CD-RW - hvordan fungere det?
Fra : SoulWalker

Dato : 23-11-01 21:20

Med et alm. brænderprogram kan man kun slette en hel cd-rw skive og brænde
forfra. Men noget jeg har hørt fra 2 er at man kan åbne en cd-rw igen og
slette enkelt filer. Er der nogen der ved hvad det kræver for at kunne gøre
sådan noget? Håber der er nogen derude der kan informere mig lidt mere om
cd-rw!

SoulWalker

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 23-11-01 21:46

"SoulWalker" <not@4.u> wrote in

> [...]
> en cd-rw igen og slette enkelt filer. Er der nogen der ved hvad
> det kræver for at kunne gøre sådan noget?

DirectCD fra EasyCD Creator kan gøre det. Nero kan osse. Der findes
sikkert andre.

Vær opmærksom på at det blot er filinformationen der fjernes, så data
er ubrugelige. Pladsen bliver ikke frigjort igen før reformatering.

--
Kent Oldhøj - Dansk OverclockingFAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Madsen

Dato : 23-11-01 23:00

"Kent Oldhøj" <wol@oldhoj.dk> skrev:

> Vær opmærksom på at det blot er filinformationen der fjernes, så data
> er ubrugelige. Pladsen bliver ikke frigjort igen før reformatering.

Jo, hvis det er en cd-rw du sletter filer på med f.eks. DirectCD så
får du pladsen tilbage igen, men hvis det er en cd-r formateret med
DirectCD (UDF), så får du ikke pladsen tilbage, men får blot filinfor-
mationen slettet.

»Two kinds of packets can be written: fixed-length and variable-length.
Fixed-length packets are more suitable for CD-RW in order to support
random erase, because it would be daunting (and slow) to keep track
of a large, constantly-changing file system if the packets were not written
in fixed locations. The drawback is that these packets, with a length of
32 kilobytes (as required by the UDF standard), take up a great deal
of overhead space on the disc. The normal data capacity of a CD-RW
disc formatted for writing in fixed-length packets is about 500 megabytes.

Variable-length packets save space, because the size of the packet can
vary with the size of the data being written. This is more useful when
writing to a standard CD-R disc, because these are write-once media,
and it is not necessary to track and allocate free space when files are
'erased'. (Note: On CD-R discs, files cannot actually be erased, but
can be made invisible.)«

<http://www.roxio.com/en/support/cdr/taodao.html>

Madsen.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 24-11-01 10:53

"SoulWalker" <not@4.u> wrote in message
> [...]
gøre
> sådan noget? Håber der er nogen derude der kan informere mig lidt mere om

Der er to måder at bruge en CD-RW på:

Som en alm CD-R plade, hvor du kan fortryde og slette hele pladen ved en
nyformatering. Kapaciteten er her 650 MB.

Men du kan også bruge et særligt program fx DirectCD eller InCD (fr
Nero/Ahead) og så kan du bruge pladen som en stor diskette og slette enkelte
filer efter behov. Kapaciteten er her ca 550 MB og pladen skal formateres af
DirectCD eller InCD før brug. Formatet hedder UDF. Skal du bruge pladen på
en anden computer skal du bruge et UDF-reader program til at læse den med.

Dette UDF-forrmatet er indbygget i WindowsXP.

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk