CSS og opera
Fra : Allan Møller

Dato : 24-11-01 10:36

Jeg har lavet et lille site som bruger css til layout. Det vises fint i
explorer men
positioneringen ryger helt i Opera ?
Er det bare sådan ?

-- Allan Møller

Fra : Allan Vebel

Dato : 24-11-01 13:18

Allan Møller <vogn33@12move.dk> skrev

> Jeg har lavet et lille site som bruger css til layout. Det vises
> fint i explorer men positioneringen ryger helt i Opera ?

Må vi ikke se?
Det er meget svært at fejlsøge på intet, så giv lige et link.

> Er det bare sådan?

Nej, Opera burde kunne vise det på samme måde, men...

--
Allan

Fra : Steffen V Petersen

Dato : 25-11-01 01:02

> Jeg har lavet et lille site som bruger css til layout. Det vises fint
> explorer men
> positioneringen ryger helt i Opera ?
> Er det bare sådan ?

Forskellen mellem IE og Opera (når vi snakker om CSS(2)) er, at Opera
holder sig til standarderne - det gør IE ikke. Det er sådan, at du skal
lave din CSS således, at den passer til standarden, men du skal også
lægge de forskellige IE hacks ind.

Det lyder lidt diffust, men det er fordi jeg ikke ved mere om problemet.
Kan vi ikke får et link?

Her er lige et link, der viser hvordan det skal gøres:
http://bluerobot.com/

--
Venlig hilsen
Steffen V Petersen

Den autodidakte empiriker...

Fra : Rune Glerup

Dato : 25-11-01 16:05

Steffen V Petersen skrev:

> [...]
> holder sig til standarderne - det gør IE ikke. Det er sådan, at du skal
> lave din CSS således, at den passer til standarden, men du skal også

Opera har altid været mindre ferm til at håndtere CSS (især level 2).
Operas force er, at den er hurtig (!). Se evt. siderne i min signatur i
Opera... ikke helt perfekt.

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/

Vertikal centrering? Se <http://kaboom.dk/rodekassen/vcenter.html> .

Fra : Allan Møller

Dato : 25-11-01 20:05

> Opera har altid været mindre ferm til at håndtere CSS (især level 2).
> Operas force er, at den er hurtig (!). Se evt. siderne i min signatur i
> Opera... ikke helt perfekt.

Og hvem af jer har så ret ?

-- Allan

Fra : Steffen V Petersen

Dato : 25-11-01 20:20

> Opera har altid været mindre ferm til at håndtere CSS (især level 2).
> Operas force er, at den er hurtig (!). Se evt. siderne i min signatur
> Opera... ikke helt perfekt.

Det er en lodret løgn!!

Det der er ved Opera, er, at den sigter efter at leve op til
standarderne. Hvis du spørger andre Webnørder får du også at vide, at
det er IE's implementation der halter - ikke Operas!

--
Venlig hilsen
Steffen V Petersen

Den autodidakte empiriker...

Fra : Rune Glerup

Dato : 27-11-01 20:34

Steffen V Petersen skrev:

> Det der er ved Opera, er, at den sigter efter at leve op til
> standarderne.

Det sagde jeg ikke noget om. Jeg påpegede, at Operas understøttelse af
CSS langt fra er fejlfri. Det er rigtigt, at de nok - i højere grad end
Explorer-folkene - tænker på at implementere standarder frem for deres
egne ting.

> Hvis du spørger andre Webnørder får du også at vide, at
> det er IE's implementation der halter - ikke Operas!

Hverken IE eller Opera har en perfekt implementering. Opera dør nogle
gange helt af et ellers simpelt stylesheet, mens Explorer (<6) har den
horrible box model-taber bug!!

Ser man på Explorer 6 og Mozilla er deres implementering af CSS Operas
overlegen.

p.s. Dette er den forkerte gruppe.

Fra : Steffen V Petersen

Dato : 27-11-01 22:49

> [...]
end
> Explorer-folkene - tænker på at implementere standarder frem for deres

Rigtigt nok - den er ikke fejlfri. Der giver jeg dig ret.

> Hverken IE eller Opera har en perfekt implementering. Opera dør nogle
> gange helt af et ellers simpelt stylesheet, mens Explorer (<6) har den
> horrible box model-taber bug!!

Jeg har endnu ikke formået at får Opera til at dø - har du et link der
kan?

> Ser man på Explorer 6 og Mozilla er deres implementering af CSS Operas
> overlegen.

