IRQ deling
Fra : Soren Pedersen

Dato : 23-11-01 17:18

Jeg synes at der er rigeligt med enheder der deler den samme IRQ.....Er det
slet ikke noget problem, eller hvordan kan jeg lave om på det - Det hjælper
tilsyneladende ikke at ændre BIOS opsæt (A7V133 ver. 1007).

System Information report written at: 23-11-2001 17:14:04
[IRQs]

IRQ Number Device
9 Microsoft ACPI-Compliant System
9 NVidia Riva TNT
9 VIA USB Universal Host Controller
9 VIA USB Universal Host Controller
9 miroVIDEO DC30 series, Motion JPEG Capture/CODEC Board
9 Realtek RTL8029(AS) PCI Ethernet Adapter
9 ALS4000 PCI Multimedia Device
9 ALS4000 Audio Device (WDM)
9 Win2000 Promise Ultra100 (tm) IDE Controller (PDC20265)
8 System CMOS/real time clock
13 Numeric data processor
6 Standard floppy disk controller
4 Communications Port (COM1)
3 Communications Port (COM2)
1 Standard 101/102-Key or Microsoft Natural PS/2 Keyboard
12 PS/2 Compatible Mouse
14 Primary IDE Channel
15 Secondary IDE Channel

Mvh
/Søren

Fra : Peter Schrøder

Dato : 23-11-01 18:08

"Soren Pedersen" skrev
> [...]
IRQ.....Er det
> slet ikke noget problem, eller hvordan kan jeg lave om på det - Det

Hvis ikke du ligefrem har problemer, er der ikke nogen grund
til at ændre noget.
--

Venlig hilsen

Peter
psch[AT]mail1.stofanet.dk

Fra : Madsen

Dato : 23-11-01 18:08

"Soren Pedersen" <smp@privat.dk> skrev:

> Jeg synes at der er rigeligt med enheder der deler den samme IRQ.....

Win2000 eller WinXP kører med IRQ-sharing og hvis det kører
uden problemer, så er der ingen grund til at ændre det.
Standardadressen til IRQ-sharing er IRQ9.

Madsen.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-11-01 20:45

> Win2000 eller WinXP kører med IRQ-sharing og hvis det kører
> uden problemer, så er der ingen grund til at ændre det.
> Standardadressen til IRQ-sharing er IRQ9.`

Er du sikker på det?

Mit hardware har både delt en masse på IRQ 11, også 9. Alt efter hvordan PCI
enhederne sidder.

Men der er nu altid problemer med IRQ sharing, synes jeg....

Før delte mit Lydkort og Raid Controllerne IRQ. Det gav en masse uholdelig
støj på lydkortet...

Samt at maskinen var langsom til at loade.. kunne ikke lukke ned med
videre.... Efter at fået nogenlunde styr på IRQ adresserne,, starter
maskinen 4 gange hurtigere op....

Sådan ser mit ud:

IRQ 0 System timer OK
IRQ 1 Easy Internet Keyboard OK
IRQ 3 Communications Port (COM1) OK
IRQ 4 Communications Port (COM2) OK
IRQ 6 Standard floppy disk controller OK
IRQ 7 VIA Rev 5 or later USB Universal Host Controller OK
IRQ 7 VIA Rev 5 or later USB Universal Host Controller OK
IRQ 7 Creative SB Audigy OK
IRQ 8 System CMOS/real time clock OK
IRQ 9 Microsoft ACPI-Compliant System OK
IRQ 10 RADEON 7200/RADEON OK
IRQ 10 OHCI Compliant IEEE 1394 Host Controller OK
IRQ 10 Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC #4 OK
IRQ 11 HPT370 UDMA/ATA100 RAID Controller OK
IRQ 12 Logitech-compatible Mouse PS/2 OK
IRQ 13 Numeric data processor OK
IRQ 14 Primary IDE Channel OK
IRQ 15 Secondary IDE Channel OK

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 23-11-01 21:06

Bjarke Hansen wrote:

> [...]
> IRQ 7 VIA Rev 5 or later USB Universal Host Controller OK
> IRQ 7 VIA Rev 5 or later USB Universal Host Controller OK

Jeg undrer mig over hvor din parallelport er henne?
Den plejer da at benytte IRQ7, men du har måske ingen parallelport?

--
/kenne

A trainstation is a place where trains stops.
A busstation is a place where buses stops.
On my desk I have a workstation.

Fra : Soren Pedersen

Dato : 23-11-01 21:21

Næh....Jeg bruger ikke porten til noget - Og nu har jeg også disablet de
serielle porte.....Men det har nu ikke ændret noget....

Mvh
/Søren

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-11-01 21:36

"Kenneth Kristensen" <kenne@control.auc.dk> wrote in message

> Jeg undrer mig over hvor din parallelport er henne?
> Den plejer da at benytte IRQ7, men du har måske ingen parallelport?

