Haflinger
Fra : Maria

Dato : 24-11-01 12:48

Hvor meget kan en kraftig Haflinger på 1,38 bære? Kan den bære en rytter på
ca. 70 kg.
K.H. Doris.

Fra : Tanja Bromley

Dato : 24-11-01 13:39

"Maria" <xmaria@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor meget kan en kraftig Haflinger på 1,38 bære? Kan den bære en rytter

> ca. 70 kg.
> K.H. Doris.

Ja, hvis den er færdigudvokset, så er det ikke noget problem.
Man siger, at en Fjordhest må bære 80 kg .... sådan en kan godt bære mere,
men så skal der selvfølgelig tages hensyn under ridningen (læs: ikke hård
ridning!)
Haflingere er jo også stærke heste, så jeg mener godt, man kan overføre den
lille rettesnor til dem

Mvh. Tanja

Fra : Maria

Dato : 24-11-01 21:57

Hun er 14 år og det er kun til skridt til mig gamle, så det går nok så ,tak.
K.H.Doris.

Fra : Anne Berit Nyland

Dato : 24-11-01 23:15

Tanja Bromley skrev i meldingen
<3bff9488$0$244$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> Man siger, at en Fjordhest må bære 80 kg ....
80 kg? Må være en riktig pingle av en fjordhest det da. Den kan da godt bære
en voksen mann på 120 kg, selv en islandshest kan det. Selvfølgelig bør man
ikke drive sprangridning akkurat, men normal turridning med alle gangarter
og endatil noen små sprang over en grøft f.eks. går helt fint. Og
Haflingeren er vel omtrent som fjordhesten vil jeg tro.

Anne Berit

Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 25-11-01 09:20

In <3bff9488$0$244$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Tanja Bromley wrote:

> Ja, hvis den er færdigudvokset, så er det ikke noget problem. Man siger,
> at en Fjordhest må bære 80 kg .... sådan en kan godt bære mere, men så
> skal der selvfølgelig tages hensyn under ridningen

   Det forstår jeg ikke. En shetlænder kan (Jeg skriver _kan_ - jeg siger
ikke at det gør man bare rask væk ;) bære en voksen mand - alså de der
omkring 80 kg uden de store problemer. (læs: ikke hård
ridning!) Og jeg har en veninde på 120kg der har købt sig en fjordhest
- ingen problemer (Heller ikke selv om det er en ung hest.) - ikke bare
efter anbefaling fra svenske hestefolk - men osse fordi hendes erfaring
(Hun har arbejdet med fjordheste på stutteri) siger hende at de er stærke
og med et godt temperament. Planen er endda at ride langdistance og
springning på hesten - og heller ikke her er der nogen problemer hvis man
tager over på den anden side af sundet.

> Haflingere er jo også stærke heste, så jeg mener godt, man kan overføre
> den lille rettesnor til dem

   Haflingere og fjordheste er temmeligt ens i størrelse, bygning,
temperament og væremøde - efter min erfaring

--

Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Tanja Bromley

Dato : 25-11-01 12:15

> [...]
> og med et godt temperament. Planen er endda at ride langdistance og
> springning på hesten - og heller ikke her er der nogen problemer hvis man

Man plejer nu at sige 50 kg må en Shetlænder bære ....

Ikke at jeg skal blande mig, men jeg synes ikke det er ansvarligt at en 120
kg tung rytter vil springe og ride langdistance på en Fjordhest - og at
hesten er ung, gør ikke ligefrem sagen bedre (husk på, en Fjordhest er først
udvokset ved 6-års alderen).
Jeg kan da fortælle, at da jeg i forbindelse med graviditet to temmelig
mange kilo på, var min Fjordhest sur og tvær hver gang jeg skulle op på ham,
indtil jeg igen var normalvægtig. Ligesådan reagerer han, når en væsentlig
tungere rytter end mig sætter sig op - ørerne ned af nakken og pisken med
halen (gør dog ikke mere end det ... godmodig er man jo *S*).
Fjordheste er stærke, men man skal ikke overvurdere dem. - Specielt den
moderne Fjorhestetype besidder ikke helt samme styrke, som den gamle race.
Desuden er forcen trækkraften og ikke tung ryttervægt .... bare min ydmyge
mening om tingene ....

/Tanja

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 25-11-01 12:30

> [...]
> hesten er ung, gør ikke ligefrem sagen bedre (husk på, en Fjordhest er først

Jeg synes at det ser forkert ud med en for stor rytter til en
for lille hest, og omvendt. De gamle har en dejlig hest som
jeg red til, lille lækker sag, 150 cm, men den kan jeg ikke
ride nu, da jeg er for stor :/
Jeg har så heldigvis fået en anden der er 170 cm, det passer
bedre.

