Om danske tegn
Fra : Morten

Dato : 22-11-01 01:31

Hej.
Jeg har et lille spørgsmål angående korrekt visning af æ, ø og å i et consol
program som jeg er ved at skrive. Jeg bruger Visual C++ 6.0 og programmere i
ren c.
Når jeg f. eks. beder om, at følgende:
printf("Vi skal være søde ved hinanden.");
får jeg følgende output:
Vi skal vµre s°de ved hinanden.

Jeg har læst noget om, at concolen og windows bruger to forskellige tegnsæt
(ANSI og Oem). Hvorfor kan de ikke bare brude samme tegnsæt?
Jeg har dog fundet en metode, at omgå dette på, nemlig ved bagefter, at
redigere den i DOS's "edit" program. Nå jeg så compiler coden med VC virker
det, men så bliver de danske tegn naturligvis ulæselige i vc's editor.

Findes der ikke en lettere og mere effektiv måde, at omgås disse problemer
på?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-11-01 07:12

Morten skrev:

>Jeg har læst noget om, at concolen og windows bruger to forskellige tegnsæt
>(ANSI og Oem). Hvorfor kan de ikke bare brude samme tegnsæt?

DOS kom før Windows og er udstyret med sine helt egne
tegntabeller når det drejer sig om tegn over #127. De afviger fra
den internationale standard, ISO-8859-1, som Windows næsten
overholder.

> [...]
>det, men så bliver de danske tegn naturligvis ulæselige i vc's editor.

>Findes der ikke en lettere og mere effektiv måde, at omgås disse problemer

Nej, sådan set ikke. Du kan vælge i alle dine programmer at
klister en komentarlinje ind med Windowsoversættelsen af
DOS-koderne så du bare skal klippe-klistre, men det er næppe
nemmere.

Du kan også fremskaffe en ren DOS-editor. Så kan du skrive
direkte og vide at det ser ligesådan ud i en DOS-boks. Men du
skal jo alligevel starte det andet system for at kompilere
(medmindre du går over til GPP).

--
Bertel

Fra : Ivan Johansen

Dato : 23-11-01 12:20

Morten wrote:

> [...]
> ren c.
> Når jeg f. eks. beder om, at følgende:
> printf("Vi skal være søde ved hinanden.");

Du kan angive de hexadecimale værdier i strengen i stdet for æ, ø, og å.
Prøv følgende:
printf("Vi skal v""\x91""re s""\x9B""de ved hinanden.");

Du vil nok finde følgende værdier anvendelige:
æ \x91
ø \x9B
å \x86
Æ \x92