Vigtige oplysninger
Fra : mwm

Dato : 23-11-01 14:59

Hej derude

Jeg har installeret Nero brænderprogrammet, og får følgende meddelelse!

***
Vigtige oplysninger

Det ser ud til at både dit kildedrev og dit måldrev for "on the fly"
kopieringsprocessen er forbundet til samme IDE-bus . Vi anbefaler kraftigt
at dit kildedrev og måledrev tilsluttes forskellige IDE-busser.
***

Øhh, ja - hvordan forholder jeg mig til det?
Da jeg ikke har en kina-mands viden om det, søger jeg hermed råd til løsning
af problemet.

Helt præcis: Hvordan kommer jeg over det problem??

Er der en der kan lave en vejledning over det?

Det må gerne være skåret ud i pap såsom "så tager du venstre hånd og gør
sådan og sådan" osv osv

på forhånd tak for svaret

mvh

M Mathisen

Fra : Q

Dato : 23-11-01 15:15

Det går ud på at både din brænder og dit cd rom drev sidder på samme kabel
og det er ikke så godt hvis du kopiere fra cd til cd .. så sæt brænderen på
det ene kabel, og cd rom drevet på det andet kabel

Fra : Christian Mygind

Dato : 23-11-01 15:16

> [...]
> at dit kildedrev og måledrev tilsluttes forskellige IDE-busser.
> ***
>
> Øhh, ja - hvordan forholder jeg mig til det?

Din maskine har 2 kanaler til at snakke med drev, såsom harddiske og
cd-rommer, med mere.
De hedder den primære og den sekundære kanal.
Hver kanal kan have 2 enheder (drev) siddende på sig - kablet har simpelthen
2 stik.
Når der således sidder 2 enheder på et kabel (=på en kanal) sættes den ene
som "Master" og den anden som "Slave".
Men en kanal med 2 enheder på kan kun snakke med en af disse på ad gangen -
og når man (som i dit tilfælde - og mit eget, iøvrigt) har 2 cdrommer på
samme kanal (brænder og cdrom) står man i den situation, at man i en "on the
fly"-brænding ikke kan forvente at de data, der skal brændes, "flyder" lige
så godt, som hvis du havde brænderen på den ene kanal og cdrommen på den
anden. Havde du dette kunne cdrommen spytte dataene i en en lind strøm
SAMTIDIGT med at brænderen modtog dem.
Når de sidder på SAMME kanal spytter cdrommen data ud og skal vente, imedens
brænderen modtager dem, netop fordi de 2 ikke kan være aktive samtidigt, når
de sidder på SAMME kanal.

"Skal jeg flytte det ene drev over på den anden kanal?", spørger du så.
Nej. Sandsynligvis ikke, hvis du har en bare NOGENLUNDE moderne computer og
en ikke alt for hurtigt brænder . Selvom det virker som beskrevet (med halv
fart, fordi det ene drev skal vente på det andet) så er en moderne maskine
hurtig nok, og kan sagtens gøre det alligevel.
Nero advarer dig kun fordi det KAN være et problem.
Du kan prøve at køre en test-brænding. Så checker Nero, om din maskine er
hurtig nok. Virker det i test virker det også i virkeligheden.

Endeligt skal det siges, at du jo ikke BEHØVER at brænde "on-the-fly". Det
tager ikke mange minutter ekstra at gøre det på "den anden måde", hvor
cdrommens indhold gemmes midlertidigt på harddisken.

/Chr