Spørgsmål vedr. routere
Fra : M

Dato : 24-11-01 10:15

Hej!

Jeg har ingen erfaring med routere, så spørgsmålet her er måske dumt...

Jeg benytter en kabelmodem opkobling, hvor jeg har fået et fast IP nr. På
længere sigt vil jeg måske sætte en web server op. Derudover har jeg to
PC'er, som i øjeblikket er forbundet til Internettet vha. Internet
Connection Sharing på PC'en, der er forbundet til kabelmodemet (3 PC'er i
alt). Denne PC har 2 netkort.

Jeg spekulerer på, om det ville være smart at købe en router for på denne
måde at kunne få alle PC'er på nettet uden at min "gateway" nødvendigvis
skal være tændt. Men hvordan skulle dette sættes op? Hvis routeren lægger
beslag på min offentlige IP adresse så mister jeg vel muligheden for at
sætte en web server op?

Hvis nogen kender til gode forklaringer eller beskrivelser af, hvordan dette
sættes op, så er jeg meget interesseret.

På forhånd tak.

Morten

Fra : Martin Petersen

Dato : 24-11-01 12:21

M wrote:
> [...]
> skal være tændt. Men hvordan skulle dette sættes op? Hvis routeren lægger
> beslag på min offentlige IP adresse så mister jeg vel muligheden for at
Du har valget mellem at købe en router eller at sætte en gammel pc med fx.
linux op som gateway. Det første er naturligvis den nemmeste løsning, men
den sidste er noget billegere hvis du har en gammel pc og 2 netkort dertil..

Du kan sætte routeren op til at forwarde en port (80) til en ip på
lokalnetværket og så sætte webserveren op der..

/Martin

Fra : Mith

Dato : 24-11-01 22:28

Kik evt på en DI-804 fra D-Link

http://www.dlink.co.uk/long_desc.asp?id=306

prisen ligger omlring de 12-1300 ex moms

Mith