik på
http://www.usenet.dk/netikette/quote.html - tak

--
Andreas Plesner Jacobsen | In war, truth is the first casualty.

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 24-11-01 14:58

CykelSmeden fra Aalborg skrev:

> nu kom jeg lidt længere, -det er bare det at mit hovedproblem er at
> jeg oftest ftp'er hjemmefra en windåse mod serverne, og dåsen har ikke
> scp

Installer WinSCP (http://winscp.vse.cz/eng).

I øvrigt burde du også se lidt på sftp (følger med OpenSSH og måske
også SSH).

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 24-11-01 15:38

tak for alle tipsene. Jeg har installeret sftp og det virker
tilfredsstillende til mig (= ftp)

og gider du også kaste et blik på
http://www.usenet.dk/netikette/quote.html - tak

ja det er der efterhånden 2 meninger om
og jeg bruger og accepterer begge i flæng. Som gammel bedstefar har jeg
erfaret at indhold betyder mere end form, og sålænge man ikke direkte
generer andre .....

hilsen finn

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 24-11-01 15:36

In article <3bffaf86$0$25389$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, CykelSmeden fra Aalborg wrote:

> [...]
> og jeg bruger og accepterer begge i flæng. Som gammel bedstefar har jeg
> erfaret at indhold betyder mere end form, og sålænge man ikke direkte

Ok, så skal du dog ikke regne med at jeg (og mange andre) gider bruge
tid på at finde rundt i dine indlæg. FUT til dk.admin.netikette, som jeg
ikke læser.

--
Andreas Plesner Jacobsen | There's a whole WORLD in a mud puddle!

Fra : frank damgaard

Dato : 24-11-01 16:05

CykelSmeden fra Aalborg <outlook@acnord.SLET.dk> wrote:

> [...]

> og jeg bruger og accepterer begge i flæng. Som gammel bedstefar har jeg
> erfaret at indhold betyder mere end form, og sålænge man ikke direkte

Du generer andre, da du gør det vanskeligt at følge med, specielt
hvis man læser mange indlæg i grupperne.
Derudover får du det til at se ud som om det er dig der skrev
de øverste 2 linjer, og det var det ikke.
Det er muligt at visse "nye" producenter af mail/newssoftware endnu
ikke har lært at lave deres programmer let at bruge på det punkt.
News og mail har ellers fungeret for os andre, længe før MS "opfandt" windows.
Se også udover http://www.usenet.dk/netikette/quote.html :
http://www.geocities.com/nnqweb/nquote.html

Kort referat:

Når man svarer på et indlæg, så bør man helst svare under indlægget
og meget gerne klippe alt det ikke relevante fra.
Der er ingen grund til at gentage hele indlægget som man svarer på,
og bestemt ingen grund til at gentage de andres signaturer.

Dette gør det hurtigere at læse og overskue for andre der skal læse det.

--
no signature :)

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 24-11-01 17:02

> ja det er der efterhånden 2 meninger om

Der er næppe mere end én mening om det her i gruppen, måske er det
anderledes i nogle af windows-grupperne.

--
Lars Kongshøj

Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 25-11-01 11:20

> Der er næppe mere end én mening om det her i gruppen, måske er det
> anderledes i nogle af windows-grupperne.

Det var da en voldsom spanking af en gammel mand

Jeg har da også været med fra starten og de tidlige fidodage, så jeg er da
principelt enig. Jeg har bare opdaget at verden er ved at ændre sig, og på
andre systemer jeg arbejder på, har man ligeså stive holdninger som her,
bare modsat

Desværre supporterer min [FPe] newsreader ikke forskellig metodik 'as per
group' basis, så jeg må prøve at huske hvor det er jeg bevæger mig, da jeg
absolut IKKE ønsker at genere nogen.

Jeg tror dog der de næste ret få år vil ændres en del omkring netikette, og
det bliver almindeligt at acceptere andre synspunkter, og selv formaterede
indlæg (html/rtf?) bliver en selvfølgelighed.

hilsen finn

NB. - jeg huskede at ændre subj. (men glemte at futte)

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 25-11-01 12:43

> Det var da en voldsom spanking af en gammel mand

Men det hjælper åbenbart, ser jeg

-Claus

Fra : "René Nielsen"

Dato : 25-11-01 13:24

I artikel <3c00c45f$0$74770$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, skrev
> [...]
> og det bliver almindeligt at acceptere andre synspunkter, og selv
> formaterede indlæg (html/rtf?) bliver en selvfølgelighed.
Det er så en ting, jeg vil kæmpe for ikke sker..

René

--
Nej - jeg snakker kun for mig selv.. det er mine meninger, ikke andres..
Web : [ http://www.renenielsen.com/ ]

Fra : Mickey

Dato : 25-11-01 21:03

"René Nielsen" <mig@renenielsen.com> skrev i en meddelelse

> Det er så en ting, jeg vil kæmpe for ikke sker..

også her - det ville formentlig betyde noget nær døden for en stor del af
usenet

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
Problemer med forbindelsen ?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 25-11-01 18:29

"Michael Andersen" <michael.a2@spamvaek.newmail.dk> writes:

> Du kan bruge scp fra prompten, eller finde en ssh klient som har scp
> indbygget så den også kan overføre filer.

Mindterm er ikke ringe. http://www.appgate.org/products/mindterm/demo/index.html

Virker fra en browser. SCP sitter i menuen og har et grafisk interface.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Alex Holst

Dato : 24-11-01 14:58

CykelSmeden fra Aalborg <outlook@acnord.SLET.dk> wrote:
> nu har jeg fået lukket for telnet på alle servere, og har implementeret ssh
> forbindelse i stedet. Jeg skal så i gang med næste step.

I tillaeg til scp som er blevet naevnt findes der i protokol 2 SFTP, og der
findes gratis SFTP klienter til Windows.