APV -arbejdspladsvurderinger
Fra : Lotte M

Dato : 23-11-01 18:20

Jeg har omsider fået svar fra Arbejdstilsynet, på spørgsmålet om §77'er er
omfattet af reglerne om APV.

Svaret var:
******'
Ifølge bekendtgørelse om arbejdets udførelse nr. 867 skal der udarbejdes en
APV for al arbejde, der udføres for en arbejdsgiver - d.v.s. også arbejde
udført af handicaphjælpere (personlige hjælpere), der er ansat i en
arbejdsgivers eget hjem til at varetage pleje af arbejdsgiver og/eller
arbejdsgivers husstand.

APVens omfang og indhold afhænger af de arbejdsmetoder og arbejdsprocesser,
der anvendes, herunder om de frembyder risici for de ansattes sikkerhed og
sundhed - ved pleje er der bl.a. risiko for løfteskader på ryg, nakke
skuldre og arme, vridskader på ryg og knæ, o.s.v.

Såfremt der er yderligere spørgsmål, er du velkommen til at kontakte
undertegnede.

[sig klippet]
********'

Jeg ringede til min kommune og de mente ikke umiddelbart vi var omfattet,
men jeg fik dem vistnok overtalt til at undersøge sagen og give kommunens
andre brugere besked.

Jeg vil foreslå, at I der endnu ikke har hørt fra jeres kommune, ringer og gør
opmærsom på bekendtgørelsen, så andre brugere i kommunen kan få besked.
På nuværende tidspunkt er det virksomheder med 10+ medarbejdere, der får
bøder (10.000 kr), men fra først i det nye år er det også mindre virksomheder.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk - personlig hjemmeside
http://www.handiinfo.dk - om bevægelseshandicap

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 23-11-01 21:36

> [...]
> På nuværende tidspunkt er det virksomheder med 10+ medarbejdere, der får
> bøder (10.000 kr), men fra først i det nye år er det også mindre

Vi går i krig med en APV...
Du ligger ikke inde med en skabelon til at hvordan det gøres smart vel?

Ved du hvad det koster at være/blive tilmeldt en BST ?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Lotte M

Dato : 23-11-01 23:53

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk> skrev:

> Du ligger ikke inde med en skabelon til at hvordan det gøres smart vel?

Næ, men jeg vil kigge på det efter weekenden - har indkaldt til
personalemøde tirsdag, så hjælperne kan give deres besyv med.
Den ene af mine hjælpere er snart færdig som ergoterapeut, så
jeg håber hun har et par guldkorn.

Jeg har en artikel (til handiinfo) om APV i støbeskeen, men da det
kniber med kræfterne for tiden, ved jeg ikke, hvornår jeg får den
lavet færdig - jeg har en ide om at lave et forslag til skabelon.

> Ved du hvad det koster at være/blive tilmeldt en BST ?

Aner det ikke!

Går det godt med lillepigen - er hun kommet hjem og hvordan går det
med ombygningen?

Hils Lotte!

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 24-11-01 01:49

"Lotte M" <info@lotte-m.dk> skrev i en meddelelse
> Går det godt med lillepigen - er hun kommet hjem og hvordan går det
> med ombygningen?

Ombygning: håndværkere har været her og kigge...
De skal nu give tilbud til kommunen, og de har lovet at de påbegynder
arbejdet første hverdag i december...

Kristine har det rigtigt godt!
Hun har endnu ikke set fidusen i at spise hos mor, og flaske kan hun heller
ikke - så hun er fortsat på sondemad 8 gange i døgnet...
Hun har rundet 2.2 kilo, så det godt bestemt fremad.
Vi skal på tidligt hjemmebesøg imorgen, og skal overnatte her indtil søndag.
Det bliver stort!!!

Fra : Lotte M

Dato : 07-12-01 15:33

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk> skrev:

> Ombygning: håndværkere har været her og kigge...
> De skal nu give tilbud til kommunen, og de har lovet at de påbegynder
> arbejdet første hverdag i december...

Er de kommet i gang?

> Kristine har det rigtigt godt!

Herligt!

> Hun har rundet 2.2 kilo, så det godt bestemt fremad.

Flot - Kirstine er et lille mirakel

> Vi skal på tidligt hjemmebesøg imorgen, og skal overnatte her indtil søndag.
> Det bliver stort!!!

Håber det gik godt! Hvor lang tid går der, før I bliver udskrevet?
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 10-12-01 17:45

> Er de kommet i gang?

Ja, de er kommet igang.
Desværre har vi lige idag opdaget, at en eller anden idiot (!!!) på kommunen
har bedt håndværkerne om, at håndvask og blandingsbatteri til bruseren skal
opsættes på glideskinner!!!
Dette på trods af, at den endelige plan indeholdt vores udtrykkelige
fravælgelse af dette - vi gider ikke ha alle de skinner og ekstra slanger i
badeværelset!
Nu er det for sent at ændre idet mureren+VVS manden allerede har trukket
vandrør o.s.v. i væggene *SUK*

Så vi håber at det bliver tiul at leve med....

> Håber det gik godt! Hvor lang tid går der, før I bliver udskrevet?

