Liste over giftige planter (missen kaster ~
Fra : Hedda

Dato : 23-11-01 23:09

Kære Allesammen

*suk* Min lille Chanelmis har kastet op det meste af aftenen - hun har
ikke mere at kaste op af, så det er bare noget hvidt - nu nærmest
brunligt - skum.

Hun havde også en enkelt dag i sidste uge, men det var med stor
sansynlighed stressbetonet, for da var lille Oscar lige ankommet. (Det
går i øvrigt SÅ fint med de 2 nu. De følges af hele tiden - når den
ene rejser sig og går, så går den anden med. Skønt)

Jeg har fået en flot buket blomster, som hun tydeligvis har været
henne og nappe af, for i det første opkast jeg så, lå der lidt grønt
fra den. (ligner nærmest kattegræs, men er nogle lange javertusser)

Jeg er dog ikke sikker på, at det er den, som er årsag til balladen,
for lidt senere så jeg en klat, hun har lagt mens hun stadig havde
mad i maven - og der lå til gengæld en lille-bitte hårbolle.

Jeg får pludselig også en mistanke om, at hun kan ha' nappet i en
hyacint. Er den mon på listen over giftige planter?

Hun har kastet op rigtig mange gange til aften, og jeg har prøvet på
alle mulige måder at lokke noget væske i hende. Men hun vil ikke
drikke.

Jeg har en skræktanke om, at der måske sidder et stykke af det grønne
blad/gren fast i halsen og irreterer hende. Det er helt fast mønster
inden hun kaster op, at hun slikker sig overdrevet om munden og laver
skubbebevægelser med tungen.

Hvis det fortsætter i nat vil jeg ringe til vagttelefonen hos
dyrelægen straks i morgen tidlig.

Hendes afføring er også meget løs og ildelugtende, og jeg har gemt en
prøve, jeg kan tage med til lægen i det tilfælde, at det bliver
nødvendig og at hun ikke producerer en ny. Det gør hun næppe, eftersom
hun heller ikke spiser...

Jeg håber ikke, at I opfatter mig som en dybt uansvarlig kattemor, når
jeg kan have ex. hyacint i mit hjem - hvis den er giftig, vil jeg hade
mig selv for at ha' haft den stående. Jeg har slet ikke tænkt i de
baner, og jeg vil give min højre arm for at mine katte bare har det
godt hele tiden.

Det kan også være at jeg overreager - måske har hun bare en sløj dag,
ligesom vi mennesker kan have det.....

Nå - men min mission med dette kæmpeskriv var egentlig at høre, om I
kender en web-adresse, hvor der findes en liste over giftige planter,
så jeg aldrig igen kan komme i tvivl !!

Håber at høre fra Jer.

Bekymrede hilsener fra Hedda

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 23-11-01 23:20

Hej Hedda

På denne side er der lidt om giftige planter
http://www.dyrenesdoktor.dk/katogplanter.htm

Sådan som Chanel hun har det, det lyder som da Neodrengen havde fået
forstoppelse
Han havde også nippet til en lille plante, hvor bladene ikke var så
fordøjelige. øvøv
Han kom på penicilinkur, så hvis jeg var dig..... så afsted til dyrlægen.
Har du ikke noget kattemalt, som du evt kunne give hende lidt af?

Hilsen
Joan

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 23-11-01 23:31

Fandt lige en mere
http://www.kattekillinger.dk/

Der er en lang liste.

Hilsen
Joan

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 24-11-01 08:52

Det lyder som da freja fik maveindfektion, af sted til dyrlægen hvis først
Chanel bliver dehydreret ser det nemlig ikke for godt ud.
mvh tina

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 24-11-01 15:03

d. 23/11/01 23:09 skrev Hedda på mizzy@musling.dk i artiklen
gvgtvtodfjacinkhnbn8q1q25bm0d3ce9k@4ax.com:

> Jeg får pludselig også en mistanke om, at hun kan ha' nappet i en
> hyacint. Er den mon på listen over giftige planter?

Hej Hedda

Jeg tror nok at alle planter på løg er mere eller mindre giftige for katte -
lige fra tulipaner til spiseløg.
Faktisk er der så mange giftige planter blandt vores stueplanter og
buketblomster at man fristes til at opgive at have nogen som
buketblomster har jeg bestemt mig til at holde mig til roser - de er
harmløse.
Nej du er ikke uansvarlig - man skal jo lige vide det først. Jeg kan
fortælle dig, at min debut som katteejer nær var endt galt for missen, for
jeg havde en fredslilje stående og lille Donna troede bestemt at alt grønt
var kattegræs. Hvor blev hun syg, det lille pus! heldigvis kom hun sig i
løbet af et døgns tid - og planten røg ud, da det gik op for mig at det var
den, der var "synderen"
Jeg har en liste på min hjemmeside over ugiftige potteplanter, hvis du er
interesseret.
Jeg tror at grunden til at hun ikke vil drikke også kan være at hun har så
skrækkelig kvalme
Pas for resten på her i julen. Alle de blomster vi bruger som juleblomster
er vist giftige - også gran..
--
Mange hilsner fra Ann R

Ditte & Donnas katteside: http://www.geocities.com/ann_rudbeck

I had been told that the training procedure with cats was difficult. It's
not. Mine had me trained in two days.
-Bill Dana

Fra : Kate

Dato : 24-11-01 22:39

Hedda <mizzy@musling.dk> wrote in

> Kære Allesammen
>
> *suk* Min lille Chanelmis har kastet op det meste af aftenen - hun

Hej Hedda,

Hvordan går det med chanel? Jeg håber hun ikke kaster op mere. Har du
været hos dyrlægen?
--
Kate

Fjern noget fra adressen ved privat svar.

