4 computere skal deles om en 256/128-forbi~
Fra : Nils Emil P. Larsen

Dato : 24-11-01 11:27

Hej

Jeg har 4 computere, der nu sidder sammen i LAN. Der spilles primært
Counter-Strike og Starcraft. Vi ønsker at spille over Internet også.

Der er ikke penge til mere end 256/128.

Kan det lade sig gøre, dvs. kan alle computere deltage i Internet-spil
uden hak?

Jeg har prøvet at spille CS over min nuværende 56K-forbindelse.
Forbindelsen ryger ofte i op til 2 sekunder (hvor modemet hverken
sender eller modtager data), men mellem disse udfald kører det
egentligt fint. Latency er ca. 200-300 ms.

Forekommer disse udfald også på ADSL?

Og vil 4 computere kunne uden 'hak' over Internet?

Hvad skal jeg ellers overveje?

Jeg regner med at anskaffe en 10/100 Mb switch og et
CyberCity-abbonement.

Med venlig hilsen
Nils Emil P. Larsen

Fra : Tumlehund

Dato : 24-11-01 12:18

"Nils Emil P. Larsen" <ne@it.dk> wrote in message
> [...]
>
> Der er ikke penge til mere end 256/128.
>
> Kan det lade sig gøre, dvs. kan alle computere deltage i Internet-spil

Tja, hvis alle 4 computere skal spille på samme tid (og det skal de vel...),
så kan du jo selv regne ud, hvor meget båndbredde der vil være pr. spiller
256/4=64kbit og 128/4=32kbit, dvs. en linie svarende til ~64/32 pr spiller.
Dette vil altså være langsommere end et 56k modem (forudsat i spiller på
samme tid).

Når man spiller over nettet, så sender man næsten lige så meget som man
modtager, og det er derfor vigtigt at have en forbindelse som er lige hutig
i download/upload. Hvis du købte en 256/256 ville forbindelsen svare til en
ISDN-forbindelse (på en kanal) pr. mand.

Et helt andet problem er, om alle 4 kan spille på samme tid. Du bør lige
undersøge om det er nødvendigt md en offentlig IP-adresse pr. maskine. Det
kan dog være at I kan spille ved at bruge ICS.

Fra : alwresuihalert

Dato : 24-11-01 14:38

snip

> [...]
spiller.
> Dette vil altså være langsommere end et 56k modem (forudsat i spiller på

Nej. For det første er 56K modem også asynkront og har en hastighed på ca.
50/30 kbps.

For det andet bruger Counter Strike ikke særlig meget båndbredde. Således
har jeg spillet 3 mennesker på en ISDN linje. Jeg kan ikke huske om den var
bundlet (128/128), men det var ikke langsommere end når man bare kørte 1 PC
på 1 ISDN linje.

Vis du skriver "net_graph 1" (tror jeg kommandoen hedder). Kan du se at
upstream og downstream kun er omkring 1-2 KBps. Det er rigtigt at
upstream/downstream stort set er lige vigtigt i Counter Strike, men der
bruges ikke så meget af det. Det vigtigste er at få lav latancy.

En ADSL 256/128 kan nok sagtens trække 4-5 computere der kører Counter.

> [...]
en
> ISDN-forbindelse (på en kanal) pr. mand.

Det vigtigste er ping tiden. Ping og båndbredde er ikke det samme, selvom
man med en 2048/512kbit forbindelse ofte kan få lavere latancy/ping end med
en 256/128 kbit.

Fra : Niels Callesøe

Dato : 24-11-01 14:44

Nils Emil P. Larsen wrote:

> Og vil 4 computere kunne uden 'hak' over Internet?

Det kommer til at afhænge af en subjektiv vurdering... kan det lade sig
gøre? Ja. Vil det køre lige så godt som hvis der kun var en der brugte
linien? Afgjort nej. Er du tilfreds med den latency du har med et 56k
modem i øjeblikket? Et slag på tasken siger at I hver især vil komme
til at opleve det nogenlunde sådan, når I spiller 3 eller 4 samtidig.

> Hvad skal jeg ellers overveje?

Om det er penge til 256/256. Prisen er typisk næsten den samme
(specielt hvis I er 4 til at dele) og ydelsen vil være - om ikke meget
- så i hvert fald _mærkbart_ bedre. Ideelt set burde I selvfølgelig
vælge 512/512 - der er slet ingen tvivl om at det vil tilfredsstille
jeres indre gamer(e) langt mere end de mindre løsninger.