Idag er vi udskrevet i den forstand, at vi officielt er på orlov.
Bliver der problemer eller andet, så er hun fortsat indlagt - en slags
"tidligt hjemmeophold"
Vi regner ikke med at skulle tilbage til hospitalet til andet end
kontrolvejninger o.s.v.
Det har så også været +3 måneders indlæggelse...

Indtil håndværkerne er færdige i vores hus må vi så bo hos mine
svigerforældre...

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/scf

Fra : Leonard

Dato : 11-12-01 11:01

> [...]

>badeværelset!
>Nu er det for sent at ændre idet mureren+VVS manden allerede har trukket

Er det ikke Jeres eget hus?
Hvis det står i den endelige plan at I har fravalgt slanger og
skinner, så ville jeg kræve af håndværkerne, at de lavede det som I
har ønsket. At det så bliver dyrere er ikke Jeres problem, det er jo
"iditoten" der har omgjort beslutningen.

--
Thomas Leonard Gertz - Næstformand i Paraplegikerkredsen
Brug tilgængelighedsbasen på http://paraplegi.dk/

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 12-12-01 14:42

"Leonard" <not2@sporty.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> har ønsket. At det så bliver dyrere er ikke Jeres problem, det er jo
> "iditoten" der har omgjort beslutningen.

Jo, det er vores eget hus.
Men set i lyset af at det ved en ændring ikke kunne nås inden Jul valgte vi
at æde den forgrimmelse det er at blandingsbatteriet til bruseren kommer på
en skinne... Med deraf følgende arrigt brev til Kommunen...

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 29-01-02 20:51

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at æde den forgrimmelse det er at blandingsbatteriet til bruseren kommer

> en skinne... Med deraf følgende arrigt brev til Kommunen...

Seneste nyt om vores boligændrings-sag:
Nu er vi nået til, at håndvask mangler - og resten er faktisk færdigt...
MEN!
Vi har hele tiden sagt, og det står også i de endelige beslutning omkring
badeværelset, at vi *ikke* vil have håndvasken på en glideskinne med op/ned-
og højre/venstre-justering af håndvaskens placering...
Min kærestes handicap betinger på ingen måde, at dette skulle være
nødvendigt.
Og så ser det iøvrigt grimt ud...
Nåmen, vi åd at kommunen pine-død VILLE ha' at håndvasken skulle kunne
flytte i det mindste vandret.
Men den kære producent laver kun et beslag til montering af håndvask som kan
både op/ned og venstre/højre...

Se, det vil vi jo ikke ha, og kommunen nægter (indtil idag), at acceptere
vores ønske om at håndvasken da bare skal sættes på væggen (ligesom alle
andre håndvaske er det i alm. danske hjem).

Kulminationen var da kommunens ergoterapeut ville have min kæreste til, at
skrive under på, at HVIS håndvasken blev monteret fast på væggen, så måtte
hun ikke søge om en løsning med flytbar håndvask inden for de kommende 5 år
*LOL*
Det ville hun da så sandeligt ikke, og så blev han jo noget tavs
Sikke da også noget fis at foreslå - det må da være hamrende ulovligt at en
kommune beder en borger om at fraskrive sig muligheden for fremtidige
ansøgninger

Enden på det hele blev, at amtets hjælpemiddelcentral blev involveret
(IGEN), og de kunne åbenbart overbevise kommunen om, at det med en vask der
kan flyttes vandret er noget snot (pardon my french).

Så nu skulle der gerne komme en mand med en håndvask under den ene arm, og
et blandingsbatteri under den anden - forhåbentligt en af de nærmeste dage

Noget helt andet (næsten):
Når sådan en boligændrings-sag er afsluttet, og håndværkerne alle er
færdige, hvad bør der så ske?
Vi har adskillige ting, som vi synes bør/skal laves om (eller i det mindste
laves færdige).
F.eks. var man nødt til at tage et vindue ud, og sætte et mindre i. Tømreren
har bare isat et vindue med ubehandlet træ - og det kan man jo ikke gi'
noget maling/træbeskyttelse med det vejr vi har i øjeblikket (det burde han
jo vel nok ha' gjort på værkstedet inden opsætning...?)
Og tømreren har heller ikke monteret en sålbænk under vinduet
Det er jo lidt træls hvis netop det vindue og karm er råddent om 5 år, fordi
de det første halve års tid fik masser af sne, regn og fugt
Anyway, jeg regner med at det er gængs praksis at ændringerne gennemgås
sammen med kommunen for at sikre, at den leverede vare lever op til det som
der er søgt og bevilliget...?

(sikke en masse bogstaver!)

Fra : Leonard

Dato : 30-01-02 13:13

> [...]

>sammen med kommunen for at sikre, at den leverede vare lever op til det som

Tror du selv på den ?
- jeg ville tage en tur rundt i huset, notere alle fejl og mangler,
sortere dem efter håndværker, skrive en liste, og i første omgang nok
sende den til kommunen, men ellers sende en del til hver håndværker og
spørge om hvornår de har tænkt sig at færdiggøre projektet.
Men det skal være hurtigt, og det skal være inden de får for mange
kroner ...

