Merak Mail Server
Fra : SharkanDK

Dato : 23-11-01 00:29

Hej,

Er der en guide til hvordan jeg sætter den op ? eller evt. en venlig sjæl
som kan hjælpe over icq?

Jeg har Tele Danmark Bredbånd 512/128, switch og 4 dynamiske ip'er. Er det
meget nemmere hvis jeg har fast ip? eller er det ikke så meget sværere med
dynamisk ip ?

Jeg har også eget .dk domæne, som peger videre på dyndns.

Jeg kører Windows XP UK, hvis det har noget at sige.

Jeg håber at der er en venlig sjæl som har tid til at hjælpe.

Er der evt. en bedre mail server?

På forhånd tak.

Fra : Henrik

Dato : 23-11-01 13:07

"SharkanDK" <sharkandk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har Tele Danmark Bredbånd 512/128, switch og 4 dynamiske ip'er. Er det
> meget nemmere hvis jeg har fast ip? eller er det ikke så meget sværere med
> dynamisk ip ?

Da du vil sætte en mail server op, må det antages at denne vil stå tændt
hele døgnet. Er dette tilfældet har du nærmest en fast IP.

Mvh
Henrik

Fra : SharkanDK

Dato : 23-11-01 14:19

> Da du vil sætte en mail server op, må det antages at denne vil stå tændt
> hele døgnet. Er dette tilfældet har du nærmest en fast IP.

Ja, og hvad så? Hvordan sætter jeg så det op ? Jeg kører dog med dyndns. Jeg
har sat primær og sekundær mail server, som der står jeg skal gøre på
dsl-faq, da Tele Danmark har spærret port 25 for indgående.

Men hvordan skal resten sættes op ?

Fra : Thomas Svenstrup

Dato : 23-11-01 15:26

Hej,

> Men hvordan skal resten sættes op ?

Resten? Snakker du om mailserveren? I så fald vil jeg
tro det er den forkerte gruppe at spørge i.

--
Thomas Svenstrup, Mermaid Consulting ApS

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-11-01 18:11

On Fri, 23 Nov 2001 13:06:36 +0100, "Henrik" <henrik@web.eckdata.com>
wrote:

>Da du vil sætte en mail server op, må det antages at denne vil stå tændt
>hele døgnet. Er dette tilfældet har du nærmest en fast IP.

Han har så langtifra fast IP, selvom den ikke skifter hver dag. Når vi
snarker om fast IP, så snarker vi om en IP der kan sættes ind i
opsætningen af en DNS server, og hvis ikke det er en DDNS server, så dur
det ikke at der skiftes IP, bare fordi DSLAM'en har været rebootet,
eller man har været off-line nogen tid og har fået ny IP.

--
Ivar Madsen
Der med dette indlæg, repræsentere mig selv, og dem der er enig med mig,,,

Fra : Morten Birkelund

Dato : 23-11-01 18:20

"Ivar Madsen" <news-12-10-01@news.milli.dk> wrote in message
> [...]
> det ikke at der skiftes IP, bare fordi DSLAM'en har været rebootet,
> eller man har været off-line nogen tid og har fået ny IP.

En mx record kan godt sættes til at pege på fx:
mailserveren-hos-mig.dyndns.dk

En mailrelay server vil dog være en god ide at have på da du sandsynligvis
kan have
problemer med at modtage mails helt op til 24 timer efter når du tid tider
skifter IP adresse.

--
Morten Birkelund, Ansat hos http://azero.dk men udtaler sig her for egen
regning.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-11-01 18:52

On Fri, 23 Nov 2001 18:19:37 +0100, "Morten Birkelund"
<mortendb@spamcop.net> wrote:

>En mx record kan godt sættes til at pege på fx:
>mailserveren-hos-mig.dyndns.dk

Og det virker godtnok, har selv kørt med det i lang tid.

> [...]
>kan have
>problemer med at modtage mails helt op til 24 timer efter når du tid tider

Det har jeg ikke oplevet problemmer med, men som TDC NE, og nu BB kunde,
så er man tvunget til at bruge relay serveren.