I går i dyrehaven så jeg en mor?? trække med en kategori 1 pony,
ikke engang specielt stor, men der sad et lille 3-4 års barn på
ryggen, det så altså forkert ud.

> [...]
> tungere rytter end mig sætter sig op - ørerne ned af nakken og pisken med
> halen (gør dog ikke mere end det ... godmodig er man jo *S*).

Fik du ikke også tvillinger ??

> [...]
> Desuden er forcen trækkraften og ikke tung ryttervægt .... bare min ydmyge

Ellers kan man jo altid anskaffe en størrer hest. Hvis den skal
bruges til skovtursridning er den ikke meget dyrer end en pony,
ivertfald i anskaffelse, de spiser jo lidt mere.

JonB

"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/quote.html

Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 25-11-01 18:36

In <slrna01lgs.6mh.bendtsen@eir.diku.dk>, Jon Bendtsen wrote:

> [...]
> lækker sag, 150 cm, men den kan jeg ikke ride nu, da jeg er for stor :/
> Jeg har så heldigvis fået en anden der er 170 cm, det passer bedre.

   Jeg ville fx. ikke se mærkelig ud på en stor kat. I pony for jeg er ikke
mere end 160cm høj. Desuden er min veninde kun omkring 170 mens den her
fjordhest er 153!! Han blev alså osse kasseret til kåring på trods af en
lækker lækker gang. Men han er en flot hest - eller han blir det når han
taber sig lidt for han er desværre blevet overfodret der hvor han kommer
fra.

> I går i dyrehaven så jeg en mor?? trække med en kategori 1 pony, ikke
> engang specielt stor, men der sad et lille 3-4 års barn på ryggen, det
> så altså forkert ud.

   Uhm, jeg ved ikke. Jeg har set en af vores juniorryttere på 12 (Og vel
145 eller sådan) ride på både "for store" og "for små" heste og det ser
aldrig rigtig fuldkommen forkert ud fordi hun er så forbandet dygtig en
rytter. Det kommer sig naturligvis af at hun er i stand til at styre en
for stor hest - og at hun er så spinkel at selv en lille hest ser ud til
at passe til hende :)

> Ellers kan man jo altid anskaffe en størrer hest. Hvis den skal bruges
> til skovtursridning er den ikke meget dyrer end en pony, ivertfald i
> anskaffelse, de spiser jo lidt mere.

   Nu ville jeg fx. være rigtig rigtig ked af at skulle ride på en hest på
meget over 160. Jeg har det bedst på heste omkring 150 cm og jeg har det
fint på fx. kat II ponyer - her er det massen af hesten der kommer til at
bestemme om det ser fornuftigt ud synes jeg frem for højden.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 25-11-01 18:46

In article <VZ9M7.6556$TN1.666912@news000.worldonline.dk>, Trine Stubbe Teglbjaerg wrote:

>    Jeg ville fx. ikke se mærkelig ud på en stor kat. I pony for jeg er ikke
> mere end 160cm høj. Desuden er min veninde kun omkring 170 mens den her

Lækker højde :) altså din, ikke venindens.

> [...]
> rytter. Det kommer sig naturligvis af at hun er i stand til at styre en
> for stor hest - og at hun er så spinkel at selv en lille hest ser ud til

Det hjælper når børnene kan ride, men det her barn kunne ikke engang
nå ned under sadlen...

> [...]
> fint på fx. kat II ponyer - her er det massen af hesten der kommer til at
> bestemme om det ser fornuftigt ud synes jeg frem for højden.

Ja, jeg mente heller ikke en som min, der er 170, men lige over
ponymålet. En nordbakke er jo sjældent så høj. Dem jeg har set
har stort set været stor 2'er eller en lille 1'er.

Hest og rytter skal helst passe sammen, specielt psykisk, men
også fysisk, omend det med fysikken er måske bare noget vi har
"opfundet" her i nutiden. Jeg kan ikke rigtig forestille mig at
vikingerne havde så mange forskellige heste størrelser. Det
mener jeg heller ikke at mongolerne havde.

ion++

"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/quote.html

Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 25-11-01 18:26

In <3c00d283$0$25359$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Tanja Bromley wrote:

> [...]
> og at hesten er ung, gør ikke ligefrem sagen bedre (husk på, en
> Fjordhest er først udvokset ved 6-års alderen).