Jeg mener ellers det er 5.. men jo jeg har da parallelport, og printer
tilsluttet denne.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-11-01 21:40

> Jeg mener ellers det er 5.. men jo jeg har da parallelport, og printer
> tilsluttet denne.

Under egenskaber for printerport, står der bare:

I/O Range 0278 - 027F

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 24-11-01 09:39

Bjarke Hansen wrote:

> Jeg mener ellers det er 5.. men jo jeg har da parallelport, og printer
> tilsluttet denne.

Nej, 5 bruges normalt af lydkortet.
Sådan har det ihvert fald været i de 5-6 pc´ene jeg har haft i tidens
løb.

Fra : Madsen

Dato : 23-11-01 22:16

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev:

> Er du sikker på det?

Ifølge MS, så er det IRQ9 som oftest bliver valgt til deling:
<http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q252/4/20.ASP>
Sådan forstår jeg det i hvert tilfælde ud fra følgende: »IRQ 9 is used by
the PCI bus for IRQ steering.«, men det er muligt jeg har misforstået
hvad der menes.

> Mit hardware har både delt en masse på IRQ 11, også 9. Alt efter hvordan PCI
> enhederne sidder.

Hos mig ser det sådan her ud:

IRQ 0 System timer OK
IRQ 1 Easy Internet Keyboard OK
IRQ 3 Communications Port (COM2) OK
IRQ 4 Communications Port (COM1) OK
IRQ 6 Standard floppy disk controller OK
IRQ 8 System CMOS/real time clock OK
IRQ 9 Microsoft ACPI-Compliant System OK
IRQ 10 VIA Rev 5 or later USB Universal Host Controller OK
IRQ 10 VIA Rev 5 or later USB Universal Host Controller OK
IRQ 12 Logitech-compatible Mouse PS/2 OK
IRQ 13 Numeric data processor OK
IRQ 14 Primary IDE Channel OK
IRQ 15 Secondary IDE Channel OK
IRQ 16 Matrox Millennium G400 DualHead OK
IRQ 17 Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC OK
IRQ 18 Creative SB Live! Series (WDM) OK
IRQ 19 Adaptec AIC-7850 PCI SCSI Controller OK

På Win2000 ligger USB-controllerne på IRQ9, men ellers er resten
identisk på WinXP og Win2000 her hos mig.

Tilsyneladende kører de ikke IRQ-sharing, eller også er det måske
ikke nødvendigt. Hvad ved jeg.

> Men der er nu altid problemer med IRQ sharing, synes jeg....

Ikke her, men nu er der jo heller ikke alverdens ting der bliver delt,
så deet..

Madsen.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-11-01 22:34

> Hos mig ser det sådan her ud:

Hvordan kan du have 19 IRQ´er?

Er det noget nyt eller hva?`

Efter min mening,, skulle en computer have mindst 50 IRQ´er.... Men sådan er
det vist ikke...

Fra : Madsen

Dato : 23-11-01 22:39

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev:

> Hvordan kan du have 19 IRQ´er?

Aner det ikke.

> Er det noget nyt eller hva?`

Ved det ikke. Har ikke gjort noget specielt.

Madsen.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-11-01 22:42

> Aner det ikke.

> Ved det ikke. Har ikke gjort noget specielt.

hvilket bundkort er det??

Er der endeligt nogen der, ved hvorfor der er et antal IRQ adresser? Og er
der nogen bundkorts der fx har 25 IRQ adresser?

Fra : Madsen

Dato : 23-11-01 22:46

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev:

> hvilket bundkort er det??

Asus CUV4X-D

Madsen.

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 24-11-01 09:44

Bjarke Hansen wrote:

> Er der endeligt nogen der, ved hvorfor der er et antal IRQ adresser? Og er
> der nogen bundkorts der fx har 25 IRQ adresser?

Så vidt jeg ved er der 16 IRQ på en normal computer.
Hvis computeren er meget gammel er der kun 8.
Oprindelig var der 8, men så fandt man ud af, at det var for lidt, og
lavede 8 mere.
De øverste 8 (8-15) styres gennem IRQ2, således at den oprindelige
konstruktion ikke skulle modificeres ret meget.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-11-01 22:41

> Ikke her, men nu er der jo heller ikke alverdens ting der bliver delt,
> så deet..

Næee,,

Men det er da et problem, at man skal flytte rundt på sine PCI kort, for at
få det til at gå op.. Mens at man heller ikke kan have alle sine kort
siddende i,,, Fx hvis man ikke bruger dem,, Jeg har da både et TV kort og
lidt andet skrammel.. Som jeg ikke har i,, da det ikke giver andet end
probs. med IRQ adresser.

Fra : Madsen

Dato : 23-11-01 22:46

> [...]

> siddende i,,, Fx hvis man ikke bruger dem,, Jeg har da både et TV kort og
> lidt andet skrammel.. Som jeg ikke har i,, da det ikke giver andet end

Ja, det kan godt blive et problem hvis man har meget hardware
smidt i maskinen, men det skulle jo netop IRQ-sharing rette op på.

Madsen.