Fra : Thomas

Dato : 24-11-01 11:53

Morten Birkelund wrote:

[skiftende IP / DNS]

> En mx record kan godt sættes til at pege på fx:
> mailserveren-hos-mig.dyndns.dk

(/me har aldrig studeret dyndns)

Hvis man så "registrerer" sit IP hos dyndns og så logger af, hvor længe
peger mailserveren-hos-mig.dyndns.dk på det IP ?

Det er jo ikke så smart at ens post forsøges afleveret hos den næste der
får tildelt det IP.

--
Don't waste space

Fra : Ivar Madsen

Dato : 24-11-01 13:10

On 24 Nov 2001 10:53:27 GMT, inthenews@corell.dk (Thomas) wrote:

>(/me har aldrig studeret dyndns)

Man behøver heller ikke ligefram at studere det, et simpelt kendskab til
hvad en DNS gør, og hvorfor den gør det er nok.

>Hvis man så "registrerer" sit IP hos dyndns og så logger af, hvor længe
>peger mailserveren-hos-mig.dyndns.dk på det IP ?

det er forskelligt fra DNS til DNS hvor llang tid de er sat til at andre
DNS'er må gemme data, for dyndns.dk er det 10 minutter.

>Det er jo ikke så smart at ens post forsøges afleveret hos den næste der
>får tildelt det IP.

Hvis du vil køre en mail server, så køre du en mail server, og så køre
den 24/h. Nede tid skal undgås, ikke for hver en pris, men for en høj
pris. som NE eller BB kunde er du nødsaget til at benytte TDC's backup
mailserver, da TDC pga. for mange åbne mail relay har lukket for port 25
så der ikke er andre end den ene server der kan sende post til os. Hvis
du framelder dyndns.dk så vil den ikke pege på nogen IP, og backup
serveren vil retunere mail med besked om at domænet ikke eksistere, og
det er jo lige så slemt som det forsøges afleveret til en anden.

Fra : Thomas

Dato : 24-11-01 18:04

Ivar Madsen wrote:

> Man behøver heller ikke ligefram at studere det, et simpelt kendskab til
> hvad en DNS gør, og hvorfor den gør det er nok.

Tror ikke du skal være bekymret for at jeg ikke forstår DNS-delen ;) Jeg
har blot ikke forstået hvordan dyndns opnår deres funktionalitet (i
detaljer that is).

> det er forskelligt fra DNS til DNS hvor llang tid de er sat til at andre
> DNS'er må gemme data, for dyndns.dk er det 10 minutter.

Den del er jeg med på. TTL på 10m (og formodentlig negative TTL ligeså),
harmonerer dog ikke så godt med RFC-1912. Men man kan jo argumentere med
at der nok ikke var tænkt på dyndns-funktionalitet da den blev skrevet.

Men det siger jo intet om hvor længe dyndns peger på den IP.

> Hvis du vil køre en mail server, så køre du en mail server, og så køre
> den 24/h.

Personligt ville jeg ikke turde drifte en mailserver, uden at have "mit
eget" IP.

[NE+BB filtreret på port25]

Som jeg har forstået (kan ikke finde relevant info på dyndns.dk), så
kører man et eller andet program, som fortæller dyndns "nu har jeg IP x"
der så opdaterer sin zonefil.

Hvis jeg nu logger på, siger "dav jeg er på IP x" og derefter aldrig
kører det program igen, hvor længe vil dyndns så pege på de uheldige
brugere som efterfølgende får tildelt IP x ?

Eller et andet scenarie:

- bruger A siger dav til dyndns
- jeg får (teoretisk, da jeg har p@) vedkommendes IP
- sekundær MX forsøger at afvikle bruger A's mailkø til mig (da bruger
A's MX peger på mig)
- samtlige A's mail returneres til afsender med permanent error

Eller bruger A siger "hent sidste kopi af XP på min dyndns", en bliver
forarget og anmelder det, men nu har jeg den IP som dyndns peger på.

Eller siger dyndns at "vi har ikke hørt fra bruger A i 10 minutter, så
vi peger ham på en unreachable IP" ?

--
Don't waste space

Fra : Christian Andersen

Dato : 24-11-01 19:04

Thomas wrote:

>Hvis jeg nu logger på, siger "dav jeg er på IP x" og derefter aldrig
>kører det program igen, hvor længe vil dyndns så pege på de uheldige
>brugere som efterfølgende får tildelt IP x ?

En måned.

Men det har ikke noget med DNS at gøre. Det er bare så længe
dyndns.dk-folkene har valgt at beholde *.dyndns.dk-domæner der ikke er
blevet opdateret.

Man får en advarselsmail 10 dage før de lukker og slukker for ens
domæne.

--
"'Gid man var ligeså smart som dig.' - Christian Andersen i
tele.koncern.intranet.pil" - Lars Kyndi Laursen i dk.edb.internet

http://chran.dyndns.dk - Nu med statistik!

Fra : Ivar Madsen

Dato : 24-11-01 20:06

On 24 Nov 2001 17:03:45 GMT, inthenews@corell.dk (Thomas) wrote:

>Den del er jeg med på. TTL på 10m (og formodentlig negative TTL ligeså),
>harmonerer dog ikke så godt med RFC-1912. Men man kan jo argumentere med
>at der nok ikke var tænkt på dyndns-funktionalitet da den blev skrevet.

Nu kender jeg ikke lige indholdet af 1912'eren. Men hvis du tænker på
den korte tid, så tja, det er nok den eneste måde man kan klare det på
for dem der har dynamisk IP. Da de kloge hoveder der virkelig har
forstand på det ikke har lavet det på en anden måde, viser jo at der
ikke er en smarter måde,,,

>Men det siger jo intet om hvor længe dyndns peger på den IP.

På dyndns.dk peger den på den IP indtil dyndns.dk bliver bedt om at
sætte subdomænet off-line, eller det bliver opdateret med en anden IP.

>Personligt ville jeg ikke turde drifte en mailserver, uden at have "mit
>eget" IP.

Jeg har kørt med det længe, uden problemmer, eneste problem var da jeg
afmeldte subdomænet når jeg lukkede maskinen ned ved en reboot, efter at
have rettet det, så har jeg ikke haft problemmer.

>[NE+BB filtreret på port25]

Hvad tænker du på? der er AFAIK ikke nogen forskæld mht. det filter om
du har fast eller dynamisk IP, heller ikke på om det virker eller ikke.

>Som jeg har forstået (kan ikke finde relevant info på dyndns.dk), så
>kører man et eller andet program, som fortæller dyndns "nu har jeg IP x"
>der så opdaterer sin zonefil.

Det kan du gøre, du kan også bare gå ind på en bestemt WEBside, så
opdatere du med din IP.

>Hvis jeg nu logger på, siger "dav jeg er på IP x" og derefter aldrig
>kører det program igen, hvor længe vil dyndns så pege på de uheldige
>brugere som efterfølgende får tildelt IP x ?

Mener det er 30 dage der går inden et subdomæne lukkes, hvis ikke det
bliver opdateret.

> [...]
>
>Eller bruger A siger "hent sidste kopi af XP på min dyndns", en bliver
>forarget og anmelder det, men nu har jeg den IP som dyndns peger på.

Og du er så bange for at få besøg af politiet? Det vil ikke ske, bruger
A siger hent det på BrugerA.dyndns.dk den forarget vil søge efter det på
BrugerA.dyndns.dk,ftp og vil så forsøge at tilgå din maskine, da du er
den der har den IP på det tidspunke hvor den forarget søger efter XP,
eller han vil gå til politiet og melde at der på BrugerA.dyndns.dk
ligger nyeste kopi af XP, politiet vil så kontakte dyndns.dk og høre
hvilken IP BrugerA.dyndns.dk sidst er opdateret til, og på hvilket
tidspunkt det er sket, politiet vil så kontakte den ISP den pågældende
IP tilhøre, og høre hvem der havde den IP på det tidspunkt.

>Eller siger dyndns at "vi har ikke hørt fra bruger A i 10 minutter, så
>vi peger ham på en unreachable IP" ?

Så længe BrugerA.dyndns.dk har opdateret med IP, og ikke gjort andet, så
vil BrugerA.dyndns.dk pege på den sidst kendte IP, så længe
BrugerA.dyndns.dk eksistere, som ovenfor beskrevet 30 dage.