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 30-01-02 21:43

"Leonard" <thisisnotavalidemailadress@sospamoff.cuba> skrev i en meddelelse

> Tror du selv på den ?

Øhhh ja, det gør/gjorde jeg faktisk...
Vi har jo ikke "handlet" med håndværkerne, de er jo blot kommunens
forlængede arm...
Vi har "samarbejdet" med ergoterapeuten i kommunen, og det som han har og vi
har aftalt må begge parter vel afslutningsvis gennemgå?

Ok...
Det må vi så igang med *suk*

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 28-11-01 23:10

"Lotte M" skrev (vedr skabelon til APV)

> [...]
> kniber med kræfterne for tiden, ved jeg ikke, hvornår jeg får den
> lavet færdig - jeg har en ide om at lave et forslag til skabelon.

Måske skal vi lige klappe hesten. Jeg læst i Jyllands Posten, at den nye regering allerede overvejer ændringer på området. Antal medarb. før der skal være sikkerhedsorg. øges fra 5 til 9. Og samtidig bortfalder kravet om APV'er for de mindre virksomheder.

Det er selvfølgelig ikke sikkert, det bliver gennemført, men jeg vil da følge op på det

--
Karl Ejnar
karl.ejnar@ingenioer.dk

Fra : Lotte M

Dato : 07-12-01 15:38

"Karl Ejnar Christensen" <karl.ejnar@ingenioer.dk> skrev:

> [...]
> før der skal være sikkerhedsorg. øges fra 5 til 9. Og samtidig bortfalder
> kravet om APV'er for de mindre virksomheder.

Under alle omstændigheder tror jeg det er fornuftigt, at "vende" emnet
med hjælperne. Vi havde i hvert fald en god snak, om både det fysiske
og psykiske arbejdsmiljø - det er slet ikke så tosset, at få en formaliseret
tilbagemelding, på hvordan hjælperne oplever deres arbejdsplads.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk

Fra : Dorlys

Dato : 25-11-01 23:47

Med hensyn til APV har alle brugere i Århus Kommune - som nævnt i et
tidligere indslag, der åbenbart er forsvundet - fået tilsendt en skriftlig
vejledning i udførelsen af en sådan. Jeg vil kopiere dette og lægge det ud
på nedstående hjemmeside under "seneste nyt 2001", som inspiration.
I Århus kommune er alle brugere automatisk og gratis medlem af BST.

Ulla Lykke Sørensen
http://www.hovedsagen.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 28-11-01 12:17

"Dorlys" <dorlys@email.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> på nedstående hjemmeside under "seneste nyt 2001", som inspiration.
> I Århus kommune er alle brugere automatisk og gratis medlem af BST.

Sikke en god kommune at bo i!
Men ok, Århus har altid været foran hvad angår hjælperordning

Glæder mig til at se vejledningen

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 13-01-02 21:52

> [...]
> vejledning i udførelsen af en sådan. Jeg vil kopiere dette og lægge det ud
> på nedstående hjemmeside under "seneste nyt 2001", som inspiration.

Har du glemt det?

Fra : Lotte M

Dato : 15-01-02 13:24

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk> skrev

> Har du glemt det?

Jeg fandt det pågældende materiale, men jeg har det ikke længere.

Da jeg lavede APV, lavede jeg mit eget materiale - er du
interesseret i at se det?
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 15-01-02 14:32

> "Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk> skrev

> Jeg fandt det pågældende materiale, men jeg har det ikke længere.
>
> Da jeg lavede APV, lavede jeg mit eget materiale - er du
> interesseret i at se det?

Ja meget gerne, selvom den nye regering vist har slækket en del på det
område...

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-02 15:09

> Ja meget gerne,

Så fik jeg omsider taget mig sammen:
http://www.handiinfo.dk/apv.shtml

> selvom den nye regering vist har slækket en del på det
> område...

Så vidt jeg kan overskue gælder bekendtgørelsen stadig.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 03-02-02 20:00

"Lotte M" <info(at)otte-m.dk> skrev i en meddelelse

> Så fik jeg omsider taget mig sammen:
> http://www.handiinfo.dk/apv.shtml

Tusind tak!
Det ekspederer jeg videre til "chefen"

> Så vidt jeg kan overskue gælder bekendtgørelsen stadig.

Ja, det er tilsyneladende uændret...

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 03-02-02 20:01

"Lotte M" <info(at)otte-m.dk> skrev i en meddelelse
> Så fik jeg omsider taget mig sammen:
> http://www.handiinfo.dk/apv.shtml

Word-dokumentet mangler...

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-02 09:04

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk> skrev

> Word-dokumentet mangler...

Næ, det var der skam. Jeg har en dårlig vane med at
gemme doc-filer med stort forbogstav - det er ikke
praktisk på et unix-hotel....... nu skulle det virke!
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 04-02-02 13:53

> "Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk> skrev

> Næ, det var der skam. Jeg har en dårlig vane med at
> gemme doc-filer med stort forbogstav - det er ikke
> praktisk på et unix-hotel....... nu skulle det virke!

Ok