--
Niels Callesøe - nørd light
Disclaimer:

Fra : alwresuihalert

Dato : 24-11-01 17:20

snip

> [...]
> modem i øjeblikket? Et slag på tasken siger at I hver især vil komme
> til at opleve det nogenlunde sådan, når I spiller 3 eller 4 samtidig.

Et andet slag på tasken siger at det kommer til at køre væsentligt hurtigere
end med et modem. Latency bliver ikke væsentligt forringet af at endnu en PC
der kører Counter Strike og bruger 1-2 KBps ud af 128kbit/8byte=16 kbyte.

Fra : Niels Callesøe

Dato : 29-11-01 05:32

alwresuihalert wrote in <news:9tohat$17k$1@sunsite.dk>:

> [...]
> hurtigere end med et modem. Latency bliver ikke væsentligt
> forringet af at endnu en PC der kører Counter Strike og bruger 1-2

Nu ved jeg ikke hvad det er for en taske du slår på, men hvis han
tager dit ord for det, så bliver han skuffet. Som du måske vil bemærke,
nævner jeg ingenting om endnu *en* PC. Tværtimod utaler jeg mig om 3
eller (specielt) 4 PC'er samtidig, sådan som spørgsmålet gik på.

For det første ligger CS's optimale båndbreddeforbrug tættere på 4 KB/s
end på 2. For det andet glemmer du at der er et yderligere overhead,
specielt det der eksisterer per connection og ikke per linie. Der vil
tydeligt kunne mærkes forskel på, om det er 1 PC eller 4 på en 256/128
forbindelse.

--
Niels Callesøe - nørd light @work
"Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC Internet"

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 29-11-01 13:32

"Niels Callesøe" <niels2000@spamcop.net> wrote in

> [...]
> specielt det der eksisterer per connection og ikke per linie. Der vil
> tydeligt kunne mærkes forskel på, om det er 1 PC eller 4 på en 256/128

Ja, selv på en 512/512 kan man tydeligt mærke når man spiller to istedet for
en på linien.

--
Rune D. Jørgensen

Fra : supermand

Dato : 29-11-01 19:07

"Rune D. Jørgensen" <Rune_dahl@hotmail.com> mumlede noget i

> Ja, selv på en 512/512 kan man tydeligt mærke når man spiller to
> istedet for en på linien.

Mærke er måske så meget sagt, men man kan da se at ens ping stiger fra ~25
til ~40 milisekunder hvis sidekammeraten hopper på. Det kan vist dårligt
kaldes en katastrofe.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-11-01 01:44

"Nils Emil P. Larsen" <ne@it.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad skal jeg ellers overveje?

Om du kan få et abo med flere offentlige IP'er (som fx BB|ADSL)
Nogle gamere hr problemer med NAT

Tillykke til Danmark - Nu med udsigt til intelligent regering
Tillykke til Århus - Nu med udsigt til intelligent borgmester

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 26-11-01 15:56

> Jeg regner med at anskaffe en 10/100 Mb switch og et
> CyberCity-abbonement.

Du kan overveje om I vil spendere 395kr per måned for en 256/256
forbindelse hos Tiscali med en Cisco 677 router. Upstream og downstream er
ca. lige vigtige i de fleste online spil. Ellers kan I jo starte med en
256/128 hos Tiscali, og så opgradere den til en 256/256 hvis den viser sig
at være i underkanten.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Simon Skals

Dato : 26-11-01 16:03

It seems Jeppe Seidelin Dam wrote:

>Du kan overveje om I vil spendere 395kr per måned for en 256/256
>forbindelse hos Tiscali med en Cisco 677 router.

Hos Cybercity er prisen for en 256/256 forbindelse med en Cisco
677 router... tadaah, 395 kr./måned.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 26-11-01 16:03

In article <slrna04mcl.4rb.spam@www.gid.dk>, Simon Skals wrote:

> Hos Cybercity er prisen for en 256/256 forbindelse med en Cisco
> 677 router... tadaah, 395 kr./måned.

Karteldannelse!

--
Andreas Plesner Jacobsen | Q: What is the sound of one cat napping?