   Jeg fik godt nævnt at omtalte veninde har arbejdet med blandt andet
fjordheste på stutteri? Jeg kan tilføje at hun har arbejdet både på store
stutterier og i konkurrencestalde (Springstalde) og faktisk er en
glimrende springrytter.

> [...]
> rytter end mig sætter sig op - ørerne ned af nakken og pisken med
> halen (gør dog ikke mere end det ... godmodig er man jo *S*).

   Juncker har ikke så meget som rokket med ørene de gange min veninde har
været oppe på ham :) Der er jo alså forskel på heste. Da hun fik
springundervisning på samme rideskole som jeg er på red hun rideskolens
tværeste og dårligst springende hest. Den hoppede dårligt 60 cm da hun
startede derude (Og på trods af at den er 155 ca. så går den som en kat.
II pony) og nu er den i stand til at springe 1 m. med hende på ryggen.
Det kan lade sig gøre fordi hun har masser af erfaring i spring - fordi
hun har en rigtig god balance og fordi hun er fandens bevidst om sin
vægt. Jeg ville højst sandsynligt gøre større skade på hesten end hende
selv om jeg kun vejer det halve - simpelthen fordi min balance i spring
er elendig.

> [...]
> Fjorhestetype besidder ikke helt samme styrke, som den gamle race.
> Desuden er forcen trækkraften og ikke tung ryttervægt .... bare min

   Det er alså skægt. I Danmark hører man tit at fjordheste er dovne, de
kan ikke spring, de kan ikke gå dressur og de er faktisk ikke til andet
end kørsel. Og typisk sælges fjordheste i Danmark til omkring 10 - 15000.
Hvis du tager til Sverige har de en helt andet holdning - og der får du
ikke en 4-års for 12000,- hvis den har en fornuftig stamtavle. Der
betaler du over 20000,- og der sælges fjordheste ikke som rideskoleponyer
eller børneponyer men som rideheste til voksne. Det er ikke en kritik
blot en observation.Som jeg et eller andet sted finder morsom.

Fra : Anet

Dato : 25-11-01 19:11

Tja, min datter på 11 3/4 rider tit på vores tre heste. de er 153, 165 og
170 i stang og jeg syntes at det ser helt rigtigt ud til dem alle 3. Hun er
så også temmelig godt ridende skal lige tilføjes så hesten er helt samlet
når hun rider på ridebanen i skridt, trav og galop. Hun rider over markerne
på dem alle og hun springer på en pony som hun har lånt tidligere. Hun ser
ud til at være født på en hest om den så er 112 eller 170 så passer hun
sammen med den.

hilsen

Anet

Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 26-11-01 18:01

In <9trcg5$un6$1@news.cybercity.dk>, Anet wrote:

> [...]
> rider over markerne på dem alle og hun springer på en pony som hun har
> lånt tidligere. Hun ser ud til at være født på en hest om den så er 112

   Fordi hun er en dygtig rytter ser hun godt på alting :) Jeg ville ligne
en ært hvis jeg kom op på fx. Big Mac der er næsten 180 - og helt sikkert
føle mig som en - mens jeg har det rigtig godt på store ponyer :)

Fra : Anet

Dato : 26-11-01 20:32

> Fordi hun er en dygtig rytter ser hun godt på alting :) Jeg ville ligne
> en ært hvis jeg kom op på fx. Big Mac der er næsten 180 - og helt sikkert
> føle mig som en - mens jeg har det rigtig godt på store ponyer :)

tja, faktisk så lærte hun at ride på min tidligere frederiksborghoppe på 160
så det er helt naturligt for hende at ride store heste. Faktisk så bryder
hun sig ikke så meget om at ride på ponyer da de tager sådanne nogle
trippende og små skridt i forhold til de store heste. Dog vil jeg lige
indskyde at pigen er langbenet og hun mangler ikke mod og magter fint de
store heste.

hilsen

Anet

Fra : Tanja Bromley

Dato : 25-11-01 19:58

> [...]
> fjordheste på stutteri? Jeg kan tilføje at hun har arbejdet både på store
> stutterier og i konkurrencestalde (Springstalde) og faktisk er en

Hvad har det med sagen at gøre ? Er man nu guru og halvgud, hvis man har
arbejdet på stutterier og i konkurrencestalde ? Sådan en argumentation kan
jeg altså ikke bruge til noget - beklager.

> Juncker har ikke så meget som rokket med ørene de gange min veninde har
> været oppe på ham :) Der er jo alså forskel på heste.