Fra : Hedda

Dato : 25-11-01 18:46

>Hej Hedda,
>
>Hvordan går det med chanel? Jeg håber hun ikke kaster op mere. Har du
>været hos dyrlægen?

Hej igen allesammen, og tak for Jeres svar på mit indlæg.

Ja, Chanel var på dyre-skadestuen i går og fik en kikkertundersøgelse.
Der sidder ikke nogen fremmedlegmer, men hendes mave-slimhinder er
meget medtagne. Det stakkels pus havde næste 40 i feber. Støn.
Dyrelægen gav hende et skud penicilin og et andet skud mod hendes
kvalme.

Dyrelægen overvejede at lade hende indlægge, men lod hende alligevel
slippe, for det er klart, at hun hellere vil være hjemme end på et
dyrehospital. Han ville dog holde journalen åbent weekenden over, og
vi skulle selvfølgelig komme ud med hende, hvis der var det mindste
tegn på forværring i hendes tilstand.

Som jeg skrev, havde hun også en dag i sidste uge, hvor hun kastede
op. Hvad jeg ikke fortalte var, at vi den dag ringede til vores
sædvanlige dyreklinik, og fik fat i én af de to dyrelæger, som driver
klinikken. (Måske kan den trofaste læser huske min oplevelse med den
herre i forbindelse med Chanel's steralisation). Han blev nærmest
irreteret over, at bliver ringet op i sin arbejdstid med en så basal
ting som en opkastende/løs mave kat. "Det var da meget almindeligt -
katte kaster op en gang i mellen". That it ! ikke noget med at
fortælle om skånekost, det måtte jeg selv på nettet og lede efter.
Ikke noget med at sige "Kom lige med hende for en sikkerheds skyld".

Vores normale dyrelæge er rigtig sød - men ham her ! Han burde se sig
om efter et nyt job.

Da vagthavende dyrelæge på Skadestuen hørte om forløbet blev han dybt
rystet over, at lægen ikke havde reageret på vores opkald. Ved sådan
en mavevirus er det helt almindeligt, at katten kaster op en dags tid,
har det godt i et par dage, og så kommer det tilbage med fuld skrue,
hvor det stakkels dyr kaster op konstant og hele tiden.

Årh, jeg blev tosset !!! Jeg er normalt et meget roligt gemyt, men han
skal ikke dø i synden. I starten af denne uge vil jeg ringe til
dyrekklinikken og flå hovedet af ham. Og så skifter vi i øvrigt
dyrelæge, selvom vi har været meget glade for Claus (vores faste mand
på klinikken)

Ja, det havde sparet os for en del bekymringer, for slet ikke at tale
om kroner og øre, hvis hun var blevet undersøgt inden for almindelig
konsultationstid. Det er 100% tillæg på, når der trilles på
skadestuen. MEN, det må aldrig være et spørgsmål om økonomi, hvis
kattene trænger til behandling !!

Nu skal hun have penicillin 2 gange dagligt i 5 dage og skånekost. Nul
tørforder til den stakkels mavesæk.

Idag har jeg lavet lidt kogt kylling med kartoffelmos (det sagde
dyrelægen var godt) og Oscar er meget begejstret for menuen. Hold da
op, hvor han gufler i sig, det lille madøre. Chanel spiser til
gengæld ikke rigtig noget - men der kommer nok. Der er ikke flere
opkastninger, så det er jo dejligt !

Nå, det blev en lang smøre, men vi satser på, at hun inden længe igen
vil være helt på dubberne. Men kan jo blive fudlkommen desperat, når
de elskede dyr har det skidt.....

Fortsat god søndag aften til Jer alle.

Hedda

Fra : Kate

Dato : 26-11-01 16:56

Hej Hedda

Hvor er jeg glad for at du fik Chanel til en ordentlig dyrlæge. Jeg
håber hun snart er helt på benene igen. Det kan godt nok undre mig
hvorfor nogle af det dyrlæger der er, er blevet dyrlæger. Hvergang man
hører om en dyrlæge som ikke vil tage sig af "småting" må de da
forvente at miste kunder....<ryster på hovedet>....Jeg oplevede selv
een for år tilbage her hvor jeg bor som nærmest gjorde mig lidt til
grin over at jeg kom med Sofie fordi hun var blevet bidt i låret. Hun
ville ikke lade mig se på det og rense det, så afsted til dyrlægen. Jeg
havde aldrig været der før fordi jeg lige var flyttet til byen og jeg
kom der aldrig siden. Da Johan senere blev overfaldet tog jeg tilbage
til min gamle dyrlæge med ham selvom det var en pæn lang tur med bus og
tog.
Du har ret i at dyrlæge besøg aldrig må være betinget af økonomi,
selvom det bestemt da er dyrt at besøge dyrlægen i weekenden. Håber alt
det bedste for lille Chanel.