Nej. Nu er det ikke for at være den der skal spille klog, men kigger du
http://www.xs4all.nl/~ppk/css2tests/ vil du se, at Opera 5&6 har
flere Yes'er end IE4,5 & 6. Den med bedst implementering er NN6.

> p.s. Dette er den forkerte gruppe.

Skal den så ind i dk.edb.internet.webdesign.html?

--
Venlig hilsen
Steffen V Petersen

Den autodidakte empiriker...

Fra : CHRistian

Dato : 28-11-01 03:33

"Steffen V Petersen" <svp#@bonbon.net>'s posting:

>Nej. Nu er det ikke for at være den der skal spille klog, men kigger du
>på http://www.xs4all.nl/~ppk/css2tests/ vil du se, at Opera 5&6 har
>flere Yes'er end IE4,5 & 6. Den med bedst implementering er NN6.

Selv en gammel en som 3.6'erne følger pænt med de nyere EI5 og moz5:
http://www.richinstyle.com/bugs/table.html

--

Prøv dog en webbrowser... http://opera.no

Fra : CHRistian

Dato : 25-11-01 20:54

Rune Glerup <rune@kaboom.dk>'s posting:

>Opera har altid været mindre ferm til at håndtere CSS (især level 2).

Det passer ikke! Den har "altid" været ret ferm til det, især CSS1.
Det er sandt, er O ikke endnu har fuld CSS2-understøttelse.
http://www.opera.com/docs/specs/#css (for ver. 5)

--

http://opera.no

Fra : Rune Glerup

Dato : 27-11-01 20:24

CHRistian skrev:

> Rune Glerup <rune@kaboom.dk>'s posting:

> Det passer ikke! Den har "altid" været ret ferm til det, især CSS1.

Jeg har godt nok opdaget, at det er lidt forbudt at sige, men man kommer
ikke uden om, at Opera har problemer med nogle kombinationer af
properties. Prøv eks. at lave

body {
background-image: url(billede.gif);
background-position: left bottom;
background-repeat: no-repeat;
background-attachment: fixed;
}

på en side, der er fyldt med tekst.

Jeg har også oplevet problemer med at bruge 'transparent' som værdi på
background-color.

> Det er sandt, er O ikke endnu har fuld CSS2-understøttelse.

Hvilket jo var dét Steffen påstod fra starten.

> http://www.opera.com/docs/specs/#css (for ver. 5)

Jeg kan også skrive på en side, at Explorer understøtter CSS1 perfekt...
det gør jo ikke udsagnet sandt.

Fra : CHRistian

Dato : 28-11-01 03:25

Rune Glerup <rune@kaboom.dk>'s posting:

>Jeg har godt nok opdaget, at det er lidt forbudt at sige, men man kommer
>ikke uden om, at Opera har problemer med nogle kombinationer af
>properties. Prøv eks. at lave

Har ikke sagt, at O er perfekt, og det var heller ikke det, det gik
på. Påstanden, din, var, at O _altid_ har været sådan lidt bagud
mht. CSS, og det var dét, der ikke passede. Som skrevet før, har den
været førende på CSS-området; siger ikke, den er det nu.

>body {
> background-image: url(billede.gif);
> background-position: left bottom;
> background-repeat: no-repeat;
> background-attachment: fixed;
>}

Jahe... hvad mener du, problemet er?
Jf. evt:
http://home12.inet.tele.dk/chrmax/temp/slet.html og
http://home12.inet.tele.dk/chrmax/temp/slet2.gif

>Hvilket jo var dét Steffen påstod fra starten.

Det indlæg, synes jeg nu ikke, jeg kan finde.

>Jeg kan også skrive på en side, at Explorer understøtter CSS1 perfekt...
>det gør jo ikke udsagnet sandt.

Nej, men det er, hvad Opera Software tilstræber, og det, de selv
mener, browseren understøtter. Derfor kan der jo godt være fejl ved
x kombination af CSS.
Jeg kunne da godt tænke mig at se, hvad fx MS m.fl. selv mener,
deres browsere understøtter. Kunne ikke finde en side ang. netop
dette hos fx MS. Nogen, der ligger inde med sådan et link?

XFUT: dk.edb.internet.webdesign.html

--

Prøv dog en webbrowser... http://opera.no

Fra : Allan Møller

Dato : 25-11-01 11:50

> Jeg har lavet et lille site som bruger css til layout. Det vises fint i
> explorer men
> positioneringen ryger helt i Opera ?
> Er det bare sådan ?

Beklager, det var mig selv som havde lavet en fejl.

-- Allan