Nej, ikke alle heste viser ubehag lige tydeligt ..... nej, alvorligt talt -
det betyder jo ikke, at hesten ikke tager skade i længden. Hvilket jeg så
heller ikke siger, den nødvendigvis gør. Jeg snakker sandsynlighed, og jeg
fastholder, at det umuligt kan være sundt at putte 120 kg op på en Fjordhest
og så springe og ride langdistance! Alm. hyggeridning, ja, da kan det gå an
...... men det er jo bare MIN mening ... hold fast i et - meningsudveksling

> [...]
> eller børneponyer men som rideheste til voksne. Det er ikke en kritik
> blot en observation.Som jeg et eller andet sted finder morsom.

Hov, skal vi nu ind på "Fjordheste er fede, dovne og stædige - debatten" ?
Jeg er den sidste, der skal nedgøre Fjordhestes formåen! Min egen er
oprindeligt kørehest, derefter har han gået "dressur" (læs: klassisk
ridning) og nu går han western ..... jeg kender såmænd godt Fjordhestens
alsidighed
Uanset hvad de gør og tænker i Sverige, kan du ikke lave om på, at
Fjordhesten her i Danmark har fungeret som arbejdshest i landbruget og
kørehest. Og Fjordhestens force ER trækkraft. I dag avler vi efter
ridehest-modellen, men i langt de fleste tilfælde har vi fået en tung
hestekrop med tændstiks-ben (undskyld mit sprog, men det er altså min
uforbeholdne mening om den lette Fjordheste-type). - Det giver os igen en
svagere hest, end den oprindelige type - og så skal hestens arbejdsbyrde
(jeg snakker hårdt slid) igen formindskes .... alt har en sammenhæng - vi
får en Fjordhest der bedre kan gøre sig i dressur, spring m.v., men samtidig
mister vi noget af råstyrken, det er klart.

Øhm, nu har jeg lige selv mistet tråden et øjeblik .... så jeg stopper vist
bare her for nu

/Tanja

Fra : Britta Larsen

Dato : 26-11-01 10:42

> [...]
an
> ..... men det er jo bare MIN mening ... hold fast i et -

Har et dumt spørgsmål :) (håber ikke det gør noget) :)

Hvor står det henne altså det med 120 Kg.? Nu ikke fordi jeg vejer så meget
men, er kraftigt bygget.
Har selv en krysning mellem en fjordhest og en fuldblod (af en eller anden
art).
Han er godt nok 152 cm i stang og jeg er 174 cm.høj og har aldrig haft
problemer med ham, hverken i dressur eller springning osv.

M.v.h.

Britta Larsen

Fra : Tanja Bromley

Dato : 26-11-01 15:10

> [...]
> Han er godt nok 152 cm i stang og jeg er 174 cm.høj og har aldrig haft
> problemer med ham, hverken i dressur eller springning osv.

De 120 kg var et eksempel, jeg fik stukket i hovedet, da jeg skrev, at en
Fjordhest max. bør bære 80 kg .... andet ligger der såmænd ikke i det tal

/Tanja

Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 26-11-01 18:09

In <3c013ed5$0$74715$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Tanja Bromley wrote:

> Hvad har det med sagen at gøre ? Er man nu guru og halvgud, hvis man har
> arbejdet på stutterier og i konkurrencestalde ? Sådan en argumentation
> kan jeg altså ikke bruge til noget - beklager.

   Det har _en_ den at sige erfaringsmæssigt. Men ok.

> [...]
> 120 kg op på en Fjordhest og så springe og ride langdistance! Alm.
> hyggeridning, ja, da kan det gå an .... men det er jo bare MIN mening

   Jada, jeg vil så gerne sige at jeg ikke taler om højere
konkurrenceplaner - bare en lille springklasse i ny og næ samt en kort
distance.

> [...]
> oprindeligt kørehest, derefter har han gået "dressur" (læs: klassisk
> ridning) og nu går han western ..... jeg kender såmænd godt Fjordhestens

   Det er bare utroligt tit at det er der debatten ender - og det bryder
jeg mig ikke om - fordi jeg ved at fjordheste indeholder mange gode
egenskaber.

> [...]
> sammenhæng - vi får en Fjordhest der bedre kan gøre sig i dressur,
> spring m.v., men samtidig mister vi noget af råstyrken, det er klart.

   Nu er Juncker ikke bare en _stor_ fjordhest - men han har osse nogen
gode solide og tørre ben.