kattekillinger der skider på gulv
Fra : Kurt Lund

Dato : 23-11-01 12:47

Jeg har for ca. 2 uger siden fået 2 små kattekillinger
som p.t. er 9 uger.
Mit problem er, at de ikke rigtigt vil bruge deres
kattebakke. De skider alle mulige andre steder
på tæpper, gulv og i hundens madskål!

Det skal lige siges, at vi før har haft kat og vi
har været meget opmærksomme på at sætte dem
ud i deres bakke når de har sovet eller leget.

Er der nogle gode råd?

--
Mia Lund

Fra : Line Wolff

Dato : 23-11-01 13:47

Hej Mia

Mit råd er at prøve noget andet grus. Katte kan have meget forskellige
opfattelser af, hvad der er rart at gå på toilet i! Så skift lidt mellem,
fint (næsten sand), meget groft, klumpende etc og se om noget falder i smag.

Et problem her kan dog også være, at killingerne er taget (eller ved uheld
er kommet) for tidligt fra deres mor. Det kan der jo være forskellige grunde
til, men det *kan* altså give problemer i den retning, fordi de ikke har
fået lært ordentlig af moren hvordan man gør. Så kan de jo ikke vide det.
Når de er så små er der nok (desværre) ikke meget andet at gøre, end at være
meget meget tålmodig. Sæt dem på bakke når det går galt - helst lige med det
samme. Skæld dem IKKE ud eller råb højt - det forstår de ikke og vil bare
begynde at forbinde det med at blive sat på bakken med noget dårligt.

Håber du kan bruge rådende og skriv endelig hvordan det går med de små.

mvh Line
http://www.nelja.dk

Fra : Susanne

Dato : 01-12-01 09:13

Hejsa!
Der kan være mange årsager til at killinger kommer for tidligt fra deres
mor, men når det sker må vi gøre vores bedste for at afhjælpe nogle af de
problemer der kan komme...
En ting der kunne hjælpe på renligheden er at holde killingerne i et
aflukke. Start med 5-6 m2. Der skal de have deres legetøj, mad, vand og
bakke. INGEN potteplanter de kan grave i. Bakken skal tømmes flittigt. Er
det killinger der er vokset op ude er det meget vigtigt at tømme bakken, da
de ikke er vant til at gøre toilette det samme sted hver gang. Der må ikke
være noget som helst i aflukket de kan grave i. Dette burde hjælpe på "bakke
pli'en" meget hurtigt. Når misserne har været renlige i en uges tid, gør du
aflukket større. Stadig ikke noget de kan grave i ud over bakken. Fungerer
dette kan du øge pladsen gradvist. Det er muligt at du skal have en bakke
mere, så killingerne ikke skal rende så langt, når de skal tisse. Det er jo
først i sidste øjeblik at legen bliver afbrudt og så kan det være for sent
hvis bakken står i den anden ende af huset..
Vi bor på 90 m2 og når vi har killinger foregår det på denne måde.
Killingerne er ca. 8 uger når de får hele huset at rende i og er på det
tidspunkt 100% renlige. Vi har dog rundt omkring opsat midlertidige bakker.
Sidste gang havde vi 4 bakker.
Jeg håber dette hjælper.
Hilsen Susanne.

Kurt Lund <kl@fabel.dk> skrev i en